…………………………………………………………………………………………………………………………………. OY DÜNYA DÜNYA
El vurup yaremi incitme tabip Bilmem sýhhat bulmaz hicraneler var Dert vurup da yarem eylersin derman Her can kabul etmez viraneler var
Vay dünya dünya fanisin dünya Vay dünya dünya yalansýn dünya Can ile cananý alansýn dünya Alansýn dünya Aþk ile pervane dönersin dünya Yalansýn dünya
Dert ehli olanlar dermana gelir Elbette arayan dermanýn bulur Sadýk der ki kimde ne var kim bilir Geþt ü güzar ettim elde neler var
Vay dünya dünya fanisin dünya Vay dünya dünya yalansýn dünya Can ile cananý alansýn dünya Alansýn dünya Aþk ile pervane dönersin dünya Yalansýn dünya …………………………………………………………………………………………………………………
Aþýk Sadýk-2-Sadýk Doðanay ………………………. YÜCEPINARLI SADIK DOÐANAY (1933-1979)—1933 Yýlýnda Tokat ilinin Zile Ýlçesi,Yücepýnar köyünde doðdu.Aþýklýða küçük yaþlarda baþladý.Aþýk Veysel gibi iki gözüde ama olan Aþýk Sadýk’ýn asýl adý SADIK DOÐANAY’dýrHerkes onu adý ile özdeþleþen AÞAÐIDAKÝ TÜRKÜSÜ ÝLE TANIR.
El vurup yüremi incitme tabip Bilmem sýhhat bulmaz hicraneler var. Dert vuran yâreme eylersin derman Her can kabul etmez viraneler var. Vay dünya dünya, fanisin dünya Aþk ile pervane dönersin dünya.
Dalýyorsunuz hayallere, geçmiþinizi, kaybettiðinizi, sevdiklerinizi düþünüyor, ’yaþ kemale erdi’ artýk diyorsunuz. Dertleriniz, hayatýnýz gözünüzün önünden geçiyor bir sinema þeridi gibi. Mey ve baðlamalarýn ara geçiþinden sonra devam ediyor deyiþ sizi
hayallere götürmeye;
Dert ehli olanlar dergâha gelir Elbette arayan dermanýný bulur SADIK der ki kimde ne var kim bilir Geçti güzar ettim elde neler var. Vay dünya dünya yalansýn dünya Can ile cananý alansýn dünya.
Evet, türkü klâsiði olmuþ bu güzel deyiþ, yýllardan beri radyo ve televizyonlarda pek çok sanatçý tarafýndan okunmakta. "Vay dünya dünya, yalansýn dünya’ diyen Zileli Halk Âþýðý Sadýk DOÐANAY, Zile’nin Yücepýnar Köyü’nü kar ve boranýn sardýðý bir kýþ günü, 1979 yýlýnýn Ocak Ayý’nýn 23. günü ayrýldý aramýzdan. 1933 yýlýnda Yücepýnar Köyü’nde doðan Sadýk Doðanay da, Âþýk Veysel gibi âmâdýr. O, Zile’nin Veysel’idir. Âþýk geleneðinden gelen bir ailenin ferdidir. "Ýsmim Âþýk Sadýk, dedem Kemterî er olanlar sever böyle erleri", dediði dedesi Kemterî’nin de pek çok deyiþi söylenir radyolarda, televizyonlarda. ’Bu Kadar
Cevretme Aziz Sultaným’ isimli deyiþinde âþýk;
Sefil Kemter eydür lebi balýmsýn Canýmýn cananý servi dalýmsýn Sen bir merhametli gönlü ganisin Bendelere selâm sal bazý bazý Coþkun sular gibi çaðlayýp akma Aþkýn hançerini sineme çakma Noksaným var ise kusura bakma Bildiðinden þaþar kul bazý bazý.
diye duygulara, yüreklere dolmakta, gönül telimizi, titretmektedir. Kaç kiþi noksanýný, hatasýný, bilir de, bildiðinden þaþtýðýný Kemterî gibi mertçe, yiðitçe söyleyebilir günümüzde?
Sadýk Doðanay kendisine âþýklýðýn, dedesi Kemterî’den geldiðini þöyle anlatmaktadýr bir deyisinde;
Daha yaþým kemâle ermeden Bu âþýklýk bana Kemter’den geldi.
1960’lý yýllarýn sonlarýnda mahallî Zile Lisesi Radyosu’nda deyiþleri yayýnlanan Sadýk Doðanay, zaman zaman TRT radyolarýnda mahallî sanatçý olarak kýsa sürede ülkede sesini duyurmuþ, deyiþleri radyo ve televizyonlarda okunmaya baþlanmýþtýr. Ancak Gazeteci Hüseyin HOÞCAN, 12 Haziran 1981 tarihli Zile Postasý Gazetesi’ndeki yazýsýnda, âþýðýn pek çok deyiþinin baþka sanatçýlar tarafýndan kendi eserleri gibi okunduðundan bahsetmektedir.
Sayýn Hüseyin HOÞCAN’ýn, ölümünden sonra Âþýða sahip çýktýðý ’Zile Türküleri ve Zileli Sadýk Doðanay’ baþlýklý yazýsýndan; âþýðýn dost meclislerinde okuduðu deyiþlerin bazý sanatçýlarca alýnarak kendi besteleri ve derlemeleri olarak empoze edilmeye çalýþýldýðýný, Ankara’da Dr. Recai Özdil’in TRT nezdinde giriþimde bulunarak gerçek bestekârý ortaya çýkardýðýný, elli kadar deyiþinin Recai Bey tarafýndan notaya alýndýðýný, Sadýk Doðanay’ýn kendi besteleri yanýnda kendinden önce yaþamýþ Fuzulî’den, Sýtký’ya kadar pek çok þair ve âþýðýn þiirlerini bestelediðini, öðreniyoruz. Âþýk, eserlerinin baþkalarý tarafýndan vefasýzca alýnýp kullanýlmasý hususunda bir deyiþinde;
’Ben bal yapýyorum, birileri benden habersiz alýyorlar’ diye dile getirmekte ve feveran etmektedir. Bizim TRT’den aldýðýmýz halk müziði repertuarýnda;
El Vurup Yâremi Ýncitme Tabip, Bir Güzelin Hasretinden Ahýndan, Bir Güzeli Methedeyim Bari Âlem Yanmasýn, Gönül Gel Varalým Gülþen Baðýna, Ýzzetli Hürmetli Bilirim Seni, Her Sabah Her Sabah Gülþen Ýçinde
isimli ezgilerde kaynak kiþi Sadýk DOGANAY olarak gösterilmiþtir. Ancak âþýðýn TRT repertuarýnda olmayan pek çok deyiþinin bulunduðu bilinmektedir. Biraz da âþýðýn söylediði deyiþlerindeki güzelliklere, duygulara kulak verelim.
Türlü sevdalara saldýn bu baþý Dinmedi âlemde çeþnimin yaþý
diyen âþýk sanki kaderini söylemiþtir. Sefil Kemterî hayal seni gezdirir, diyen dedesinden, gerçek âþýklarýn, hayal âlemlerini, hayallerini, o ulaþýlmaz yâr ve sevgiliye duyulan hasret ve duygularý görürsünüz. Bu aþkýn ateþi gitmiyor benden; dedikten sonra, Teslim Abdal’dan seslendirdiði deyiþte;
Yâr aklýmý aldý büküldü belim Mecnûn dedikleri deli böyle olur.
diye bütün gerçek âþýklara tercüman olan Sadýk da zaman zaman hayal âleminde gezmektedir. Zaten âþýk demek hayalle yaþayan, hayalle gezen gönül eri demektir. Bizim Zile’nin türkü klâsiði olmuþ ’Hatýrýna düþmez sormaz, halimden’ isimli deyiþte
Seri Sefil;
Dertli Seri Sefil gurbet ellerde Bir zamanlar þöhreti gezer dillerde Yârim gelir deyi gözü yollarda Anadan gülmedik garip baþlý yâr.
diye bütün âþýklarýn duygularýný anlatmaktadýr. Dünyaya yalan dünya diyen âþýk,
Turabî’den seslendirdiði baþka bir deyiþte;
Gönül gel varalým gülþen baðýna Meramýn yâr ise bir tane yeter Dünya fâni deðil, hikmetine bak Heva-i cehl ile efsane yeter,
diyerek hayatýn, dünyaya geliþin bir hikmeti olduðu gerçeðini, gerçek aþkýn, yârin bir olduðunu veciz bir þekilde ifade etmektedir.
Tokatlý ve Zileli olmanýn gururunu;
Bu ilimin ozanýyým Bozuk deðil düzeniyim Ben halkýmýn ozanýyým Þu Zile’nin ellerinden
diyerek dile getiren âþýk, Sazým omzumda hayli dolaþtým Güzel sadýk dosta þükür ulaþtým. diyerek Yücepýnar Köyü’nden baþlayan hayatýna son noktayý koydu, yine Yücepýnar Köyü’nde. Alýntý:Bekir ALTINDAL ………………………………………………………………………………………………………………………………. )(-)(-)(-BUÐULU CAMLARA YAZDIM ADINI-)(((-181-)(-)(-)(
Ey sevdiðim hoþ eyledin gönlümü Sazlar fasýl geçer teraneler var Görmedim gerdanýn çifte benlimi Þarkýlar okuyan sayraneler var
Oy Dünya,Dünya yalansýn Dünya Elimden cananý alansýn Dünya Alansýn Dünya Vay Dünya Dünya yalansýn Dünya Beni acýlara salansýn Dünya Salansýn Dünya
Dinle Adem oðlu derim ki size Gönlünün sevdiði meyl etme haza Cennet bahçesini görmeyen göze Dünyada gördüðü hayraneler var
Oy Dünya,Dünya yalansýn Dünya Sahte hayallere dalansýn Dünya Dalansýn Dünya Vay Dünya Dünya yalansýn Dünya Gönlü sevdalara salansýn Dünya Salansýn Dünya
Sevdiler çýlgýnca er oðlu erler Bu yüzden de gitti bedenden serler Bu güzelden sana hayr/olmaz derler Hiç gönül dinler mi fermaneler var
Oy Dünya,Dünya yalansýn Dünya Sinsice sarýlan yýlansýn Dünya Yýlansýn Dünya Vay Dünya Dünya yalansýn Dünya Sonumuz hüsrandýr bilensin Dünya Bilensin Dünya
Karacoðlanlarý kimleri yuttun Her þeyi bol verdin bizi uyuttun Aþýk Sadýk’ýmý nerlere attýn Bu Lüzumsuz gibi garaneler var
Oy Dünya,Dünya yalansýn Dünya Teli kopmuþ sazý çalansýn Dünya Çalansýn Dünya Vay Dünya Dünya yalansýn Dünya Dert ile baþ baþa kalansýn Dünya Kalansýn Dünya
Sadýk Daðdeviren Aþýk Lüzumsuz
ETEK YAZILARI TERANE:Ezgi,makam,naðme SAYRANE: Öten, cývýldayan, þakýyan. HAYRANE:Þaþkýnlýlýðýný gizleyemeyen FERMANE:Buyrulanlar,emredilenler SERLER:Baþlar GARANA: Aþýk oyununda en sona kalan (kimse): Sen garanaya galdýñ …………………………………………………………………………………………………………………………………. Sosyal Medyada Paylaşın:
ASIKLUZUMSUZ Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.