B)Koçaklama Koçaklama bir genel bir tür kavramýndan çok, yiðitlik ve meydan okuma içerikli þiirlere verilen addýr. Aþýk Edebiyatýnda KOÞMA’nýn Kahramanlýk,yiðitlik konularýnýn dile getirildiði þiirler(eserlerdi). Örneðin halk destanlarý da bir koçaklamadýr. Kýsacasý koçaklamalar bir nevi Göðüs kabartan duygularýn halk þiirindeki yansýmasýdýr. Bunu Türk Dil Kurumu’nun tanýmýndan da anlayabiliriz: KOÇAKLAMA:"Halk edebiyatýnda biçimi ne olursa olsun, konusu yiðitlik, savaþ, kahramanlýk olan veya bir kahramaný öven, kahramanlýk duygularýný canlandýran þiir, yiðitleme, Genel olarak Türk edebiyatýna baktýðýmýz zaman, yiðitlik belirten söylemlerin azýmsanamayacak düzeyde olduðunu görürüz.Battalname gibi Divan edebiyatý geleneðinden beslenen ürünler de dahil, bugün bile Mertlikten,yiðitten,yiðitlikten söz eden bunun üzerine yazýlan birçok modern þiire de rastlamak mümkündür. Türk halk edebiyatýna baktýðýmýz zaman ise karþýmýza iki tür koçaklama anlayýþý çýkar. Bunlardan ilki duygusal koçaklama, ikincisi ise coþkun koçaklamadýr. a)-Duygusal koçaklama Duygusal koçaklama, olayýn psikolojik bir analize tabii tutularak kahramanlýk yönlerinin yanýnda trajik yönlerinin de ön plana çýkarýldýðý koçaklama türüdür. Bu tür eserlerde çoþkun bir yiðitlik temasýnýn ardýnda duygu gizlidir. Birçok kahramanlýk bildiren halk destaný bu katagoride incelenir.Kayýkçý Kul Mustafa’ya ait olan Genç Osman Destaný bu tür koçaklamalarýn güzel bir örneðidir. Eserde yalnýzca hamasi duygular yoktur; Genç Osman’ýn þehit ediliþinin ardýndan asker ve padiþah nazarýnda yaþanan üzüntü hali de dile getirilmiþtir. “”” Padiþahýn bu fermanýna raðmen gönlü cihad ateþiyle yanan, 18 yaþýnda, üç aylýk evli Genç Osman kendini nefer olarak yazdýrmayý baþarýr. Fakat bu haber padiþahýn kulaðýna gider. Murad Han; “O söz dinlemezden hesap sorayým!” diyerek otaðý hümayuna çaðýrtýr. Osman’ý gören bütün vezirler ve beyler padiþahýn onu cezalandýracaðýný düþünerek: “Eyvah bu tüysüz yiðide yazýk olacak!” dediler:
Osman otað içre el-pençe divan Gök gibi gürledi Sultan Murad Han Bre bilmez misin eyledik ferman Þol Baðdad üstüne gider olanda
Gönüllü olanlar býyýk burmalý Öyle ki üstünde tarak durmalý Bir pençe vuruþta kalkan kýrmalý Düþman üzere hamle eder olanda
b)-Coþkulu koçaklama
Coþkun ya da coþkulu koçaklama, en yaygýn koçaklama türüdür. Bu tür koçaklamalarda ozanýn korkusuz ve meydan okuyan bir söyleyiþi vardýr. Gerek savaþ meydanýndaki kahramanlýklar gerekse mevcut düzene karþý yapýlan baþkaldýrý bu yolla ifade edilir. Kuþkusuz çoþkun koçaklamalarýn en güzel örnekleriKöroðlu ve Dadaloðlu’na ait koçaklamalar olarak kabul edilir. Köroðlu’nun bir koçaklamasýný örnek olarak incelersek; Benden selam olsun Bolu Beyi’ne Çýkýp þu daðlara yaslanmalýdýr Ok gýcýrtýsýndan kalkan sesinden Daðlar seda verip seslenmelidir
görüldüðü gibi coþkun koçaklamalarda psikolojik bir sentezden çok bir meydan okuma ve korkusuzca söylenen ifadeler üzerinde durulur.
KOÞMA
B)Koçaklama……….Koçaklamaya örnek
…………………BÝZÝM………………….
Soyumuz bellidir Türk derler bize Vatana fedadýr canýmýz bizim Biz ki; þahadeti onur sayarýz Helâldir hakkýmýz, kanýmýz bizim
Üç kýtaya hükmeden de biz idik Tarih sahnesinde þandýk iz idik Övgüler alandýk destan söz idik Þerefle doludur dünümüz bizim
Ýnsan öldürmeyi haram bilsek de Mazluma vurmayýz maðdur olsak da Savaþ meydanýnda yalnýz kalsak da Esaret tanýmaz gen’imiz bizim
Sevgi doluyuzdur hoþ yanýmýzdýr Ölüm bile bizim mihmanýmýzdýr Ýnsanlýk düþmaný düþmanýmýzdýr Mukaddes Ýslam’dýr dinimiz bizim
Lüzumsuz hýrsýndan ateþ solursa Vataný canýndan aziz bilirse Eðer ki; damara basan olursa Öyle kolay dinmez kinimiz bizim
Sadýk Daðdeviren Aþýk Lüzumsuz Sosyal Medyada Paylaşın:
ASIKLUZUMSUZ Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.