Bir “tek” dörtlükten meydana gelen kýtalara benzeyen bir nazým biçimidir. Kýtadan farký kafiye örgüsü “aaxa” þeklinde olmasýdýr. Türk edebiyatýna Ýran edebiyatýndan geçmiþtir. Rubailerde daha çok felsefî ve tasavvufî konular iþlenirken, “Aþk, kadýn, þarap” gibi konular da fazlasýyla yer almaktadýr.Rubai türünün en önemli þairi, Ýranlý þair “Ömer Hayyam”’dýr. Rubai diðer nazým þekillerinden farklý olarak özel bir ölçüyle yazýlýr. 24 kalýbý vardýr. Onun için her hece kalýbý kullanýlarak yazýlabilir. Rubaide ilk iki dize dörtlükteki konunun hazýrlayýcýsýdýr. Asýl söylenmek istenen düþünce 3. veya 4. dizede ortaya konulmaktadýr.. Genelde “mahlasýz” þiirlerdir. Rubai Edebiyatýmýza Ýran Edebiyatýndan geçmiþtir.Divan edebiyatýnda rubaileriyle tanýnmýþ Türk þairi ise “Azmizade Haleti” olarak kabul edilebilir. Cumhuriyet dönemizin Rubaileri ile tanýnan þairleri ise Yahya Kemal Beyatlý ile Arif Nihat Asya’dýr.
RUBAÝ Gel gör ki, bakýþlardan, aþýk bir göz, istemez Yanmýþtý, o kalbim yar, o hardan köz, istemez Ne yapsam, ne etsem ben, bu kalp candan, severken Gülüþler, yetmiþ çoktan, yýkan bir söz, istemez
Sadýk DAÐDEVÝREN
BU RUBAÝ: Aþaðýdaki ARUZ KALIBI ile yazýlmýþtýr
(_ _ .), (. _ _ _), (. _ _ _), (_ _ .)
Mef û lü, Me fâ î lûn, , Me fâ î lûn, fe î lûn
Kalýbý ile yazýlmýþtýr
Sosyal Medyada Paylaşın:
ASIKLUZUMSUZ Åžiirleri
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.