- 332 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Dede Oğul Torun Üç Kuşak Başpehlivan Hem de İki Aileden Biri Balıkesir Bandırma'dan Diğeri Antalya'dan
Yağlı güreş ananevi-geleneksel güreşimizdir. Kültürümüzün önemli bir eseri nişanesidir. Geçmişi oldukça eskidir Kırkpınar Yağlı Güreşlerinin. Altı yüz atmış birincisi yapıldı Edirne Sarayiçi’nde bu yıl. Şu bir gerçektir ki güreş çok daha eski bir spordur. Belki de yağlı güreş yeni ve farklı bir tarz olarak bu tarihle birlikte başlamış olabilir. Yağlanarak güreş bir geleneklselliği, farklı bir kültürü, bir topluma özgü bir ritüeli devam ettirmek adınadır. Bu güreş gittikçe rağbet görüyor, ilgi ve alaka duyuluyor, izleyenleri artıyor çoğalıyor.
………………………..
Önemli isimler var yağlı güreşte. Kel Aliço, Koca Yusuf, Kazıkçı Karabekir, Adalı Halil, Hergeleci İbrahim, Kara Ahmet, Filiz Nurullah. Cumhuriyet sonrası ise Bandırmalı Kara Ali Acar, Samsunlu İbrahim Karabacak, Ordulu Mustafa Bük, Karamürselli Aydın demir, Denizlili Hüseyin Çokal, Ahmet Taşçı, Recep Kara, Ali Gürbüz, ve sayılabilecek başka başka isimler.
………………………..
Dededen toruna başpehlivanlık, Kara Ali Acar ve silsilesine aittir. Kara Ali Acar 1930-31-32-33 yılları şampiyonu. Oğul Hasan Acar ise 1957 yılı Kırkpınar başpehlivanı. Torun Sabri Acar ise 79 ve 85 yılları birincisi. Olağanüstü bir durum gerçekten. Bir spor dalında üç kuşak arka arkaya şampiyon. Her aileye nasip olacak bir şey değil.
……………………….
Bir başka dede damat ve torun şampiyonluğu ise Antalya’dan. Dede Mehmet Öztürk pehlivan. Damat Recep Gürbüz 1988 yılı Kırkpınar başpehlivanı. Hem de seksen kilogram olduğu halde. Kırkpınar’ın tarihinde ilk ve sondur sanırım. Bu cüssede bir pehlivanın başa güreşmesi ve şampiyonluk elde etmesi. Farklı bir kabiliyet açıkçası. Bundan sonra böylesi gelir mi denilirse oldukça zor. Kayınpeder Gürbüz’ü yetiştiren kişi. Eğer yirmi altı yaşında kanserden ölmemiş olsaydı daha uzun yıllar şampiyon olurdu Recep diyor. Anlaşılan özel kabiliyet Recep Gürbüz. Final güreşini bir önceki yılın şampiyonu Recep Kılıç ile yapmış ve bu güreşi izlemek bana kısmet olmuştu.
……………………..
Torun Ali Gürbüz hemen herkesçe bilinen bir güreşçi. Bir doksan yedi ve yüz yirmi sekiz kilogramlık bünye ile 2011 ve 2012 ile 2019-2021 yıllarında şampiyonluk yaşamış altın kemerin sürekli sahibi olma şansını bir diskalifiye sonucu ile kaçırmış, sonraki süreçte yine böyle bir imkan yakalamışken bir kazaya gelerek eleme güreşlerinde kaybetmiş talihsiz bir sporcu. Talihsizliği bir yaşındayken baba Recep Gürbüz’ü kaybederek başlıyor. Ancak Recep Gürbüz’e kaybeden bir önceki yılın şampiyonu Recep Kılıç Ali’ye kıspet hediye ederek onu on iki yaşında Kırkpınar’a er meydanına sürüyor ve dede Mehmet Öztürk’ün desteğiyle sahaların tozunu atıyor ve başarıdan başarıya koşuyor.
Kemal SEYFİ
08.08.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.