)(-)(-)(-GÜZELLEME-)(-)(-)(
*******************************************************************************************************
AŞIK EDEBİYATI Aşık, Türk halk edebiyatında, aşağı yukarı Xl. ve Xii. yy’ın başından beri görülen şair tipidir. Aşığın şairlik gücünün, rüyasında pirinin sunduğu "aşık badesi "ni içmekle ve "sevgilisi"nin hayalini görmekle kazandığına inanılır. Halk aŞığl sözünün yerine "halk ozanı" ifadesi de kullanılır. Halk aşıkları hemen her konuda eserler bırakmışlardır. Bu ürünlerin önemli bir bölümü okuma yazma bilmeyen aşıklarca irticalen söylendiği için unutulmuş, bir bölümü de cönklerde korunmuştur. Aşıkların söyledikleri şiirler yani halk şiirleri hece ölçüsüne göre irticalen söylenir. Bu edebiyatın başlıca nazım biçimleri ve türleri şunlardır: AŞIK EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ 1- KOŞMA Aşık edebiyatında en çok sevilen ve kullanılan nazım şeklidir. Dört dizeli bentlerden oluşur. Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır. 11 ’li hece ölçüsüyle (6 + 5 ya da 4+4+3 duraklı olarak) yazılır/söylenir. 4+3 ve 4+4 kalıbıyla söylenmiş koşmalar da vardır. Şair son dörtlükte mahlasını söyler. Uyak düzeni abab cccb dddb ... şeklindedir. İlk dörtlüğün uyak düzeni xbxb ya da aaab şeklinde de olabilir. Koşmalar genellikle Iirik konularda söylenir. Aşk, güzellik, tabiat, sevgi vb. konular işlenir. Koşmalar konularına göre güzelleme, koçaklarna, taşlama, ağıt gibi nazım türleri içerir. ÖNEMLİ ŞAİRLER - Köroğlu - Pir Sultan Abdal - Karacaoğlan - Gevherı - Erzurumlu Emrah - Aşık Ömer. Örn: Sen bir ceylan olsan ben bir avcı Avlasam çöllerde saz ile seni Bulunmaz dermanı yoktur ilacı Vursam yaralasam söz ile seni Aşıık Veysel 2- SEMAİ Aruzla ve heceyle yazılan, iki türlü semai vardır. Heceyle yazılanlar koşmaya benzer. Tek fark dizelerin he ce sayısıdır. Semai sekizli kalıpla yazılır. Kendine özgü bir ezgiyle söylenir. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır. Uyak düzeni aynıdır. Sevgi, , Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir) güzellik, ayrılık ve doğa konularını işler. ÖNEMLİ ŞAİRLERİ - Karacaoğlan - Erzurumlu Emrah Örn: Gönül gurbet ele varma Ya gelinir ya gelinmez Her dilbere meyil verme Ya sevilir ya sevilmez Erzurumlu Emrah 3- VARSAĞI Toroslardaki Varsak (Avşar) boyunun özel bir ezgiyle söylediği türkülerden geliştirilmiş bir nazım biçimidir. Kendine özgü bestesi vardır. Epik şiirlerdir. Sert, yiğitçe bir söyleyişi vardır. Hayattan ve talihten şikayet gibi konular da işlenir. Hecenin B’li kalıbıyla yazılır. Genellikle "bre, bre hey, hey, be hey" gibi ünlem sözcüklerine yer verilir. Kafiyelenişi koşmayla aynıdır. Dörtlük sayısı 3-5 arasındadır. ÖNEMLİ ŞAİRLERİ - Dadaloğlu - Karacaoğlan Örn: Yürü bre yalan dünya Sana konan göçer bir gün insan bir ekin misali Seni eken biçer bir gün. Karacaoğlan 4- DESTAN Aşık şirinin en uzun nazım biçimidir. Anonim destanlardan farklıdır. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı konuya göre değişir. Kimi destanlarda yüzü geçer. Savaşlar, kahramanlıklar, ayaklanmalar, kıtlıklar, doğal afetler, salgın hastalıklar, eşkiya ve ünlü kişilerin serüvenleri, gülünç olaylar, toplumsal taşlama ve eleştiri, atasözleri, hayvanlar destanlara konu olur. Destan koşma gibi kafiyelenir: abab cccb dddb ... İlk dörtlüğün uyak düzeni: xbxb şeklinde de olabilir. Hecenin daha çok on birli kalıbıyla yazılır/söylenir. Sekizli kalıpla söylenenler de vardır. Destanların kendine özgü bir ezgisi vardır. Destanda da şair son dörtlükte mahlasını söyler. KONULARINA GÖRE KOŞMALAR ***KOŞMA*** A)-Güzelleme Âşık edebiyatında insan ve doğa güzelliklerini işleyen koşmalar. Genellikle aşık olunan kadın, kız, gelin, dağ ağaç, hayvan, çiçek gibi unsurlar işlenir. ÖRNEK GÜZELLEME: Ruhsatî NASIL VASFEDEYİM GÜZELİM SENİ Nasıl vasfedeyim güzelim seni Rumeli Bosna’yı değer gözlerin Dünyaya gelmemiş eşin akranın İzmir’i Konya’yı değer gözlerin Kimsede görmedim sendeki nazı Tunus Tırablus Mısır Hicaz’ı Kars’ı Kağızman’ı Acem Şiraz’ı Girid’i Yanya’yı değer gözlerin Yüzünde görünür Yusuf nişanı Yüzünü görenler çeker efganı Büsbütün Gürcistan Erzurum Van’ı Belh-i Buhaça’yı değer gözlerin Ruhsatî’m eyledim senin de mehdin Al yanaktan bir buse ver himmetin Yüzbin saraf gelse bilmez kıymetin Âhirî dünyaya değer gözlerin Aşık Ruhsati )(-)(*)(-SEN DE-)(-)(*)( Nasıl anlatayım seni bilmem ki Bir nazlı ceylanın edası sende Bu sevda uğruna nasıl ölmem ki Bütün ezgilerin sedası sende Aynayı çatlatır o süslenişin Koltuğu çıldırtır o yaslanışın İnsanı eritir o seslenişin Mukaddes seslerin nidası sende Dağın zirvesinde soğuk bir karsın Bazen ateş olur tümden yakarsın Kalpten kalbe yollar bulur akarsın Bekarlık derdinin vedası sende Aynayı çatlatır o süslenişin Koltuğu çıldırtır o yaslanışın İnsanı eritir o seslenişin Mukaddes seslerin nidası sende Kutsanmış sözlerdir dökülen dilden Ayırmak mümkün mü goncadan gülden Bağlanıp kalmışım zülüfe telden Tüm masum aşkların duası sende Aynayı çatlatır o süslenişin Koltuğu çıldırtır o yaslanışın İnsanı eritir o seslenişin Mukaddes seslerin nidası sende Kimse aşkımıza olmasın mani Beterin beteri vardır ya hani Daha ne istersin bulmuşsun beni Aşık Lüzumsuzun sevdası sende Aynayı çatlatır o süslenişin Koltuğu çıldırtır o yaslanışın İnsanı eritir o seslenişin Mukaddes seslerin nidası sende Sadık DAĞDEVİREN (Aşık Lüzumsuz) |
Nasıl anlatayım seni bilmem ki
Bir nazlı ceylanın edası sende
Bu sevda uğruna nasıl ölmem ki
Bütün ezgilerin sedası sende
Aynayı çatlatır o süslenişin
Koltuğu çıldırtır o yaslanışın
İnsanı eritir o seslenişin
Mukaddes seslerin nidası sende
Dağın zirvesinde soğuk bir karsın
Bazen ateş olur tümden yakarsın
Kalpten kalbe yollar bulur akarsın
Bekarlık derdinin vedası sende
Aynayı çatlatır o süslenişin
Koltuğu çıldırtır o yaslanışın
İnsanı eritir o seslenişin
Mukaddes seslerin nidası sende
Kutsanmış sözlerdir dökülen dilden
Ayırmak mümkün mü goncadan gülden
Bağlanıp kalmışım zülüfe telden
Tüm masum aşkların duası sende
Aynayı çatlatır o süslenişin
Koltuğu çıldırtır o yaslanışın
İnsanı eritir o seslenişin
Mukaddes seslerin nidası sende
Kimse aşkımıza olmasın mani
Beterin beteri vardır ya hani
Daha ne istersin bulmuşsun beni
Aşık Lüzumsuzun sevdası sende
Aynayı çatlatır o süslenişin
Koltuğu çıldırtır o yaslanışın
İnsanı eritir o seslenişin
Mukaddes seslerin nidası sende
Sadık DAĞDEVİREN
(Aşık Lüzumsuz)
Saygıdeğer üstadım yüreğinize sağlık
güzel bir şiir daim saygımla......