- 1043 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
EN GÜZEL TÜRKÇE BENİM TURKCHE’M !
Çevreme baktığımda olsun, okuduğum dergi ve gazetelerde olsun güzel Türkçemizin ne hallere getirildiğini gördükçe deyim yerindeyse çıldırıyorum. Yeri geldikçe ve her fırsat bulduğumda bu konuya değinerek kendimi normale döndürmeye çalışıyorum.
Sizlerde başlığımı okuduğunuzda biran şaşkınlık yaşadığınızı hissettim. Şu örnekleri sıraladığımda rahatsızlık duymamın nedenlerini sizde anlayacak ve benim gibi düşüneceksiniz.
Günlük konuşmalarını yapan en üst büyüklerimizin yabancı kelimelerle süslü konuşmalarını çoğu zaman anlamamaktayız. Ya Osmanlıca lügatlerinde kalmış kelimelerle yada yabancı dillerden uyarlanan kelimelerle süslerler konuşmalarını. Böylece çok zengin bir kelime haznesiyle çıkarlar karşımıza. Bunu yapanlar sadece büyüklerimiz değil televizyonlarımızda konuşmacı olarak davet edilenlerde yapmakta, gazetelerimizde köşe yazarlığı yapanlarda yapmakta. Hele hele günlük yaşamımızda pazarlama birimlerimiz türettikleri ilginç isimler ve kelimelerle ilgi odağı olmayı başarmaktalar.
Okuma özürlü bir ülke insanları olarak, okuduklarımızdan ve duyduklarımızdan fazlaca etkilenmemekteyiz. Bir kulağımızdan girip diğerinden çıkar örneği uslarımızda yer etmemekte hiç biri.
Şimdi bu ilginç kelimelerden bazılarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Bu örneklediğim kelimeleri aslında hepiniz biliyorsunuz yabancı değilsiniz ama ben yinede bir kez daha anımsatmak istedim.
TÜRKÇE = TURKCHE, PAŞA = PASHA, YEŞİL=YESHİLL,
SAATÇI = SAATCHI, EFENDİ = EFENDY.
Bunlar sadece birkaç örnekti. Daha fazla yazmanın gereği yok çünkü hepimizin gördüğü, değişik yerlerde okuduğu kelimeler bunlar.
EN GÜZEL TÜRKÇE BENİM TURKCHE’M ! Diye başlık attığımda sakın ola bende o tür insanları onaylıyorum anlamı çıkmasın. Güzel Türkçemizin yozlaştırılmasına, yabancı kökenli kelimelerle karma olarak kullanılmasına hiç tahammülü olan birisi değilim.
Günlük yaşamımda elimden geldiğince gerçek Türkçemizi kullanmaya özen gösterdiğim gibi çevremdeki insanları da Türkçemize sahip çıkmaya zorlamaktayım.
Ne dersiniz Türkçemizi koruyabilecek miyiz?
Savaş ERDEM
YORUMLAR
İlave:Eskidji..
Sİze bir anımı anlatmak istiyorum burada.Ben nikah günü çekilen fotoğrafları yaşadığım ülkede ki iş arkadaşlarıma gösterirken ,70 yaşında,fotoğrafçılığa meraklı bir iş arkadaşım olan bey de görmek istedi.Fotoğrafların kalitesine övgüler yağdırdıktan sonra şunu sordu.Niye bu fotoğrafçının adı Studio Spot? Neden Türkçe değil de İngilizce? Aslında çok utanarak ama etrafımda ki yabancı insanlara çaktırmadan şunu dedim: Studio artık uluslararası bir sözcük ve spot ta fotoğrafçılıkta çok sık kullanılan yine uluslararası bir sözcük..Ne diyebilirdim ki o an .Ülkemize gelen yabancılar buna kim bilir nasıl şaşırıyordur…Yazınız güzeldi ,tebrikler.