İZMİR (LİY) İM – 2
Nasıl bir İzmir tutkunu olduğumu zaten bir önceki yazımdan çoğunuz anlamışsınızdır. Bu sefer farklı bir boyutla ele almak istedim bu şehri…
……………………………………………
Öncelikle neden bu şehre İzmir denilmiş, onu açıklamaya çalışayım biraz.
( Üniversiteye başladığım ilk gün, ilk girdiğim derste, ilk tanıştığım hocamız sınıftaki tüm arkadaşlarıma geldikleri ilin ismini nereden aldığını bilip bilmediklerini sormuştu, işte ilk olarak bu hocamın sayesinde ve o zaman araştırdım İzmir isminin nereden geldiğini, laf aramızda teşekkür etmek gerek şimdi kendisine…)
Güzel İzmir, tarihte ilk kez Bayraklı-Tepekule’de kurulur.
Kimi kaynaklara göre İzmir şehrini ilk kuran Hititlerdir (Hititler buraya Navlühun adını vermişlerdir) kimi kaynaklara göre ise İzmir şehrini ilk kuran Hititler değil, Amazonlardır. Tarihçi Strabon bu kenti, Smurne adlı bir Amazon’un kurduğunu ve kentin ilk adının Smurne olduğunu belirtir.
Homeros destanlarına göre ise, bu kent ismini Kıbrıs Kralı Kinyras’ın kızı Smyra’dan alır ve tanrıça Artemis İzmirlidir.
Daha sonraları bu bölgeye Yunanlıların yerleşmesiyle Amazon kenti olarak kabul edilen Smurne’nin adı Yunanlılar tarafından Smyrna olarak değiştirilir. İyon yazımında Smirni ya da Zmirni olarak da yazılan bu şehrin ismi Türklerin buraya yerleşmesiyle ve zamanla halk dilinde İzmir’e dönüşmüştür.
Ama Smyrna sözcüğü daha çok bir Amazon Kraliçesine atfedilmektedir…
……………………………………………
Bunun yanında bir de Gavur İzmir derler İzmir’e. İşte bu kadar harika bir şehre Gavur sıfatını takıyorlar bazı …………. (Çok düşündüm ama bu kısma yazacak bir kelime bulamadım) Ama bilmiyorlar ki, bu şehrin insanları gavur olmaktan gurur duyuyorlar…Eğer ki bir grup insan;
Rahat ve istediği gibi giyinebiliyorsa, bunun yanında kimsenin ne giydiğine karışmak aklına bile gelmiyorsa,
Başına gelen haksızlıklara boyun eğmek yerine hakkını sonuna kadar korumayı ve adalete güvenmeyi tercih ediyorsa,
Benim inancım var dedikten sonra türlü oyunlar çevirenler gibi olmak yerine onlardan daha inançlı olup, inançlarını içlerinde yaşıyorlarsa,
Saçma batıl inançların peşinden gitmek yerine, bilimi ve eğitimi seçiyorlarsa,
Her zaman modern yaşamayı tercih ediyorlarsa,
Ve işte bu sebeplerden dolayı kendisine GAVUR sıfatı yakıştırılıyorsa,
İşte o zaman bu bir gurup insan gavur olmaktan gurur duyar… Tıpkı benim gibi, tıpkı diğer İzmirliler gibi…Çünkü bilirler ki;
Bu yakıştırmayı yapanlar, bu ülkenin kurtuluşundaki ilk kurşunun buradan atıldığını ve kalbinin burada olduğunu unutmuşlardır,
İzmir’in, yobaz törelere izin vermeyen, elit bir halka sahip olduğunu bilmezden gelmektedirler,
Laikliğe ve Cumhuriyet’e sahip çıkan insanların olduğuna inanmak istememektedirler,
Her türlü inanışa ve düşünceye büyük bir olgunlukla bakabilen insanların olduğunu bilmeyi kendilerine yedirememektedirler…
Sonuçta ne sebeple olursa olsun, bu yapılan yakıştırmaları pek de tınlamaz İzmirliler…
………………………………………………
Bir de durumun tarihsel boyutu vardır ki, o da epey ilginç bence…
Peki, tarihe göre neden gavurdur İzmir?
Her ülkenin toprak ele geçirme peşinde olduğu zamanların birinde, Osmanlılar İzmir’in sadece iç kesimlerini fethedebilmişler ve bu durumda İzmir içerisinde bir ikiye bölünme yaşanmış.
Osmanlıların aldığı bölümde genelde Müslüman kesim yaşadığı için buraya Müslüman İzmir deniyormuş. Diğer, yani kıyıya yakın ve İzmir için daha önemli durumda olan, kısımda gayrimüslimler yaşadığı için buraya da Gavur İzmir deniyormuş… Gavur İzmir deyimi işte buradan geliyormuş…
Aslında tarihte masum bir tanımlama olarak kullanılmasına rağmen, yıllar sonra insanlar bazı deyimleri anlamı dışında kullanmak için ısrar ediyorlar… Yazık gerçekten…
Son olarak bir rivayete göre; kıyı kesimler Osmanlılara geçtikten sonra Timurlenk’in Gavur İzmir kısmında yaşayanları sünnet ettirip Müslüman yaptığı söyleniyor… Tabi ne kadar doğrudur bunu ben bilemem…
Sonuçta tarihin tozlu sayfaları gerçekten de çok ilginç… Biraz karıştırmanızı tavsiye ederim…
……………………………………………….
Öyle ya da böyle, sonuçta ister gavur desinler, ister başka bir şey… İzmirli için sonuç değişmez…
Saygılar…
Pelin…
04.02.2008
00:11
İZMİR (LİY) İM – 2 Yazısına Yorum Yap
"İZMİR (LİY) İM – 2" başlıklı yazı ile ilgili düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.