Cabir bin Hayyan 2
Türk-Ýslam âlimleri serisi – 6
CÂBÝR BÝN HAYYÂN – 2
D.H. ? – Ö.H. 200/815
Ýslâm kimyacýlarýnýn en ünlüsü
Tabiat filozofu ve çok yönlü âlim
Tan adý; Ebû Mûsâ Câbir bin Hayyân
Bin Abdullah el-Kûfi diye geçmektedir,
Künyesi Ebû Abdullah diye bilinir,
Ebû Mûsâ Câbir bin Hayyân da denilir.
Bulunmaz hayatý hakkýnda fazla bilgi,
Eserde yazar “Ebû Mûsâ” künyesi,
Câ’fer-i Sadýk’ýn, sadýk bir talebesi,
Batini ilminde bir üstattýr Cabir’im.
Ona “Efsanedir, gerçek deðil” demiþler,
Onun var olduðunu kabul etmemiþler,
Çoðunluk ise, eserleri delildir der,
Aslen Yemen diyarýndan denir Cabir’im.
Cabir’in babasý Hayyân, Ezd soyundandýr,
Babasý ki, Kûfe’de attarlýk yapmýþtýr,
Hayyân, Emevilerce idam edilmiþtir,
Horasan bölgesinin nurudur Cabir’im.
Çoðunlukla Kûfe ilinde yaþamýþtýr,
Câ’fer-i Sadýk’tan hadis dersi almýþtýr,
Kûfe, kimya ilmi için güzel mekândýr,
Câ’fer’i, hikmet kaynaðý sayar Cabir’im.
Devrin yöneticilerini hiç sevmemiþ,
Bundan dolayý da pek çok memleket gezmiþ,
Ýlim-hikmet sahipleriyle sohbet etmiþ,
Birinci derecede kimyacýdýr Cabir’im.
Filozof ve astronomi bilgini denir,
Ayný zamanda tabip olduðu söylenir,
O, tabiatla da yakýndan ilgilenir,
Modern kimyanýn kurucusudur Cabir’im.
Deneysel metotlarý ile öne çýkar,
Batýlý âlimler ona övgüler yazar,
Ýlim için gecesini gündüze katar,
Pek çok âlimi etkilemiþtir Cabir’im.
Ýnsaný küçük âlem olarak belirtir,
Büyük âlem ise kâinat demiþtir,
Tabiat felsefesini önemli bilmiþtir,
Hadiselere yorum verendir Cabir’im.
Belirttiðine göre madenler cývadýr,
Kükürt birleþiminde farklý oran vardýr
Semavi kuvvet tesiriyle olmaktadýr,
Madeni, gezegen niþaný sayar Cabir’im.
Madenlerde rûhi özellikler keþfetmiþ,
“Ýksir” kavramý ile de bunu belirtmiþ,
Her element deðiþmez on yedi de demiþ,
Yedi çarpý dört yirmi sekizdir Cabir’im.
Sayýlarla elementleri tarif eder,
“Bir-üç-beþ-sekiz elementte sabittir” der,
Arap alfabesiyle de bunu teyit eder,
Bunu kataloglarla destekler Cabir’im.
Allah’ýn birliðini her nesnede bulmuþ,
Nesneler O’ndan gelip, O’na dönüyormuþ,
Allah dileyince her þey hayat bulurmuþ,
Allah’ýn birliðini savunur Cabir’im.
Ruh ile cesedi de bir bütün saymýþtýr,
Der ki; “ Ruh ve ceset birlikte bir varlýktýr,”
Ýnsaný, rûhani varlýktan üstün saymýþtýr,
Kur’ân’a tam uyum içindedir Cabir’im.
Der ki; “ Nefis, cisim olmayý arzu eder,
Kimya temelini “Mizân ilmi” teþkil eder,
Mizân teorisi “ Ýlmü’l-Havâs”a gider,
Madde arasýnda benzerlik var” der Cabir’im.
“Kitâbü’l-Hâvas’ta çok þeyi eleþtirir,
“Tabiat taklit edilebilir” demiþtir.
Teziyle Eflatun’dan da ileri gitmiþtir,
“Madde, matematiðe dayanýr” der Cabir’im.
Gramerle, fizik arasýnda uyum bulmuþ,
Dil ile tabiat benzer kanunlara uymuþ,
Harflerin uyumu dili oluþturuyormuþ,
Yeni diller oluþturulur” der Cabir’im.
Aristo’yu batini bir dille yorumlar,
“Zamaný da hareketin sayýsý” sayar,
Halden hale geçiþe yeni yorum yapar,
Oluþ ve bozuluþu anlatýr Cabir’im.
Latin dünyasýnda “Geber” diye tanýnýr,
Batýda onun adýna külliyat vardýr,
Araplarda “Kitâbü’s-Seb’in’le anýlýr,
“El-Fihrist”in yazarý bilinir Cabir’im.
Üç yüz risaleyle felsefeyi anlatmýþ,
Üç yüz risaleyi mekanik için yazmýþ,
Beþ yüz risaleyle týp ilmini anlatmýþ,
Bin üç yüz risale, harp aletidir Cabir’im.
“Kütübü’l-Mevâzin” kimya ilmi içindir,
Külliyat paha biçilmez kaynak denilir,
Onun kiþiliði tez konusu edilir,
Ýlim dünyasýnýn lideridir Cabir’im.
Ýlmin temelinde iman ateþi yanar,
Hakk aþkýyla nice kalemler ilim yazar,
Ýlim, bal peteðidir, tadan aþka doyar,
Âlimler kaleminden nûr damlar yiðidim.
Attar: Baharatçý, güzel kokular satan kiþi.
Mizân Ýlmi: Niteliklerin, nicelik diliyle ifadesi.
Arsenik: zehirlilerin en zehirlisi!
Þair, Araþtýrmacý, Yazar: Abdullah Yaþar Erdoðan
Cabir Bin Hayyan der ki: "Allah bize fizikî kanunlar vermiþtir. Bunlarla bitki, hayvan hatta insanýn benzerini yapabiliriz. Allah beþere öyle kabiliyetler bahþetmiþtir ki, beþer, kâinattaki bütün sýr perdelerini bununla çözmeye muktedirdir."
Cabir Bin Hayyan der ki: "Madde yoðun enerjidir. Bu yüzden Yunan fizikçilerinin maddenin bölüne bölüne parçalanamaz en küçük bir parçayla son bulduðuna ve maddenin bu sayýsýz parçalanamayan kýsýmlardan meydana geldiðine dair iddialarý yanlýþtýr. Onlarýn parçalanamaz en küçük parça, yani atom olarak tabir ettikleri bu nesne parçalanabilir ve bu parçalanma neticesi büyük bir enerji hâsýl olur. Bu öyle bir enerjidir ki, bir habbeciðin (taneciðin) bir þekilde parçalanmasý, Allah saklasýn, Baðdat gibi büyük bir þehri yok edebilir." Bu da gösteriyor ki Cabir bin Hayyan baþta Niels Bohr, Albert Einstein ve John Dalton olmak üzere Batýlý bilim adamlarýndan 1.000 yýl önce atomla ilgilenmiþ ve bu konuda fikirler ileri sürmüþtür.
Sosyal Medyada Paylaşın:
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.