ŞİİRİ YARATMAK
ŞİİRİ YARATMAK
Şiirin evrensel bir sanat dalı olduğunu sanırım bilmeyenimiz yok.Hem de bilinmezin boyutlarını zorlayan mükemmel bir sanat dalı.Aynı zamanda varoluşu sürekli sorgulayan güzel bir uğraş.İyi bir şiir için:
ŞİİRDE ZAMAN:Aslında şiir bütün zamanları kapsar.En mükemmeli ise GENİŞ zamandır.Bu bürün yaşam alanlarını kapsayan bir durumdur.GELECEK zaman da rahatlıkla kullanılabilir.Çünkü yaratıcılık,kesinlikle ileriye dönüktür.Şairin düş dağlarının eğilmesine izin vermez.Şiir geriye ket vurulamayandır.Anladığım kadarı ile geçmiş zamanın yaratıcılığı söz konusu olamaz.
KONU ve ANLAM:Bence şiirde bir konu bütünlüğü oldukça gereklidir.Bu durum şiire bir anlam bütünlüğü de kazandıracaktır.İçinde fazla konu taşıyan bir şiir,anlam dağınıklığına neden olacaktır.Bu da okuyucunun hoşuna gitmeyen belirgin bir durumdur.Ünlü şairlerin,ünlü şiirlerine baktığımızda konu ve anlam bütünlüklerini net bir şekilde görebiliriz.Sağlam bir konu ve anlam,şiirin iplerinin elimizde olmasını sağlar.Yoksa uçurtmalar genelde iplerini koparır.
SÖZCÜK:Anadilin dışında sözcük kullanımı şiiri bozar.Yabancı bir sözcükle duygu,düşünce ve düşlerimizi anlatabilmek bence pek mümkün değildir.Şiirde BİZ – SİZ gibi ego içermeyen adıllar kullanılmalıdır ya da ima edilmelidir.Genellikle somut ve doğal sözcükler tercih edilmeli.Çünkü yapay ve uçuşkan sözcükler başı boş uçurtmaya benzer.Şiirde kalıpçılık,şekilcilik ve klişecilik büyük bir gereksizliktir diye düşünüyorum.Bir çok şiir emekçisi uyak ve hece tutturmak için akıl almaz bir şekilde DOLGU sözcükleri kullanmaktadırlar.Oysa aşırı obje yüklenen şiir,anında kirlenir.
Şiirde güç ve otorite,şairin kendisine aittir.Başka bir güç ya da otoriteye yapılan atıflar,şairin ve o şiirin dışında kalacaktır.Şiir,doğalın hayranlığını yaratmaktır.Şiirde hayranlık duymak,şiiri yaratmak değil,doğalın ezberlenmiş şiirini okumaktır.Şair bilinenle uğraşmaz.Yani öne çıkanla.O,arka planı sorgular.Bilinmeyeni öne çıkaran bir emekçidir.Emeksiz şiir olmaz.Erkek ve dişinin libido salınımı(etin ete değme isteği) olan aşk şiirleri yalnız yazanı ve yazdığı kişiyi ilgilendirdiğinden üçüncü şahısları pek kapsamaz.Aşk şiiri ancak ,genel bir aşka yazılabilir.
Şiiri yaratmak için,her coğrafya ve kültürden şiir okumalı.Ünlüleri mutlaka okumalı.Çok şiir okumalı.Kendini yargılamalı,eleştirmeli şiirini sadeleştirmeli.İRFAN ÇELİK
YORUMLAR
şiir hakkında yazdıklarınıza çok teşekkür ederim hocam böyle konulara daha çok yer verilmeli bilgilendirilmeli diyorum eğmenize teşekkür ederim bu sorumu yanıtlarsanız çok mutlu kılarsınız beni peki yazılan şiirde bir konuyu hayal ederek yazdığımızda o şiire duygu yüklediğiniz zaman yaşamış gibi oluyoruz yada başkasının şiirlerini okurken şiirin içinde yaşadığımızı hissediyoruz hatta gözümüzdeki yaşlara bile dur diyemiyoruz bunun böyle olmasına sebep nedir acaba benim üç yaşından beri okuduğum şiir ve romanların sayısı 600' e ulaştı o yüzden soruyorum