MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

(5) ÇOBANOĞLU HATİ ORATORYA'SI
Oğuz Can Hayali

(5) ÇOBANOĞLU HATİ ORATORYA'SI


Bir Gece;
"- Yazýcý kalk!"
"- Ne var?"
"- Orgeneral gelmiþ.
Eyvah,Tevtiþ!"
Alarm!
Dizildik.
Nizam!

Tevtiþ biter. Herkes mutlu. Kurulur Masa Subay Gazinosu’nda.
"- Ýlkin Þarkýlar, Fasýl."
"- Sonra?"
"- Horan tepsin Uþaklar. Or General, Sinop’lu.
Arkadan Saz, avaz-avaz.
Orkestra-Arrajman.
Ee! Hati’yide hazýrla.
O da Gazel atacak."

Önce Yemek.
"- Eyvah! Komutan Yeþil Ay’cý.
Kaldýr Kadehleri, yok et!"
Birde istemezmi; "Harbiye"
"- Repertuarýmýzda yok. Çalamayýz demek"
Hele bir de, de!.
Gidersin Gümbürtüye.
Yok-Yoktur Askerlikte!
"- Harbiye bu, Harbiye!"

Albay kýzar. Emir!;
"- Yapýn!"
"- Yapalým. Emret Komutaným!"
Ali Baþçavuþ üzgün. Üç Subay; Saksafon, Klarnet ve Org izinde.
"Neyi, kim yapacak?" Kimse bilmez.
"- Yap!"
Tangur-Tungur Prova.
"- Öne alýn Horan’ý!"

Hati sakin;
"- Okuyum mu Sure’yi?"
"- Hadi oradan, Deli !"
"- Ya Gazel?"
"- Komutan Yeþil Ay’cý Birader!"
"- Hangi þarkýyý ister, Kurban?"
"- Þarký deðil, Marþ-be-Marþ!
Üstelik de Harbiye!.
Boþ ver Hati, aldýrma."
"- Anlat!"
"- Zaman kýsa!"
"- Bir söyle."
"- Doktor’u uyandýralým, hele!"

Bir "Doktor" var Bando’da. Baþ Kanuncu’su, Zeki Müren’in.
Aþkýndan býrakmýþ Týp’pý. Sarhoþ, Sefil, Periþan. Diyar-Diyar dolaþmýþ.
"Klasik’ten-Çince’ye, ne istersen o çalar.
Çalarken Ýçki içmez. içtimi üç Gün yatar.

Doktor, Hati bir Tüm’dür. Bir-birini tamamlar;
Biri uzun-iri, öbürü kýsa-yuvar.
Hati; Makamý Dudaktan-Kulaktan kapar.
"Acemaþiran Kürd-i, Küdi’li Hicazkar"
Fasýl, Güfte hep ezber.
Nota falan anlamaz.
Gazel’i güzel çeker, birde Uzun Hava’yý.

Muðla’lý Klarnet Nuri, Sulukule-Dümbele’kali.
Bas, Keman-i "Arabesk Kemal".
Bariton-Akerdeon
Kafkaslý Kosak Hilmi.
Bir de;
Ben anlamam Muzikten.
Tek bildiðim;
Harbiye.

Parçalanýr Kurt gibi, "Marþ" kapýlýr aðzýmdan.
Her Söz,
NAME.
Her Name,
TON.
Her Ton,
KORO.
Her Koro,
KANON!
"Harbiye Marþý"
didiklenir, yapýlýr.

Mandal çeker Usta’ca, ayarlar Doktor Ton’u, deðiþtirir Güfte’yi.
Basar Mýzrap;
Sürter, sýçrar, kayar Üç-Beþ-Tel.
Yada
tek, tek týnlar Notalar.

"- Sen tekrarla! Sen uzat! Sen Koro’ya eþlik et!"
Dur, Hati biraz sabret!
Kafkas’lý, Kosak Hilmi ! "Kazaska" ’na baþlarým! Bölme bre, Nameyi!"


Doktor;
Koþar, coþar, kollar, toplar, hýr’lar, hav’lar
"Çoban Köpeði" gibi.
Bu Sürü’de herkes Koyun. ben Çoban.
Makam , Usul, Kafiye;
YAÞA, VAROL HARBÝYE!

Ansýzýn Doktor durdu;
"- Allah-Allah ne oldu?"
El-çýrpar o, Flamingo;
"- Þaka-da-þak-þak!"
Topuklar vurulur.
"- Tam-tara-tam-tam" Kastaniyetler titrer.
Matador’lar tepinir. Dersane Arena olur;
"- Oley!"
"- Yapmayýn Uþaklar, iþ ciddi!"
"- Haydi Sahne’ye, Horan bitti!"

Salon sessiz;
17 Kiþi, (Horan dahil) Sahnede.
Ben Ýdareci; Parmaklarým Havada. Ararým, sorarým Ton’u her Yerde;
"- Oohmm..."

Doktor sakince girer, Kanunu ile Konuya;
"HARBÝYE" anýmsanýr.
Sallar-salar, mýzraplar.
Koro ise Uðultu, (üç Oktavdan ap-ayrý)
kanon-kanon Uþaklar.

"- Dur, Hati!" demeye kalmaz; "Pip" ler ince-tiz bir Ses;
"- TÜRK VATANI ÜSTÜNDE.." den; ( Marþ’ýn ortasýndan) baþlar.
"- DEEE" yi de uzatýr-da-uzatýr.
Þükür, yetiþti Keman.Yakalar hemen onu.
Yayar, daðýtýr, toplar.
Tekrar Koro’ya sokar.

Sýra-sýra girerler;
Bas, Bariton, Klarnet.
Davul, Zurna, Dümbelek.
Yararlar bir-bir Yeri.
Bulur Doktor Ton’unu. Marþ Temposu, Ayaklar.
Uðultu "Çýðlýk" olur;
"- YAÞA, VAR OL, HARBÝYE!"
Nameler Gök Gürültüsü;
"- YIKILMAZ SATVETÝNLE !"

Koro hala yavaþtan,
iki-Oktav-açýktan; Yaylandýkça-yaylanýr;
"- HARBÝYE-de-HARBÝYE!"
Sallandýkça, sallanýr.

Hati’de bir de;
"- EEE!" de takýldý kaldý.
Doktor ise daðýttý, yavaþlattý Tempo’yu;
"Derin, uzun ve Kat-Kat.";
"- Yetti Doktor! Gir gayri.
Düþtüm Ocaðýna,
Ýmdat!"

Duymuþ gibi girer o;
"- GÖKLERDEN GELEN BÝR SES"
Ama nasýl bir giriþ!
Anlatamaz Kalemler

Koro-Muzik katlanýr. Kanatlanýr, þahlanýr;
"- SANA NE DÝYOR DÝNLE!"
Gök gürler, Þimþek çakar;
"- TÜRK VATANI ÜSTÜNDE."

Koro Tiz’e çýktýkça-çýktý;
"- EEE" yi de, çekip-çekip uzattý.
Bas ise Lokomatif;
"- E’VATANI ÜSTÜND, E’VATANI ÜSTÜND, E’VATANI ÜSTÜND" de
Plak takýldý kaldý.

Ansýzýn sýçrar;
"- SÖNMEZ BÝR GÜNEÞSÝN SEN!" in son iki Hecesi;
"-* SÝN-SEN!, SÝN-SEN" de,
Kafkas Grubu Salona.
Akordeon "Kasaska".
Alkýþ-Cümle Fýsýltý,
Topuk vurup,dönerler;
Usul-usul söylerler;
"- HEY!, HEY!. HEY!"
Kelimeler iç-içe,
Köþe Kapmaca oynar.
Tüm Mýsralar sessizce;
"CARMÝNA BURANA""
olur.
Cümleler bölük-pörçük;
"- SEEEEEN !" in içinde konur.
"- HEY!"

Dört Laz Uþaðý gele;
"- KEMENÇEMUN SAPUNÝ, GÜL’LE DONATACAGUM, GÜL’LE DONATACAGUM!"
Halay çeke-çeke, el-Bel-ele, Ayak-Parmak-üstüne.
Tschaikowsky’nin Kuðu Bale’sinden; "Dört-Küçük-Kuðu" Ayaklamasý yapýlýr.
Kemençe’ye Kafa-Göz-Kaþ çatarak,
"- KARTAL YUVALARINDA"
Çapraz Bacak atýlýr


"- AMA NÝÝÝÝN!
AMANÝN HEY!"
Davul. Zurna, Kaþýklar;
"- SÝLÝFKE’NÝN YOÐURDU!"
çalar- söyler;
"- ÞAKIR-ÞAKIR" oynarlar.
"- SENÝ KÝMLER DOÐURDU?"

Dururmu Çingenler;
Muðlalý Klarnet Nuri-Sulukule Dümbele’kali, bu Þöleni görünce?
"- ANA, ANA!" derler.
"- NÝYE VERDÝN BENÝ KALAYCIYA?"
Zillerler;
"- KAP-KA
LAYLAMIYOR,
YAMA-YAMI-YOR
VAY!-VAY!"
Diye, diye
inlerler.

Arka-arka Gruplar;
Türkü-Arabesk-Saz,
Fasýl-Klasik Þarký,
Orkestra-Arrajman
buyurulur, sunulur.
Salon çýnlar, Þelale.
Coþar-koþar Sel gibi,
hep beraber El-Ele.

Veee,
niiihayeeet...
"- HATÝ GELÝYOR"
Elbet!
Doktor Kanunu ile,
"MEVLANA"ya Yol açar.
Hati baþlar Gazel’e;
"- KAÞLAR KARA, GÖZLER KARA" (Her "KARA" da bir Koro)
"- KÝM KARA SEVDA NA’VURULMAZ. GöRSE DÝDAR’IM SENÝ?"
Koro "KARA"’lamaya devam eder.
tüm Gruplar Semaven.
Huþu-Ýbret dönerler.
Ara Name gelir;
"- TAM-TARA, RAM TAM. TARA-TARA TAM!"
Herkes Sahne’ye geri.
Doktor sessizce usul, deðiþtirir Makam’ý.
Aðzý kapalý Koro;
"- HARBÝYE" yi mýrýldar.
uðuldanýp-sallanýr.

General ansýzýn-birden,
hiddetle yerinden kalktý.
Hissetim...
Çevirmem Kafamý.
Ensemde soðuk Ter’ler;
"- ÞÝMDÝ YEDÝM KURÞUNU!"
Sarýlýrsa Beylik’e;
"- PARMAK-TETÝK, BEN BÝTTÝM!"

Koro Mutlu, tüm Neþe.
Bekliyorlar Ýnfaz’ý.

"- KARTAL YUVALARINDA.
HüRDüR MÝLLET SENÝNLE!"

Nerden çýktý bu Tenor?
Yeri-Göðü inleten,
bir Derya’ya Yel salan,
Sellerin Sesi de kim?;
GENERALÝN KENDÝSÝ.

Ne Chopin, ne Beethoven ne de Bach ve Mozart,
"Harbiye" Harbiye olalý.
Böylesini görmedi.



Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.