- 1084 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DELTADA KUŞLARIN ARASINDA....
Muharrem Ceylan
Araştırmacı-Yazar.
[email protected]
Ornitolog değilim...Ama kuşlara çok özel bir merakım var...Dikkatli gözle bu ürkek yaratıkları gözlemlemeyi çok seviyorum.Deltada birkaç kare de,kuş fotoğrafı çektiğimi söyleyebilirim...
Dün pazardı...İnsanlar beni oldukça sıkmışlar ki bu kanatlı yaratıkların arasına zor attım kendimi...Kısaca Kızılırmak Deltasında öğleden sonramı değerlendirdim....Her şeyden önce nereden gireceğiniz çok önenli bu büyülü kente...Ben doğrusunu yaptım ve Bafra tarafından girdim....Sizi büyük bir ziyaretçi merkezi karşılıyor bu girişte,orada bulunan bir orman muhafaza memuru hem merkezi gezdirdi,hem de bilgi verdi bildiği kadar.....
Çayımı dışarıda yudumlarken iki ayrı havanın,ayrı ayrı cenahlardan yanaklarıma buseler kondurduğunu hissettim...Biri Karadeniz üzerinden,bir diğeri de Dağ tarafından yani Nebiyan yönünden tatlımı tatlı esiyordu meltem...Anadoluda hakimiyet kuran Persleri hatırladım . Büyük yerleşkelerini hep Kuş Merkezlerine yakın inşa etmişler...Geçen yıllarda Manyas Kuş Cenneti yakınlarında böyle bir Pers kentini Arkeoloğlar yeryüzüne çıkarmıştı;toprağın derinliklerinden
Kanaatimdir ki Bafra Gazibeyli Köyü yakınlarında;önce Roma Dönemii Antik Yerleşkelerinden
GAZALİNOTİS KENTİ,onun yanında da Perslerin GAZALON KENTİ İLGİLİLERİ ÖNEMLE BEKLİYOR...
Bir makale de okumuştum ABD de elli milyonun üzerinde,İngilterede de yirmi milyon civarında kuş gözlemcisi varmış..Bizde ne kadar mı?isterseniz söylemiyeyim..Çoğunluğunu Üniversite camiasının oluşturduğu sadece iki bine ulaşamayan kişi...Oysa izlenimlerimi anlatırken yazımın başında söylemiştim o kadar belirgin oksijen var ki kuş bölgelerinde; meltem ziyaretçilerin yüzüne ılık,ılık esiyor...
Bir uzman diyor ki,kuşların yaşadıkları mekanlarda iki saatlik duruş;normal bir kentin bir haftalık duruşuna bedel.Yani iki saat kal,bir haftalık temiz oksijen doldur ciğerlerine..Bende öyle yaptım,arabamın arkasındaki bisikletle gezdim,gözetleme kulelerini.Aracımı Ziyaretçi Merkezinde bırakıp...
Tevekkeli değil, batılılar,bu konuda dernekler kuruyor,yaşlı,genç,çoluk,çocuk hafta sonlarını bu tür yerlerde geçiriyorlar...Oksijen de beyine gidince saat gibi çalışıyor kafaları...O zaman tut tutabilirsen onları ve çocuklarını...
Bana faydası olup olmadığının sorulduğunu duyar gibiyim...Bu yazıyı yazmaya karar vermemin bile yeterli cevap olduğu kanısındayım...
Gerze den gelen bir gurupla karşılaştım bir gözetleme kulesinde.Çoğu öğretmen yada emekli,ilginç şeyler söylediler...Binlerce km uzaktaki yerlere gidiliyor da neden yakınımızdaki bu değerler fark edilmiyor,sözlerini çokça tekrar ettiler.Hatta birisi Bölgedeki Liselerde Ornitoloji dersinin seçmeli olmasını ve uygulamanın burada yapılmasını istedi..Bana ilginç geldi...
Bundan otuzbeş yıl önceyi hatırladım...Ankara da yurt arkadaşlarımdan güleç yüzlü Sadettin Tonbul yemekhanede yanıma gelmiş,Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesinde okuduğu Fiziki Coğrafya Bölümü bitirme tezi olarak ’’Kızılırmak Deltasını’’ seçtiğini söylemişti.
Ben de; bizim oraları,’’Çorak Bölge’’olarak nitelediğimizi söylediğimi,duyunca hayret etmişti.
’Dünyanın gıpta ile baktığı Sulak Alanların en önemlilerinden.Biyolojik çeşitliliği bilim dünyasının
oldukça dikkatini çekiyor...Yılda üçmilyona yakın kuşun transfer merkezi Kızılırmak Deltasıdır demişti...’
Yılda üçmilyona yakın kuşun uğrak alanıdır Kızılırmak Deltası...
Türkiye de tek Dünyada sayılı....Flora ve faunası ile mükemmel bir ekosistem bu doğa harikası mekan...Sözleri hala kulaklarımda...
Doğa sevdamı bilen dostlar hep sorar..
Kızılırmak Deltasını gezdik ama yeterince kuş göremedik..?
Ben de onlara;Deltayı gezerek oksijene fark etmeden doyduklarını söyledikten sonra;kuşların çok akıllı yaratıklar olduğunu fazlaca ürkek davrandıklarını ifade ederim.
Kuş fotoğrafçıları güne;gün doğmadan başlarlar ve bir kare için aylarca hatta yıllarca sabırla beklerler;bu konuda uzman arkadaşlardan aldığım bilgilerle..
Kuşlar güneşin tepe noktasında hep çalılıklarda dinlenirler,bence de iyi ederler...
Kısaca güneş tepe noktada iken kuş çok az sayıda gözlenir...
Ama uzmanlar şunu söyler:Kızılırmak Deltasında yılda ikiyüzbin civarında su kuşu barınır.
Bu tür alanlarda çok miktarda kuş görmek istiyorsak;doğallıklarını önemle korumalıyız buraların..
Adeta bir otobanı andıran,araçların vızır,vızır işledikleri noktalarda kuşları görmek mümkün olamaz..
ARAÇLARIN EKSOZLARINDAN ÇIKAN GAZLAR MİNİCİK YARATIKLARIN SOLUNUMUM SİSTEMLERİNİ DUMURA URATTIKLARINDAN,
BÖYLE YERLERDEN KUŞLAR TABİİ OLARAK KAÇARLAR...
BATI ÜLKELERİNDE KUŞ MERKEZLERİ MOTORLU ARAÇLARLA DEĞİL,BİSİKLETLERLE DOLAŞILIR....
YA DA EN SAĞLIKLISI;YÜRÜYEREK,SESSİZCE ÜRKÜTMEDEN GEZİLİR.
Bundan dolayı,KIZILIRMAK DELTASININ BİR BÖLÜMÜ ULUSLARARASI BİR KORUMA ALANI OLMUŞTUR,RAMSAR SÖZLEŞMESİ ile....
Türkiye de ki 420 kuş türünün 330 tanesi Deltada gözlenir..
BU SAYI GÜN GEÇTİKÇE ARTMAKTADIR...
Kanatimdir ki Samsunluların Kızılırmak Deltasını sadece kendilerinin tanıması yetmez...Uluslararası arenaya taşımaları gerekir bu nadide KUŞ CENNETİNİ..
Otuzbeş senedir bilimsel kazı yapılan İKİZTEPE KAZILARINDA çıkarılan objelerin sergilendiği,geçen günlerde Bakan Ertuğrul Günay tarafından açılışı yapılan BAFRA ARKEOLOJİ VE ETNOĞRAFYA MÜZESİ İLE müthiş bir ahenk oluşturan bu nadide mekana sahip çıkmak her KARADENİZLİNİN birinci görevi olmalıdır...’
Buralara kadar gelen turist,KARADENİZ DE TURİZMİ UÇURUR....
Yurdumuzun bu tür zenginlikleri milletimizin tamamına aittir....
Bakın bir şiirde neler söyleniyor...
KUŞLAR KENTİ.....
güneş deniz üzerinde yükselir yavaş yavaş
başlar bu kentte büyük telaş
kaşıkçı
çeltikçi
pasbaş patka
bahri
incirkuşu
sakarmeke
dikkuyruk
turna
bir başka uygarlık burası
doğada müthiş senfoni
müzik
kuşlar orkestrası
eser
yeşille mavinin aşkı
Esenlik dileklerimle..
dramalı55
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.