ŞİİR ELEŞTİRİ (PAPAYA KOKULU AŞK )
Papaya Kokulu Aşk
gecenin bir yarısıydı
çağırgan bir düşüşte- tatlı bir yangındaydı oda
aklımın oyunuyla uyandım
adil ve korkusuzdum
tüm iyilikleri bir yalan
tüm kötülükleri bir doğru ile tarttım
kendi kabuğumda kendim kadardım
bir yarısıydı gecenin
sana uzandım boylu boyunca
aşk çalalı uykularımı
gözlerimin yarası yabancıl aşk
serdi çuhasını tenimin duvarlarına yemyeşil
ilk günkü gibi taze ve papaya kokulu
yarısı açık bir rüyada seni andım
doruğuna uzandım hür düşüncelerin
yamaçlarında yankılandı gölgeli sesin
sözlerindi tutunduğum kayalıklar
rüzgârınla sallandım
saçlarımı yıkayıp arındım güneşinle
sana koşabildiğim kadardım
çatlamış ve kırılmış yollar süründü karanlıkta
ışıksızdı- gözleri aç- bîtâb uzuyordu
dar- doyumsuz
bir o kadar dizginsiz- korkusuzdular
tuttum bütün yolların başını hunharca
her patikayı sonuna bağladım
bir gece yarısıydı
hırpaladım sızlayan etimi ve zamanı
sana dokunan ellerimle defalarca acımadan
çekiştirdim nefsimin orasından burasından utandım
avuçların örtüldü saçlarıma
gözlerin dolandı boynuma- göğsünde soluklandım
gecenin bir yarısıydı
bir yanına sarı bir yanına siyah sürdüm yüzümün
meçhule gebe kaldım
korktum sağır
korktum dilsiz
sensiz gün doğurmaktan
/ r.t.
www.edebiyatdefteri.com/siir/659318/papaya-kokulu-ask.html
***********************************************************************************************
Dilim döndüğünce bu değerli eserin sadece tekniksel detaylarına dokunarak şiiri kendi bilgim ve görgümce analiz etmek istedim.Anlamsal açıdan detaylara giremedim zira vakit epey geç olduğundan... ve şiiri okuduğunuzda anlayacaksınız ki sayfalar dolusu bir analizi kesinlikle kaldırmaya müsait bir alt yapısı olduğundan açıkcası cesaret edemedim.Sadece tekniksel, dış mimarisi açısından ela aldığım eserimizin değerlendirmesinde tüm yazdıklarım elbette gördüğümün, algıladığımın bencesi yönü kadardır haklılığı ve doğruluğu... ama yine de istedim ki yanlış bir görmem, duyuşum var ise şiire dair paylaşarak belki tartışarak daha güzele birlikte varalım.
Şiirimize geçersek ;
- çağırgan
-yabancıl
-çalalı gibi özgün ve farklı kelimelerin bir şiire daha çok estetizm ve özgelik kattığı gerçeğini bu şiirle bir kez daha anlamış oldum.
Yine, tekniksel detaylardan ;
1- Şair şiirinci " ben " öznesini kullanmış.Modern şiirimizde bu dili kullanan şairlerimize benci şair deniyor.
2- " Gecenin bir yarısıydı " dizesini lokomotif olarak kullanmış sayın şair.Zaten şiirin ana teminde zaman birimide bu zaman, yani böylesi bir zamanda yaşanılanları anlattığı ve şiire hem ses hem anlam boyutunda sürerlik kazandırarak aynı zamanda bütünselliğinide perçinleyen bir tekrar olmuş.Ve şiire çok yakışmış.
yine aynı dize ile ilgili olarak
gecenin bir yarısıydı
bir gece yarısıydı .................gibi değişimler yaparak farklı söylemle aynı etkiyi yaratmış...anlamsal tekrarla vurguyu ve bütünselliği sağlamlaştırırken kelimelerin yerlerini değiştirerek de aynı etkinin sağlanmasına olanak vermiş.
3-Genelde devrik cümle özür dilerim dize .... yani fiiili önce kullanarak daha şiirsel bir anlatım tercih ettiğini görmekteyiz ki ben de sık sık bu yöntemi kullanırım.
Değilse normal düz anlatımlı bir cümle oluqp çıkıverir.Sayın şairimizin diğer şiirlerinide okuduğumdan, tesadüfi değil bilinçle, kasıtlı olarak şiirsellik katsayısını yüksekltmek amacıyla bu dize yapısını kullanmış olabileceğini düşünmek zor değil.
4-İmgesel dizinde ise ; sayın şairimiz öncelikle ifade edeyim.. öyle pırıltılı, ışıltılı olsunda göz boyayayım cinsinden bir imge kurma çabasına girmemiş.Bunu bütün açıklığı ve netliğiyle görmekteyiz.
çağırgan bir düşüşte
tatlı bir yangındaydı oda
aklımın oyunuyla uyandım..................bu tasartıda sayın şairimiz özellikle ( düşüşte ) kelimesiyle yarattığı metefor müthiş.
hem uykudan uyanarak düşme, hem de düşte görme tasartısını aynı anda kullanmış.Yani mecazla - gerçek bir arada... ki her ikisininde ayakları sağlam basıyor.... gecenin bir yarısı.. uykusundayken düşerde insan.... düşde görür...
bunu sağlarken aynı zamanda ...bu oluşu ....bir yangın ortamında gerçekleştiğini ve aklın oyunuyla uyanması sebebine bağlaması da farklı bir güzellik. zenginlik...Aklın oynadığı... bir oyun mu... yangının çıkması ve düşmesi.. düş görmesi yoksa... öyle tasavuur mu etti... uyku semesi ? çünkü birden bire .. uykudan aklın getirisiyle uyanması imkansız...
uyurken duyargılarımız kapalı olur... düşün etkisiyle kendisini bir anda böyle bir durumda hissetmesi en olası neden sanırım.
imgelerdeki derinliği ve çağrışım zenginliğini anlatmaya sanırım bu örneğimiz yeterli olur.
yine ;
tüm iyilikleri bir yalan
tüm kötülükleri bir doğru ile tarttım
daha önceden de dediğim gibi sayın şairimiz zıtlara aşık .Benim gibi sanırım.Yine mantık ve felsefi içerikli bir tasartı daha.
Zıtlar ile kurulmuş... bu tasartının devamı olan yollarla ilgili bir geliş vardı oda müthişti daha derine inmek istemiyorum yoksa sayfalarr dolusu alacak ...
5-Tekrar eden veya değişimli tekrar lanan dizelerle birlikte tekrar eden kelimelere de yer vermiş şairimiz.
bu kelimelerde vurguyu ve sesi baslaştırarak daha bir etkili kılmış eseri.Özellikle final, son altın vuruşta bu tekniğin kullanılmış olması eserin sesinii epey bir yükseltmiş...
Şiirimiz ; Bir gece vakti, sevgili üstüne kurulan hayaller, özlemler, hüzün ve acı üstüne yazılmış... elbette bu yönde yazılan pek çok eser okuduk ama... şiiri öznel kılan güzelliği anlatımdaki farkındalıktır.
Sayın şairimiz özge uslubu ve diliyle şiirine o bildiğimiz usta mührünü vurmuş.
Şükran AY
YORUMLAR
ilk başta şiirin adı bana tatsız geldi
yorumdan sonra tekrar okudum
tolerans ne güzel
bizler biraz acımasız oluyoruz şiirlere
hele gereğinden fazla uzunsa
çalınmış zamanımız için affetmiyor kırgınlığımızı kine dönüştürüyoruz
hele benim gibi seri yazanların sevimsizliği
darağacındayım demek ki
Sayın eleştirmen teşvikkar
güzellikler yükleyegelmiş
saygınlık katmış
onurlandim
sağ olsunlar