- 314 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
GÜZELLİK YÜZDE DEĞİL AHLAKTADIR
Keşke bazı insanların gerçek yüzünü emek vermeden önce görebilseydik. Ozaman canımız bu kadar çok yanmazdı Bizde bilirdik ayranına göre yoğurt almayı ama hep sürdü, bozuklar denk geldi. Kütahya Eskişehir arasında ‘’Yabacı Baba’’ Diye bir Allah dostunun kabri şerifi vardır. Birgün merakımı celbetti. Ziyaret etmek için çevirdim arabamı. Etrafında bir tur attım. Kapı tarafında durdum ve içeri girecektim: Oda ne Kapısın da ‘’EDEP YAHU’’ yazılıydı. Baktım hafsalımı biraz zorladım. Anladım ki edep başa giyilmesi gereken bir taç imiş. Girmeden okuyup hediye etmem gereken ayetleri okudum ve sağ ayakla başım önüne eğilerek edepli bir şekilde girdim. Selam verdim ve ayak ucuna oturdum.
Madem ki edep Güzel ahlak, saygı, terbiye, hayâ, nezaket anlamlarını kapsıyordu. Madem ki İslam’ın ve İslam Peygamberinin gönderilme gayesini teşkil ediyordu. Madem ki İslam güneşi peygamberimiz ‘’Ben güzel ahlakı tamamlamak üzere gönderildim diyordu’ ’Madem ki peygamber ahlakı Kur’andı onun ahlakıyla ahlaklanmakta bize düşerdi.
“İlim meclislerinde aradım kıldım talep,
İlim geride kaldı, illa edep, illa edep.”
Diyen yunus emre bizlere kuran ahlakıyla ahlaklanmayı öğütlüyor olsa gerek.
YUNUS EMRE
Edebim el vermez
edepsizlik edene.
Susmak en güzel cevap,
edebi elden gidene!
"Gezdim Halep ile Şam’ı
Eyledim ilim talep
Meğer ilim bir hiçmiş,
İllâ edep, illâ edep.
Girdim ilim meclisine
Eyledim kıldım talep
Dediler ilim geride
İllâ edep, illâ edep" diye eksiğimiz olanı bize hatırlatmıştır.
Osmanlı döneminde Kalabalıkların geçtiği sokak ve çarşılara ‘’Edep Yahu ‘’ Levhalarını levhalar halinde yazar asarlarmış Toplum içinde yapılmaması gereken bir davranış görürlerse de ‘’edepsiz’’ der geçerlermiş. Büyükler, pek hoş olmayan söz ve tavırlarda, karşısındakini uyarırlar, "Edepsizlik etme!.." diye. Daha da ileri giden olursa da tek sözcük yeterli olurmuş.
Siz, çağımıza bakmayın, şimdi okur yazar bir insanlar, eline geçirdiği akıllı bir telefon ve tablet ile bilginin altını üstüne getiriyor. Ama birilerinin yazdıklarının doğru mu yanlış mı olduğunu bilemeden, değerlendirmeden bilgisi olduğunu sananlar ahkam kesiyor. Bildiğini sanma hadsizliği, eğer üzerine gidecek olursan da sen falanca akademisyen daha iyimi biliyorsun diyorlar. buda hadsizliğinde hadsizliği oluyor. İnsana bakıyorum üstünde elbisesi yok, Elbiseye bakıyorum içinde insan yok. Bu ne hal Yarab İslam’ın liderliğini yapacak olan bu ümmet nereye gidiyor. Geçen sene dışarı çıkamıyorduk, bu sene evlere giremiyoruz. Hala ders alamıyoruz.
Edep konusunda çok konuşanlar çıkıyor ama içine baktığın zaman ahlaki değerlerde gittikçe nitelik ve içerikle ilgili sorunlar büyümektedir. Sokaklarda çoğu kişinin şikâyet ettiği çocuklardan ve gençlerden geçilmiyor, doğru. Bunu karşısında, giyimi, kuşamı, tavır ve davranışları ile de hayran kalınacak gençleri görümcede insan biraz umutlanıyor.
Şu acımızın içinde edep yahu dedirttiren o büyüklere inat, Gençlerin görüşlerinden birkaçını yazmak istiyorum.’’Z KUŞAĞI’ ’diye lakap taktığımız bu gençlerimiz: Akşam çocuklarıyla şakalaşarak sevgi yumağı oluşturan aileler ertesi günün hayallerini kurarak yatmışlardı, birçoğu sabahı göremedi. Onların artık yarınları yoktu. Artık sıcak evlerinde olmayacaktı Sıcak evimizde, markalı giysilerimden, Bir bardak çaydan artık utanır oldum. Elimizden hiçbir şey gelmemesi dokunuyor, acıdan yüreğim parçalanıyor. Âmâ benimde onlar için duam var diyor. Gençler bizim geleceğimiz onları kırmadan yormadan güzel ahlaka davet etmek gerekir.
İnsan Kültürü ve inancı elde ettiği değerleriyle değerlidir. Görüyoruz ki bu değerlerin çoğunu kaybetmişiz Eğitimle aldıklarımız ve inancımızdan aldığımız toplumun temel taşı olan değerlerini kaybetmenin çalkantısını yaşıyoruz. Devlet, aile, topluluk, toplumlardan millet kavramı ile birlikte oluşan bir yapı olup, birlik, beraberlik, güvenlik ve güven anlamını taşır. Bu yüzden insanlar canlarını, mallarını güven içinde teslim ederler; uğruna savaşır ve ölürler, vergi vererek varlığını sürdürmesini sağlarlar. Devletin varlık sebeplerinin başında "aile" gelir. Aile de bireylerden oluşur, gelişir ve büyür kurumsal yaşamın bir gereği ya da modern yaşamın bir gereği olarak aile kavramı tüm toplumlarda mevcuttur.
Sorunların bile daha ne olduğunu bilmeyen, anlamayan ya da görmezlikten gelen bir toplumda yaşamak ne acı. Onca büyük acının içinde bile hadsizlik yapanların haddi hesabı yok .İşine geldiği yerde ahkam kesmeye devam eden, gelmediği yerde de "ben okumadım ki" diye kurnazlık yapanları görünce, "aile “ve toplum değerlerine dönmedikçe, bu topluma "ahlak, edep ve adap" öğretmek olası değil.
‘’EDEP YAHU İLLA EDEP’’. Asalet boyda değil soydadır, İncelik belde değil dildedir, Güzellik yüzde değil, gönüldedir.
========================AR===========================
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.