- 560 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
N'ETTİN ATLARI TÂSİN?
N’ETTİN ATLARI TÂSİN?
Tahsin Ağam (Tahsin Topaloğlu),gençlik yıllarında Hacı Yusuf Emmi’nin (Ceyhan) atlarını yayıyor.Baharın, hirk (herk) zamanı at yaymak özen ister.İhtimam ister ve dahi dikkat ister.
Geceleri otlakta atlar otlatılır,şafak sökerken hirk için tarlaya gidilirdi.Ortalık ısınıncaya kadar hirk edilirdi.
Geceleyin atlar boşanırsa iş kötüydü.Atlar başını alıp giderdi.Al başına belayı.İşin yoksa yazıda yabanda at ara...Bazen boşanan atlar,gider yaylımdaki atlara tebelleş(askıntı) olurdu.Ortalığı bir at kişnemesi kaplardı.Boğuşan atları ayırmak maharet isterdi.Herkes boğuşan atlara yanaşamazdı.Arada at çiftesi yemek de vardı çünkü.
Bazen ekin bekçileri boşanan atları alıp getirirlerdi.Muhtarın ahırına hapsederlerdi.Bütün bu sebeplerden at yayarken uyanık olmak,sak durmak gerekti.
O atların üstüne türküler yakılmıştı:”Atı olan el atına biner mi?/Yiğit olan ikrarından döner mi?”diye.Karacaoğlan’ın “Benli kırat”ı,Koç Köroğlu’nun kendi kadar ünlü “Kır at”ı...
“Severim kır atı,bir de güzeli...”diyen Dadaloğlu’na bir selam göndermeli.
O güzel insanlar nerede?Atını kardaş bilen,adı atıyla anılan babayiğitler... At kişnemeleri de duyulmuyor artık.
Hey...Hey...Yine de hey...Hey...O güzel atlar nerede?O güzel atlar nic’odu?O atların yerinde yeller esiyor şimdi...
Tahsin Ağam, bir gece atları örkler.Zikkeleri(Demir kazık) sıkı sıkı çakar.Sonra vurur kafayı yatar.Tahsin Ağam’ın uykusu ağırdı.Derin uykulara varırsa top patlasa duymazdı.Tahsin Ağam kan uykularda.Atlar zikkeyi sökmüş.Boşanmış.Boşanan atlar durur mu?Tahsin Ağam uyuyor hâlâ...
Neden sonra Tahsin Ağam uyanıyor.Bir bakıyor ki atlar yok.Silkinip kalkıyor.Koşturuyor sağa sola.Güneş doğmuş.Ortalık ağarıyor.Toraman Dağları’nın üstünde gülen yüzünü göstermiş güneş ana.
Tahsin Ağam ne yapsın?Yazı yabanı araştırıyor.Köşe bucak didik didik arıyor.Atlar yer yarılmış içine girmiş sanki.Bulamıyor atları.Çarnaçar (çaresiz) köye geliyor.
Hacı Yusuf Emmi,Hayat Çeşmesi’nde abdes (abdest) almış.Elini yüzünü siliyor.Tahsin Ağam geliyor Hacı Yusuf Emmi’nin yanına.Aralarında şöyle bir muhavere geçiyor:
“Hacıysuf Emmi atlar yok...”
“Ne diyon sen Tâsin?..”
“Gece boşanmış atlar.Aradım,bulamadım.”
“Her yere baktın mı Tâsin?”
“Baktım.Atlar yok Hacıysuf Emmi...”
“Desene, ağzıma s.çtın Tâsin...)
Tahsin Ağamın kafa dağılmış.Hacıysuf Emmi’nin dediklerini irdeleyemiyor:
“Öyle ittik (ettik) Hacıysuf Emmi...”
“Avradımı s.ktin Tâsin...”
“Öyle ittik Hacıysuf Emmi...”
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.