- 711 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ahlak,Takva ve Hidayet;
Merhaba sevgili dostlar,
Daha önce yazdığım insan,ruh ve tekamül başlıklı yazımı bir adım daha arttırarak kaleme aldım.
Ahlak nedir;Kısaca edep,haya.Dostlarım kuran ahlaktır. Allahımız Kuran’da bizlere neyi teklif etti ise onun başında ahlak,ortası takva ve sonra hidayet gelir.Ve tekamül ile devam eder.
Bakara 2. ayette Üzerinde hiçbir şüpheye yer olmayan bu ilahi kelam Allah’a karşı sorumluluklarının bilincinde olanlara bir rehber (olarak indirilmiş)tir.
Sorumluluk bilinci olanlar ahlaklı kişilerdir.Sorumluluk bilinclidir ki resül efendimizi hıra mağrasına götüren.Ahlaklı oluşu dillerde zaten.Bakın iki ayet ile gidelim.Kalem 4. ayette,sen muhteşem bir ahlak üzeresin.Şura 52.ayette ise, sen kitap nedir iman nedir bilmezdin diyor Allahımız. Bu durumda,İman,hidayet,ahlak tan sonra geliyor.Yani ahlaklı kişi,sorumluluk bilinci takvasına ulaşır ki kişiyi bu bilinç hidayet kapısının önüne bırakır.Bakara 2...Allah resülu huden li’l-muttakî’Takva bilincini hidayet öncesi ve sonrası bir süreç olarak kuranda gördü.Yani ahlaklı,sorumluluk bilinçli takva hidayete vesile olur.Ve dahi devam eder tekamül..Kuranda kalbe izafe edilerek takve’l-kulub(kalplerin takvası)denir.Kalp=bilinç,şuur dur.Ayrıca kısaca kadere iman konusu açayım.Ve dahi yani insan kaderi için diyorum.Nisa 136.ayet belirlemiştir imanın şartlarında kadere iman yok.Yani hayrın ve şerrin senin isteğin.Hangini istersen Allahımız onu yaratıyor.Yani burada insan kaderi kişinin seçimidir der kuran.Bakara 177. ve 284.285.286 ayetleri çok iyi açıklıyor.Yanlış çevirilere kanmayın aşağıda örnekler aynıdır.Yani İnsan kaderi konusunu dahi kısaca anlamış olduk..
Dostlarım:Kişinin fıtratı Allahımızın tasarrufundadır.Ama takva ve hidayet kişinin iradesi ile elde edilir.Ayrıca takva,hidayet öncesi ve sonrası içinde geçerlidir dedik.Bunu örnek ile açacağım...Takva ise Kur’an’da tümüyle insana nisbet ediliyor. (Bu nedenle Kur’an’da hep fail formu (muttaki) kullanılır, mef’ul formu (mutteka: takva verilmiş olan) kullanılmaz. Fıtratın aksine, takvanın öznesi tamamıyla insandır.Takva sorumluluk bilincidir ki bu bilinç kişiyi hidayetin önüne getirir...Müttaki tüm teklif edilenleri bir erdem kaynağı olarak görür ve öğüt almış kişidir.Takva,kişinin sonsuz tekamül yolculuğundaki kapasitesidir.Takvası ahlaktır kişinin,sonra hidayetiyle mümin olur takvası.Sonra,devam eden tekamülünde,Muhsin olur...BAKARA.195: ... GÜZEL DÜŞÜNÜP GÜZEL İŞLER YAPIN. ÇÜNKÜ ALLAH, GÜZELLİK SERGİLEYENLERİ (MUHSİNLERİ) SEVER.Sonra kişi irfan ehli olur ve bilinci mutmain’le yoluna devam eder.Dostlarımdan hidayet konusunu Allahımızın dilediğine değil dileyene isteyene o bilince varmış olana verdiğini ayrıca açıklamış olduk.
Yalnış çevirilere itibar etmeyelim lütfen....Bir arapça gramer alıntısıyla destekleyelim...FİİL CÜMLESİ:
Fiil cümlesi: meful(nesne)+fail(özne)+fiil(yüklem)Cümlenin kestirme bir tanımı yapmak istersek (ifade şekli)diyebilirmiyiz?
Şu halde arpaça’da iki çeşit ifade şekli vardır.
1.isimle başladıgında isim cümlesi olarak :ögeleri müptada va haber.
2.fiille başladıgında da fiil cümlesi olarak : fiil cümlesinin diger ögeleri formülde görüldügü gibi,önce fiil,sonra o fiili işleyen kişi( yani fail)daha sonrada fiili işleyen kişinin (failin )yaptıgı işten etkilenen (meful)
bu dizilişe alıştırın kendinizi.
Bu sıralanışı ögrendikten sonra elimizdeki malzemeleri yerli yerince kullanmaktan başka yapacağınız bir sey yok
Formül şu: MEFUL+FAİL+FİİL
Çocuk suyu içti.cümlesini kuramak istiyoruz.
İçti: شَرِبَ
Su : اَلْماَءَ
Çocuk: اَلْوَلَدُ
Önce (fiil) : شَرِبَ
Sonra içme fiilini yapan kişi çocuk (fail): اَلْوَلَدُ
Sonrada cocugun içtigi su (meful): اَلْماَءَ
Fiil cümlesinin üç ögesi var.
1.fiil:gecen derslermizde fiilin üçe ayrıldıgını ve neler oldugunu örgendik.
2.fail:fiil cümlesinin ikinci ögesi.yeri daima fiilden sonradır.fiili yapan kişidir.onun için fiile kim ve ne sorusunu sorarsak cevap veren kelime fail olacaktır.
Örn:
Çocuk düştü. سَقَتَ اَلْوَلَدُ
Kim düştü çocuk şu halde çocuk faildir.ve cümlede yeri hemen fiilden sonrasıdır.herhangi bir kelime fiil cümlesinde fail durumda kullanılırsa son harekesi daima ötreli olur.
Örnekleri okuyun:
Adam bindi: رَكِبَ اَلْرَجُلُ
Çifçi ekti: زَرَعَ اَلْفَلاَحُ
Örgenci okudu: قَرَأَ اَلْتِلْمِيذُ
İşçi giydi: لَبِسَ اَلْعاَمِلُ
3.MEFUL:failin işledigi işten etkilenen isme denirçfiik cümlesindeki yeri failden sonradır.mefulun bulmak istersek fiile neyi ,kimi sorusunu sormamız gerekir.
Çocuk yemegi yedi. اَكَلَ اَلْولَدُ اَلْطَّعاَمَ
Çocuk neyi yedi?yemegi mefuldur.meful kelimelerin son harekesi daima üstünlüdür.
Şu örnekleri okuyun :
Talebe kitabı okuyor: يَقْرَأُ الْتِلْمِيذُ الْكِتاَبَ
Talebe nasihat işitti: سَمِعَ الْتِلْمِيذُ الْنَّصِيحَةَ
Çifçi pamugu ekiyor: يَزْرَعُ الْفَلاَحُ الْقَطَنَ
Adam eşeğe biniyor: ِيَرْكَبُ الّرَجلُ الْحِ
SELAMEN SELAMA
Hasan BELEK 15/04/2013
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.