- 582 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Tarihin Sembolizm Dünyası 2
Tekildi totem çokluğunun yanına, görünüşle ve reel olarak totemler çokluğu kondu. Yalın totem aitliği anlaması, ittifakın içindeki birlik oluşla; ikinci bir soyutlama geliştirmesini çoklu totemi görünüşün totem tekliğı ile anladılar. Tekliğin gerisindeki bilinirlik ileride bilinemez olacaktı. Bu ikinci soyutlama adeta tavşanın suyunun suyuydu.
Yazı sembolizminin oluşup gelişmediği dönemlerde de ittifak eden totemi gruplar, ittifakı bir birlik oluşturmuşlardı. Dinimiz ritüelinde iman tazeleyişle günlük kezlerce “Allah birdir. Muhammed onun resulüdür. Ben de buna şahitim” denmesindeki kelimeyi şahadetin benzeri gibi; ittifak üyelerinin de ittifakı imana; ittifakı ahde; ya da itifakı yemine sıklıkla şahitlik etmeleri gerekiyordu. Çünkü ittifaklar eski yalın hafızayı silinmesinin şiddet ve dehşetini taşımaktadırlar. Dönüşler uyumsuzluklar oluyordu.
Bu ittifakı süreci, sözlü anlatmalarının yanında; ittifakı her an yontu semboller huzuru üzerinde görüp sadakatlerini belirtme ya da ittifakı yemini anımsama antları içmeleri için; bu ahidleşmeyi, semboldü yontular karşısında periyodik törenle ya da kişilerin iyi kişi oluşuyla tekilce günlük olarak yapıyorlardı.
Yontu ve çizim sanatıyla ittifakı sembolize ettiler. İttifak öncesinin İlk temasçı buluşma yerleri bu temasları, sağladığı için saygılanıyordular. Bu buluşma, görüşme yeri; ilki yamyamlıktı ve birbirinde kaçındıkları döneme göre; canlarıyla ve mallarıyla güvende olmalarının temas kontaklarını sağladığı kutsal tapınaktı yerlerdi.
İlk tapınak bu güne göre; içinde ilahları, ilahtan tapıncakları olmayan buluşma ve can mal güvenliği taşımanın dokunulmazlık kutsallığı olan “temasçı buluşmayı ve ahdi oluşu sembolize eden yerdiler”. Bu tapınaklara ittifakı sembolizminin antlaşması olan yontuları kondu ki, ittifak her gün bu sembolik birliği görebilesinlerdi. İçilen andı hatırlayıp, ona bağlı kalışla davranasınlardı. Tapınakta kutsanan şey ittifakın çokluktaki birliğiydi. Birliği sembolize eden ve adeta bu birliğin hatırlanmasını gözlere sokan yontu olan sembolizmin somutluğuydu.
Yontu içinde somutlayıp adreslenen ittifakı anlam; şimdilik yerleşik köy tipi ittifakın meydanındaydı. Yalın totem ilahlar, ittifakın yeni totemine göre aile totemi durumuna sembolize edildi. Bu dönemde aile totemi çok önemli olacaktı. Çünkü kendi toteminizi bilmekle, ittifakın yasasına (ahdine) göre kendi aile toteminizden olan biriyle cinsel birleşmeyi yapamayacağınız öz totem kardeşlerinizi tanımanın kimliği olmuştu.
Eski totem kardeşliği şimdi cinsel yasağın odağındaydı. Karşı ittifakı olan totem grupla birleşecektiniz. İttifak dışındaki diğer cinsler yine, sizlere yasaktan tabuydu.
Artık ilkin “söz” vardı. Bu söz gruplar arası ahidleşme oluşla, sözleşen; müesses (kurucu) yapı inşası olan; ittifakın sözüydü.
İttifakın sözü, ittifakın totem sembolizmine ve yalın aile totemi sembolizmine dönüşüp; yeni kural ve düzenlemelerin kendisi oluyordu. Çünkü yalın totemlerin süre gelen bir totem yiyeceği, bir totem giyeceği ayrımı oluşla etnik kültürleri vardı. Bir yanda sentezi melez kültür ortaya çıkıyordu. Bir yanda da maziye bağlılık vardı.
Aslında bu tür insan vücutlu, sekiz kollu ittifakı aktarımların sembolizmi, çok daha sonraların, çok gelişmiş bir sembolizm şeklidirler. Oysa ilk ittifakı sembolizmi yorumlamak, anlayıp okumak; konuyu bilmeyenler için hiçte kolay değildirler. Sonraki sembol okuyucu, bu figür karşısında aklın almayacağı fanteziler üretilir ve bu fantezilere mit derler. Ya da bu kodlamayı mitoloji içine katarlar.
Bir insanın keçi ile olan cinsel temasını gösteren yontular karşısında sizin vaki tepkiniz, hiç kuşkusuz ki bu figürü çocukların görmemesi gerektiğinden deminiz; görselliği azmanın sapmanın hayvan seviciliği oluşunu söylemekten ibaret bir konsept olacaktır. Ve bu durumda siz çok haklısınızdır. Bu keşfiniz çok akıllıcadır!
Yine bu kes de bu bağlamda bir tekenin bir insana olan cinsel temasını gösteren yontuyu, bir fantezi olarak ortaya koyacağınız da çok açıktır. Size söylenecek bir söz olamaz. İlk işiniz eşeğin aklına karpuz kabuğu düşürmemek için bu sapıklığın yontusunu imha ederek, böylece ahlakınızı koruyacaksınızdır!
Şunu hemen belirtelim. Bu tür yontularda yontuyu yapan grup kendisini, kendileri görünüşündeki suretle resmederler. Yani yontuyu yapan taraf, grup temsilcisi olan kendilerini, insan suretinde şekil ederler.
İttifakın nedeni olan totem meslekleri, totem temsilciliğin de sembolü olacaktı. İttifaka gelen totem grup, ittifak içinde genel olarak totem mesleği ile bilinip anılırlardı. Çok yalın söyleyecek olursak, keçi beslemeyle uzman totem meslekli bir grup; keçi şeklinde yontuyla ifade edilirdiler.
Sürecek
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.