MENÃœLER

Anasayfa

Åžiirler

Yazılar

Forum

Nedir?

Kitap

Bi Cümle

Ä°letiÅŸim

ASIRLARA EŞ DEĞER
ASIKLUZUMSUZ

ASIRLARA EŞ DEĞER



(Taþlama-8)

Hiç kusura bakmayýn, güne þiir yazamam
Benim yazdýðým þiir, Asýrlara eþ deðer
Niye yazýyor diye, yazana da kýzamam
Günlük sevdalar gibi, anlýkmýþ þiir meðer

Hece’nin kurallarý, kitaplar da yazýlý
Ondaki güzellikler, sýra sýra dizili
Koþmalarda ki ahenk, akýllara kazýlý
Uyumsuz bir dizeden, nasýl güzellik doðar

Okuduðunuz þiir, tam on dörtlü hecelik
Dizeler bercestedir, anlamdadýr nicelik
Sözcüðü dizmek sanat, bilgelikte yücelik
Gönül gözün güzelse, gökten yýldýz da yaðar

Kafiyeler sözcüðün, kökünde aranmalý
Uyak olmasý için, her sözcük taranmalý
Uyumu bulmak için, her þair direnmeli
Bazen söz aðza sýðmaz, bir söze Dünya sýðar

Yandýn, aldýn, vardýn de, bunlardan uyak olmaz
Bazý arkadaþlarým, bel ki, redifi bilmez
Yandýn, sandýn, kandýn de, uyuma zarar gelmez
Güzelliði gördü mü, herkes baþýný eðer

Kurþuni bulutlarla, yeþil, mavi bir deniz
Bulutlarýn üstünde, uçuyorum bendeniz
Konuþan kýrlangýçlar, biz de artýk sizdeniz
Gereksiz konan i mge, güzel þiiri boðar

Lüzumsuza sormuþlar, þiirden anlarmýsýn
Öðrenmek için ise, bileni dinlermisin
Yanlýþ dize görünce, vah çekip, inlermisin
Ustalaþmýþ her þair, ayak, uyaðý yýðar

Sadýk DAÐDEVÝREN
Aþýk LÜZUMSUZ

ETEK YAZILARI

BERCESTE: 1. Güzel, latif. 2. Seçilmiþ, seçme. 3. a. ed. Sanat deðeri yüksek olan dize.
NÝCELÝK : a. 1. Bir þeyin sayýlabilen, ölçülebilen veya azalýp çoðalabilen durumu, kemiyet, miktar, kantite
REDÝF: Þiirde uyaktan sonra tekrarlanan, ayný harflerden oluþan kelime veya eklerdir
-----------------------------------------------------

YUKARIDAKÝ ÞÝÝRÝN TAHLÝLÝ
1.DÖRTLÜK

Hiç kusura bakmayýn, güne þiir yazamam
Benim yazdýðým þiir, Asýrlara eþ deðer
Niye yazýyor diye, yazana da kýzamam
Günlük sevdalar gibi, anlýkmýþ þiir meðer

Birinci ve üçüncü dize de….Yazamam…kýzamam…
YAZMAK ve KIZMAK sözcüklerinde, yaz ve kýz iki ses benzerliði burada tam kafiyeyi oluþturur…kýz.amam…. ek rediftir.

2 ve 4’ncü dizelerde meðer ve eðer sözcükleri de ayný þekilde…ER…ER ek redif….EÐ…EÐ…ler ise tam kafiyedir
--------------------------------------------------
2’nci Dörtlük

Hece’nin kurallarý, kitaplar da yazýlý
Ondaki güzellikler, sýra sýra dizili
Koþmalarda ki ahenk, akýllara kazýlý
Uyumsuz bir dizeden, nasýl güzellik doðar

Yazýlý….dizili….kazýlý….Kafiye Kökte yazmak, dizmek, kazmak kelimelerinde yani…yaz…diz ve kaz…..AZ’lar tam kafiyedir

Ayakta kullanýlan DOÐAR…Birinci 4’lüðün son dizesinde ayaðýnda geçen DEÐER ve MEÐER ile kafiye oluþturur…eð…eð…eð…iki ses benzerliðinden dolayý TAM KAFÝYEDÝR

Hece’nin kurallarý, kitaplar da yazýlý
Ondaki güzellikler, sýra sýra dizili
Koþmalarda ki ahenk, akýllara kazýlý
Uyumsuz bir dizeden, nasýl güzellik doðar

-----------------------------------------------------
3.DÖRTLÜK

Okuduðunuz þiir, tam on dörtlü hecelik
Dizeler bercestedir, anlamdadýr nicelik
Sözcüðü dizmek sanat, bilgelikte yücelik
Gönül gözün güzelse, gökten yýldýz da yaðar

Bu dörtlükte Hecelik…nicelik…yücelik….Lik ler redif…ce ler iki ses benzerliðinden dolayý tam kafiyedir

DOÐAR ayak olarak sadece BÝR ses uyumu vardýr (ð) o da yarým kafiyeyi oluþturur

4’NCÜ DÖRTLÜK

Kafiyeler sözcüðün, kökünde aranmalý
Uyak olmasý için, her sözcük taranmalý
Uyumu bulmak için, her þair direnmeli
Bazen söz aðza sýðmaz, bir söze Dünya sýðar

Bu dörtlük aslýnda çok þey anlatýyor….Aranmalý, …taranmalý,…direnmeli….Burada kökler…Aranmak… taranmak…Mak…..ektir ve rediftir…ek rediftir…Bu redife an…an…en…de eklenebilir…geriye kalan (-r-) ler sadece
Kafiyedir ve tek ses benzerliðinden dolayýda YARIM KAFÝYEYÝ oluþturur

---------------------------------------------------
5’NCÝ DÖRTLÜK

Yandýn, aldýn, vardýn de, bunlardan uyak olmaz
Bazý arkadaþlarým, bel ki, redifi bilmez
Yandýn, sandýn, kandýn de, uyuma zarar gelmez
Güzelliði gördü mü, herkes baþýný eðer

Bu dörlüðe dikkat ne diyor
YANDIN…ALDIN…VARDIN….denildiðinde bunlardan üçünden kafiye olmaz diyor neden ?.....Çünkü köke baktýðýmýzda Yanmak…Almak…Varmak….yani ekler-redif çýktýktan sonra
Ya(n)…A(l)…Va(r) benzerlik göstermesi gereken harfler n…l…r
Bir birine hiç benzemiyor, sonuçta kafiye oluþturmaz

Ama…Y(an)dýn…s(an)dýn…k(an)dýn… denmiþ olsa idi AN harfleri TAM KAFÝYE’yi oluþturacaktý
Bu dörtlükteki kafiye ise…Olmaz…bilmez…gelmez…yani (l) harfleri YARIM KAFÝYE yi oluþturuyor
-----------------------------------------------------
6’NCI DÖRTLÜK

Kurþuni bulutlarla, yeþil, mavi bir deniz
Bulutlarýn üstünde, uçuyorum bendeniz
Konuþan kýrlangýçlar, biz de artýk sizdeniz
Gereksiz konan i mge, güzel þiiri boðar

Bu dörtlükte Kafiyeler ….deniz…bendeniz…sizdeniz…
Burada (de) ler iki ses benzerliðini oluþturuyor, dolayýsýyle TAM KAFÝYE var
Ayakta kullanýlan BOÐAR’ da da (ð) yumuþak ge….YARIM kafiyeyi oluþturuyor

7.VE SON DÖRTLÜK

Lüzumsuza sormuþlar, þiirden anlarmýsýn
Öðrenmek için ise, bileni dinlermisin
Yanlýþ dize görünce, vah çekip, inlermisin
Ustalaþmýþ her þair, ayak, uyaðý yýðar

Bu dörtlükte lermisin….ler redif…Anla…dinle ve inle de kafiye arýyacaðýz….(nl)harfleri kafiyeyi oluþturuyor
Ayakta geçen YIÐAR daki (ð) harfi de YARIM kafiyedir.Yani þiirin tamamýnda kafiye mevcuttur.
------------------Þiir severlere bildirilir…….




Sosyal Medyada Paylaşın:



(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.