- 1335 Okunma
- 9 Yorum
- 0 Beğeni
NE KADAR ERKEKSİNİZ !
Bu yazımda erkek mi üstün kadın mı üstün tartışmalarına girmek değil niyetim.
Konuyu bilimsel açıdan sizlere sunmak istiyorum.
Yoksa analarımız, bacılarımız, eşlerimiz ve kızlarımız olan kadınlara olan saygımı sizler biliyor olmalısınız.
Farklı özelliklere sahip bir erkek ve bir dişinin ortak ürünü olan çocuklarına anne ve babanın özelliklerinin nasıl geçtiğini ilk inceleyen 19. Yüzyılda yaşamış botanik bilgini ve rahip Gregor Mendel’dir. Mendel incelemelerini bir manastırın bahçesinde bezelyeler üzerinde 20 yıl sürdürmüş ve tespitleri Mendel Kanunları olarak bilim literatürüne geçmiştir.
Örneğin sarı saç karakterini S ile, kahverengi saç karakterini de K ile gösterirsek, anne ve babayı SS ve KK şeklinde gösterebiliriz. Buradaki her bir harfin diğer harfle karşılaştırılmasıyla yeni bireylerin oluşmasına çaprazlama denir ve çaprazlama sonucu ortaya çıkan dört farklı birey; SK, SK, SK, SK. Yani tüm bireyler melez olur.
Peki, bu melez bireylerin saç rengi sarı ile kahverengi arasında bir renk mi olur?
Hayır.
Çünkü bu karakterlerden biri baskın karakter (dominant mod) diğeri ise çekinik karakterdir (resesif mod).
Bunun sonucu melezlerin hepsi de baskın karakterde görülürler…
Örneğin sarı saç karakteri baskın ise yeni neslin hepsi de sarı saçlı olur ama bu görünürde sarı saçlı olan bireylerin hepsi de aslında melez olup kahverengi saç karakterini kendilerinden sonraki kuşağa iletirler…
Melez olan iki karakterin (SK ve SK) çaprazlamasını oluşturduğumuzda ise ortaya şu sonuç çıkar; SS, SK, SK, KK
Yani %25 sarı saç, %50 melez ve %25 kahverengi saç çıkar…
Bunlardan biri baskın karakter olacağı ve melezler de baskın karakter görünümünde olacağı için %75 baskın karakter ve %25 çekinik karakter oluşur…
İrsi hastalıkların akraba evliliklerinde ortaya çıkabilme riski bu sonuçla açıklanabilir. Çünkü akraba evliliklerinde aynı hastalık genlerin her iki eşte de bulunması olasılığı yüksektir. Eğer hastalık çekinik ve sağlamlık baskın karakter ise genlerinde hastalığı taşısalar bile melez olma durumlarında hasta olmazlar. Ama yukarıda görüldüğü gibi çekinik de olsa %25 oranında hastalık ortaya çıkabilir…
Şimdi bir melezle bir saf bireyi çaprazlarsak ne olur ona bir bakalım…
Melez birey XY ve saf birey de XX olsun ve burada Y baskın karakter olsun.
Bu durumda çaprazlama sonucu; XX, XX, XY, XY şeklinde olur. Yani XY karakteri ile XX karakterinin bir sonraki nesilde ortaya çıkış oranı %50 ye %50 dir.
Bilindiği gibi canlıların kromozom dizilişinde en sonda cinsiyet kromozomları vardır. Erkek kromozomu Y ile, dişi kromozomu ise X ile gösterilir. Erkeklerde XY, kadınlarda ise XX kromozom çifti bulunur. Burada erkek kromozomu baskın karakterdir.
Durun, hemen kadınlara karşı üstünlük kurduğunuzu düşünerek “ben dominantım” demeye kalkmayın.
Yoksa kadınlardan: “erkekliğin kadar konuş” cevabını alabilirsiniz.
Çünkü kadınlar %100 dişi kromozomu taşırken, yani %100 kadın iken hiçbir erkek %100 erkek değildir. Her bir erkek bir erkek bir de dişi kromozomu taşıdığından melezdir, diğer bir deyişle yarı yarıya erkektir. Allahtan erkeklik dominant mod olduğu için kurtuluyoruz. Yoksa kaybolup giderdik Allak korusun…
Allah korusun dedik de…
Şair Erzurumlu İbrahim Hakkı demiş ki;
“Mevlam Görelim Neyler Neylerse Güzel Eyler”
Bakalım Mevlamız bu kuralları neden böyle yapmış?
Değişik olasılıkları düşünelim:
Erkekler de kadınlar da saf karakterli olsalardı, yani erkeklerin kromozomları YY, kadınların XX olsaydı çaprazlama sonucu şöyle olurdu; XY, XY, XY, XY
Yani hepsi de melez olurdu. Aslında söylemeye dilim varmıyor da, hepsi erdişi olurdu.
Erdişi olmaması için bu karakterlerin birisi baskın olması gerekir ki o zaman da hepsi aynı cinsiyette olurdu. Yani bu durumda erkek baskın ise herkes erkek, kadın baskın ise hepsi kadın olurdu.
Eğer mevcut durumda, yani erkekler XY, kadınlar XX kromozomu taşırken kadın kromozomu (X-kromozomu) baskın olsaydı dünyada iki çeşit insan olurdu. Saf kadınlar ve melez kadınlar. Erkek diye bir şey olmazdı…
Erzurumlu İbrahim Hakkı yukarıdaki sözü söylerken çok doğru söylemiş…
Doğru kuralları koyan Mevla’mıza hamd-ü senalar olsun…
Kadir Tozlu
17.02.2013
YORUMLAR
bu yazıyı daha önceden de okumuştum ben...
anlatımı güzel..sunumu nefis
tebrıkler mis yürekli babam..
saygımla çok.......................
superbaba
talasemi diğer adı Akdeniz Anemisi hastalığıda bu şekildi nesilden nesile taşınır..
ilgi çekici ve açıklayıcı bilgiler için teşekkür ederim.. saygılarımla..
superbaba
Bir ekleme yapmak isterim...
Hemofili (kan dinmezliği) hastalığı kadınlarda çekinik erkeklerde ise baskın karakterdir.
O nedenle kadınlar bu hastalığı irsi olarak taşıdıkları halde kendileri hasta olmazlar ve kendilerinden sonraki nesile de taşırlar.
Erkekler ise bu hastalığa tüm zorluklarına katlanmak zorunda kalırlar.
Gülayşe DELEN
superbaba
Yorum için teşekkürler.
Değerli bilgileri harmanlayıp bizlere armağan eden Süper Baba sağ olunuz. Saygımla.
superbaba
Yorum için teşekkürler.
Çok güzel bir çalışma..Erkek ve kadın olmaktan önce insan olmayı başarabilmeli diye düşünüyorum...Her insanda bastırılmış olsa da kötü genlerde var..Bir gün mahkemede cinayetle yargılanan bir katille göz göze geldik.inan Kadir Bey,o kadar zavallı ve acınacak halde görünüyordu ki acıdım haline..yani ben bir katile acıdım..
Allahım ne yaparsa güzel yapar diyorum..
Saygılar...
superbaba
Başkaları kötüye kullanmamak koşuluyla insanlığın geleceği için çok iyidir.
Ama hep kötü niyetle kullanılıyor yazık ki.
Yorum için teşekkürler.
çok güzeldi bilimseldi..yararlandım..elbette yaratıcı kuralı ve kaideyi koyar..işin şakası olsun diyelim kadınların şerrinden korkmak acaba bu genlere bağlı olabilir mi? yani hem x hemde y kromozunun etkisi olabilir mi:))
kaleminiz daim olsun..paylaşım çok güzeldi..
superbaba
Yorum için teşekkürler...
annelerimiz ve babalarımız çocuklarını nasıl dünyaya getiriyorsa öyle sahip çıkacaklar... ne anne baba var benim bazen aklım almıyor bu durumlara... madem atacaksınız neden dünya geliyorlar... lafım meclisten dışarı...
ama , bazı anne baba var ki her dediklerini yapıyorlar oda şımarık büyüyor al başına belayı.. yani anlatmak istediğim ortayı bulamıyoruz.... güzel ders alıcı bir yazıydı can babam teşekkürler..
şebnem örs tarafından 2/17/2013 11:00:10 PM zamanında düzenlenmiştir.
superbaba
Ama şunu bil ki, her zaman kızım olacaksın.
Yanlışım veya bilmeden de olsa seni kırdığım olursa söylemekten çekinme...
Şunu bil ki seni asla bilerek üzemem.