Ýlk olarak Türkler tarafýndan yazýlan ve kullanýlan bir nazým biçimidir. Tek dörtlükten oluþur. Kafiye örgüsü “aaxa” biçimindedir. Rubaideki kafiye örgüsü ile aynýdýr. Aruz ölçüsünün “Fâilâtün Fâilâtün Fâilün” kalýbýyla yazýlýr. Tuyuðlar, Halk Þiirinde ki manilerle büyük benzerlikler gösterir. Halk þiirindeki “mani”nin Divan Þiirindeki karþýlýðý “tuyuð”dur. Tuyuðlar da konularý genel olarak, felsefî kavramlar, din, aþk, kadýn, þarap gibi kavramlardan oluþur. Edebiyatýmýzda tuyuðlarýyla tanýnmýþ en önemli þairimiz Kadý urhanettin’dir. Nesimi ve Ali Þir Nevâî de tuyuðlarýyla tanýnmýþ þairlerimizdir.
TUYUÐ Örnek-1
Dilberin iþi it’âb u nâz olur Çeþmi câdû gamzesi gammâz olur Ey gönül sabr et tahammül kýl ana Yâre eriþmek az az olur
Kadý Burhanettin
TUYUÐ
Özünü þeyh gören serdâr olur Ene’l-hak dava kýlan berdâr olur. Er oldur, Hak yoluna baþ oynaya, Döþekte ölen yiðit murdar olur.
Kadý Burhanettin
Örnek-2
TUYUÐ
Bak seven bir, þuh güzelden, avaza Sevdi gönlüm, toy kurulur, bu yaza Bitti ömrü, Aldý felek, o yari Dil ki laldýr, ihtiyaç var, niyaza
Sadýk DAÐDEVÝREN
BU TUYUÐ: Aþaðýdaki ARUZ kalýbý ile yazýlmýþtýr (_ . _ _) , (_ . _ _) , (_ . _) (Fâ i lâ tün)- (Fâ i lâ tün)-(Fâ i lün) KAKK KAKK KAK
Sosyal Medyada Paylaşın:
ASIKLUZUMSUZ Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.