- 881 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
DİŞ AĞRISI... BAŞ AĞRISINI TETİKLER .!.
DİŞ AĞRISI... BAŞ AĞRISINI TETİKLER .!.
Selamünaleyküm duyarlı gönül dostlarım. Her zaman olduğu gibi sizlere saygılar, sevgiler sunarak paylaşımlara devam ediyorum. Bu günkü konumuz midemizin değirmeni olan dişleri işleyeceğim. 32 dişimize sahip çıkmadıkça , titizlikle temizleyip koruyamadıkça diş ağrılarının, baş ağrısına sebebiyet verdiği bilinen bir gerçektir. siz sağ dişlerim çürük deseniz de solu etkiler.
Sağlık her şeyin başı ama insan oğlunun en son düşündüğü bir gerçektir. Huzurlu yaşamak için önemli olsa da sağlığımızı bozan maddelerden kaçmak gibi bir alışkanlık edinemedik. Örneğin mercan gibi bembeyaz dişlerimizin sararmasına neden olan tütün mamullerinden tiryaki olunca bir türlü tiksinip, vazgeçme gibi bir prensibe sahip değildir. İrademize de hakim değiliz.
Dişlerimizin değerini kaybettiğimiz vakit anlıyoruz. Dişlerimiz çürüdüğü zaman ağrıdan, sancıdan duramayınca şiddeti kulaklarımızın içini de etkileyip başımıza vuruyor, hatta bütün gövdeyi sarsıyor. Dişlerini zamanında korumayı ihmal edenler,fır çalamayanlar sonradan gelen sızılara katlanmak zorundadır. Diş doktoru olmadığım için sizlerle bu konuda bir alıntı bilgileri paylaşıyorum.
Diş Hastalıkları: Sağlam dişler ileri yaşlara kadar varlıklarını sürdürürler fakat çeşitli bozuklukları ve hastalıklar, dişlerin çürüyüp yok olmasına neden olabilirler. Ayrıca, dişler kök salmamış, küçük ya da çok büyük olabilirler. Diş kemerlerinde gelişme bozuklukları gözlenebilir ya da birbirlerin göre yerleşimleri bozuk olabilir. Komşu iki dişin kökleri birbiriyle bağlanarak dişlerin çıkmasını engelleyebilirler. Hutchinson dişi denen kötü diş gelişmesi genellikle üst orta kesicilerde görülür. Bu dişlerin alt kenarı yarım ay biçiminde çentiklenmiş, üst bölümleri daralmıştır. Diş eksenlerinde de bir sapma görülür. Piyore, diş yuvası ile diş çevresindeki dokuların nedeni bilinmeyen iltihaplanmasıdır ve dişi diş etine bağlayan yapının yıkılmasına yol açar. Önce irinleşme görülür sonra diş eti çekilir ve sonunda diş düşer. Tedavisi güçtür. Diş bakımı, sigara içiminin bırakılması, vitamin tedavisini ve aşı yapılmasını gerektirir. Ayrıca metabolizma ve iç salgı dengesizlikleri de düzeltilmelidir.
Diş Çürüğü: Diş hastalıklarından en sık görüleni diş çürümesidir. Çürüme tedavi edilmediği zaman, dişin yıkımıyla sonlanır. Birinci dönemde, kireçli tabakanın ortadan kalması sonucu mine bozulur ve diş üstünde beyaz ya da kahverengi bir leke belirir. Daha sonra, ikinci derecede çürük, fildişi tabakasına doğru ilerler ve mikroplar işe karışır. Üçüncü derecede çürükse diş özüne ulaşır çürüğün bu dönemi çok ağrılıdır ve ive gen ya da süreğen diş özü iltihabıyla ortaya çıkar. Dördüncü derece çürük de diş özü ölür. Diş çevresi enfeksiyonlarına da çok sık rastlanır. Diş apseleri, diş-diş yuvası eklem iltihapları, kemik iltihapları, çene sin üslerinin iltihaplanması vb.
Bütün çürüklerin, tedavi edildikten sonra doldurulması gerekir. Derin çürüklerde bütün diş özü ve sinir ağı çıkarılıp, kök kanalları tıkan malıdır. Dişte oluşan boşluk, metal bir karışımla ya da özel bir maddeyle doldurulur. Dolgu yapılması çok gecikmiş çürük bir diş ya da kırık bir diş, ilerde diş kemerinin sürekliliğini sağlayacak bir proteze dayanak olması bakımından, olanaklar ölçüsünde özenle tedavi edilmeli ve onarılmalıdır.
Diş Bakımı: Dişlerin ve diş etlerinin bir fırçayla ve mikrop öldürücü özelliği olan bir diş macunuyla günde en az iki kez fırçalanması gerekir. Minede çatlaklara yol açabileceği için çok sıcak ve çok soğuk içeceklerden sakınılmalıdır. Çok sert maddeler dişlerle ezilme melidir. Büyükler için yılda en az bir, çocuklar içense iki kez diş muayenesi yaptırılarak çürüklerin erkenden ortaya çıkarılması ve gerektiğinde diş taşlarının temizlenmesi gerekir. Sağlıklı dişlerle uzun ömür yaşamanız dileğimdir. Hoşça kalınız.
***** 32 D İ Ş *****
Bebekken çıkmaya bir bir başlıyor,
Bulgur kaynatıyor, mısır haşlıyor,
Atalar nedense ağzı dışlıyor,
Bakıma muhtaçtır otuz iki D İ Ş.
Kireçli su varsa yıpratır döker,
Çürüyen var ise doktor bey söker,
Pişmanlık duyanlar boynunu büker,
Bakıma muhtaçtır otuz iki D İ Ş.
Fırçayı kullanıp mikrop attırın,
Yarısı sağlamsa dolgu yaptırın,
Tamamı çürükse damak tutturun,
Bakıma muhtaçtır otuz iki D İ Ş.
Yemek artıkları temizlenmeli,
Aynaya baktıkça çok izlenmeli,
Bir küçük tebessüm hep özlemeli,
Bakıma muhtaçtır otuz iki D İ Ş.
Ağrıdan, sızıdan yaşam zorlaşır,
Ağzı kokan görse Zeki zıtlaşır,
Sağlam, bakımlı da gıda bollaşır,
Bakıma muhtaçtır otuz iki D İ Ş.
***** BAŞ AĞRISI *****
Vücudu derinden etkiler, sarsar,
Ateşlenir, terler sıkıntı basar,
Soğuk su içersen sesini kısar,
Anladım senin de başın ağrıyor.
Elinle çeneni sıkı tutarsın,
Gri pin almışsın hapı yutarsın,
Bazen çırpınırsın, yere yatarsın,
Galiba bu sefer dişin ağrıyor.
Kaşların çatılır, gözün kararır,
Halsizlik dinmezse saçın ağarır,
Darbeyi alırsa tenin morarır,
Dengeni bozmuşsun başın ağrıyor.
Şişkinlik yaratmış yapınca apse,
Çürüyen kısımlar vuruyor yüze,
Çektirip de kurtul çıkarsın düze,
Durumun ortada dişin ağrıyor.
Her iki sorun da kafayı yorar,
Bedeni kemirir, etini sorar,
Zeki de rahatsız çareyi arar,
Gece yatamadım başım ağrıyor.
Ispartalı Zeki Çelik TÜRKİYE İLESAM il temsilcisi.
YORUMLAR
DİŞÇİDE
( Şiirin Hikayesini Görmek İçin Tıklayın )
Gönüllü gidip oturdum o koltuğa .
Koltuk meraklısı da değilim ama .
Acılar çektirdim vücuduma .
Anlamış değilim hala .
Saç sakal gibi ,
Yaslandım arkama .
Açtım ağzımı ,
Gökten düşmedi üç elma .
Morfini yiyince ,
Düştü resmen çenem .
Çenesi düşük neymiş ,
Öğrendim..
Tükürünce kan ,
İnce hastalık mı dedim .
Az kaldı demelerine ,
Alışamadım gittim .
Tüneller kazıldı resmen:
O ses yok mu ,
Beni deli eden.
Bir daha gitmem .
İnşaat yapıldı .
Kazıldı ,dolduruldu .
Kışın rahat geçer mi,
Bilemem ..
Bir daha laf atmam kızlara .
Yan gözle bile bakmam .
Kızın babası dişçimiydi acaba ,
Ne olur sökmeyin dişimi...
Diş baş ağrısız bir dünya tebrik ederim saygılarımla.