- 6117 Okunma
- 7 Yorum
- 0 Beğeni
ÖNYARGI
Önyargı; bir kimse ya da bir şeyle ilgili olarak belirli koşul; olay ya da görüntülere dayanarak önceden edinilmiş olumlu ya da olumsuz yargı, ,peşin hüküm.
Günümüz toplumunda ,toplumsal ve ikili ilişkilerde sıkça rastladığımız bir durumdur önyargı. Başkalarına odaklı hayatların yaşanması sonucunda kişiyi her daim üzen sıkıcı bir tutumdur.Olur olmaz yer ve zaman da bilip bilmeden karşımızdaki kişiyi insafsızca yargılarız .Bu gerek yazılı basın olsun ,gerek birebir olsun ölçüp biçmeden karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini önemsemeden , kişiye söz hakkı vermeden ,sözlü saldırıda bulunarak muhatabımızı dolaylı yollardan iğdam etmektir.Bazen bilinçsiz yapılsa da ,çoğunlukla kasıt vardır bu tür söylemlerde.
Örneğin işe müracaat eden bir şahsı düşünün .Her hangi bir kurumun kapısından içeri girdiğinde orada bulunanlar kişiyi ilk kez görmüşler ve hakkında hiç bir bilgiye sahip değillerdir. Ama o insan hakkında fikir yürütürler üzerlerine lazım olanı da, olmayanı da konuşarak kişinin moralini bozarlar.Önyargı her daim yargı sahibinin elinde zehirli bir oktur bu okun sahibinden gayrisini vurduğu yoktur.
Önyargı genel olarak kısa zamanda kurulan dostluklarda , gelişi güzel muhabbetlerin sonrasında ,karşımızdakini tamamen tanımadan verdiğimiz peşin hükümlerin bütünüdür .Uzun süreli ve sağlam dostluklarda bunu göremeyiz..Zaman zaman karşı tarafa baskın gelmek adına kendi fikirlerimizi empoze etmeye çalışırız bunu başaramayınca aynı kişiye ağır eleştiri yöneltip, aba altından sopa gösteririz.Bilmişlik taslayarak karşımızdaki kişiyi kırarız ve bunu marifet sayarız.Sürekli konuşuruz ve onu sustururuz çevremizde bir kaç kafadarla birlikte psikolojik baskı yapar muhatabın hareket alanını daraltırız .Bir müddet sonra bakarız ki o kişi bizden uzaklaşmıştır .Biz bunu huy haline getirdiğimizden tekrar arayışa gireriz kendimize yeni kurbanlar seçeriz .Çoğu insan bunu hobi olarak yapar bu çirkin durum onun rahatlama yöntemidir kişi ruhen hastadır. Alışkanlık haline gelen bu durum kendisi için bir rahatlama yolu ,karşı ki için kabustur. Hani toplumda bu tür davranışları olanlara ’ ARLI ARINDAN UTANMIŞ,ARSIZ SANMIŞ Kİ BENDEN KORKUYORLAR’ değimi biçilmiş kaftan gibidir .Bir konunun özüne hakim olamayanlar o konu hakkında fikir beyan edip gülünç duruma düşmemeli.
Karşımızdaki kişiyi tanımadan onun hakkında olur olmaz yere fikir beyan etmek son derece yanlıştır .İyi ve ya kötü hangi düşünceye sahip olursak olalım nazik ve kibar olalım çünkü insan kabalıktan kırılır.Açık giyinen bir bayan hakkında niçin açık giyindin ? gibi sorular soramayacağımız gibi, kapalı giyinene de ön yargılı bakıp altında yatan sebepleri aramamalıyız. Kuran -ı Kerim de ’Hislerinize uyup adaletten sapmayınız’(Nisa-135) ön yargısız yaşamı işaret eder. Ön yargılarımız eyleme dönüşmüşse artık bunun adı dışlanmadır.Bunun boyutu nefret ve taraf tutma biçimidir .Önyargı insanın düşüncelerine kılıf su- i zan yani adaletsiz bir yargıdır ...Hayata tek taraflı bakarsak tadını alamayız .Elimizde bir elma düşünelim ..görünüşte elmadır fakat bunun çeşitleri vardır .Sulu olanı ekşi, tatlı ,sarısı ,kırmızısı gibi... İlk etapta baktığımızda bize bazı çağrışımlar yapsa da onu tadmayınca onun hakkında fikir yürütemeyiz tek taraflı düşüncelerden beri olmalıyız. Siyasi seçimlerimizde de adayları seçerken de bilemeyiz bize getiri ve götürülerini ancak toplumsal ve ikili ilişkilerde onlar hakkında karar verebiliriz .. , yapacakları çalışma ve getirecekleri hizmeti görmeden müsbet ve ye memfi bir şekilde fikir beyan edemeyiz .Bu yüzden sabit fikirlerden vaz geçip düşünce alanımızı olumlu yönde genişletmeli ve kendimizi geliştirmeliyiz .Bu da bilinçli eğitimden geçer .Kişilerin rengi ,dili,dini ,ırkı ,yaşadığı coğrafya ne olursa olsun onlara farklı düşünce ve gözle bakılmamalı .Toplumda önyargı ,beraberinde şiddet, nefret ve bölücülüğü getirir. Yakın bir zamanda Van ’depremi olmuştu bunu bilmeyenimiz duymayanımız yok . Bu dönemde terör saldırıları baş göstermişti ve birçok şehidimiz olmuştu.Halkımızın çoğunluğu Van’daki vatandaşlarımıza önyargılı bakarak hakaret etmişler ,aşağılamışlar yakışıksız eylem ,tutum ve davranışlarda bulunmuşlardı yardım etmek istememişlerdi.Suçları Kürt olmaksa bu bir önyargıdır. O yöre halkının Kürt kökenli olması terör olaylarıyla bağlantılı olmamalı ..her canımız yandığında kendimizi sakinleştirmek için onlara şucu, bucu diyerek onları dışlamamalıyız kendimize günah keçisi aramamalıyız ..Kaldı ki o insanların evlatları da Türklerle beraber aynı yerde ,aynı şartlarda vatani görevini yapmakta. . Biz başkasına önyargı ile bakarsak başkaları da bize önyargıyla bakar .Biz bir ve birlik olursak hiç bir güç bizi bölüp parçalayamaz.
Birselamver/25 /İST
YORUMLAR
anlamlı bir yazı.haklısınız önyargılı olmamak gerekir.
Şu anda Anadolu halkı asla önyargılı değil olsaydı ülkede kan gövdeyi götürürdü.
Güneydoğulu bir milletvekili,bir iş adamı, bir yurttaş batıda istediği gibi dolaşmakta,dilini konuşmakta.onlara yapılmış bir saldırı yok.aynı durum güneydoğuda böyle değil.
Güneydoğu halkının içinde batılı bir insana yaklaşım son derce asabi ve olumsuz bir hava içinde
.hal böyleyken ülkemde kürt türk ayrımı yapılmamakta.
kardeş kavgası çıkmamakta. bunun nedeni engin sağduyu ve kardeşlik bağlarıdır.Kimse önyargılı değildir.Ama böyle giderse önyargıyı bırakalım, açıktan açığa insanlar hedef olacak kendini bilmezlere.
Herkesin azami dikkat etmesi gerekmekte.özellikle Kürt kökenli vatandaşlarım batı illerinde dikkatli olmalı, kışkırtıcılara fırsat vermemelidir.
saygılarımla.
Bu toplum başı açık, mini etekli birine hemen teşhisi koyuverir: "fahişe".
Tesettürlü birine de hemen "arlı, namuslu, müslüman kadın" deyiverir.
Oysa yüreğe bakmak gerek, başı açık olup Allah'a yürekten bağlı olanların yanısıra, tesettürü maske olarak kullanıp her türlü fenalığı yapan bir çok insan mevcut.
İşte ön yargının mükemmeli
öyle denilseydi bu arkadaşımız o kanıya varmazdı
her mini etekli fahişe olmaz ,her tesettürlü namuslu olmaz
ön yargıyı yapanlar kendi penceresinden bakar ona göre yorum yapar.nice İslam kisvesi altında ne gavurluklar yatar.Ama Müslüman görünüp gayrı müslümün yaşantısını dikta eden az mı Müslüman gördü bu ülke.halen devam ediyor.bunlar ön yargı değil
herkes kendi penceresinden bakarsa bu iş uzar gider vede öyle görünüyor
ama ''zanda bulunmayın''ayeti bize rehber olur
Zina eden bir kadına iki şahit değil dört şahit getirin der ayet
buda açıkca zannın ne kadar fena olduğunu anlatır
çok güzel bir konu yüregin var ola selamlar
(Mustafa Çetiner)
Öyle demek istemiyorsanız demek ki aynı şeyleri konuşuyoruz, o halde neden yorumumun bir bölümünü buraya alıp eleştirdiniz anlamadım.
Güzel bir konuya temas etmişsin can kardeşim.
Burada bile öyle durumlarla karşılaşıyoruz ki tam bir yargısız infaz.
İnsanlar insanların yazdıklarıyla özel hayatlarını karıştırıyor, bir ateist Allah'a şiir yazabilir, bu onu dindar yapmaz, alkol kullanmayan biri bir şiirinde sabahlara kadar içip sarhoş olabilir, bu onu ayyaş yapmaz ama maalesef bu gözle bakanlar var.
Zira çekememezlik ve açık aramak had safhada, hoşlanmadığı, istediğini alamadığı, beklediği menfaati sağlayamadığı insanlara hemen yaftayı yapıştırıveriyor bazıları, "iki yüzlü, ukalâ, burnu büyük" deyiveriyor ki bu tarz önyargılara çok maruz kaldım ve bu birtek bana da yapılmıyor.
Afet ablamız başörtüsüyle sınırlamamalı demiş, çok haklı ama verilebicek en güzel örnek de bu.
Bu toplum başı açık, mini etekli birine hemen teşhisi koyuverir: "fahişe".
Tesettürlü birine de hemen "arlı, namuslu, müslüman kadın" deyiverir.
Oysa yüreğe bakmak gerek, başı açık olup Allah'a yürekten bağlı olanların yanısıra, tesettürü maske olarak kullanıp her türlü fenalığı yapan bir çok insan mevcut.
En basit örnek de şu: bazıları nerede bir kürt vatandaş görse hemen etiketi yapıştırıveriyor bu ara: "pis pkk'lı, terörist bu terörist" oysa karşısındaki insan belki de kendisinden daha bağlıdır bu Vatan'a millete.
Neyse uzattım, selamlar, sevgiler kardeşim.
Birselamver25
ön yargı, dedikodu ve iftira üçlüsü insanlık için en büyük tehlikedir. Bunlara maruz kalanların üzülecek duruma düşmelerinin yanında diğerlerinin de aynı çukura düşmeleri kaçınılmazdır. Verdiğin örnekteki gibi sadece baş örtüsüyle sınırlamamak gerekir konuyu. Hoş bir yazıydı, bazı kişilerin okuması gerekir.
Bu arada Afet kırat kimseye aldanmaz, yalanla doğruyu çok iyi algılar, anlamamış gibi görünse de, sessiz kalsa da. ( Bu bölüm yazın için değildi)
Birselamver25
ÖN YARGI..Saygı ve selamlarımla hocam.