- 908 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Lelevarkinisli Dino Dede- 285
Köy bakkalı vardı. Köyde bakkalı varmış. Lelevarkinis’te; Lelevarkinis’te yolun başında. Dino Dedenin bakkalı yolbaşındaymış. Yol ile çok deyim, söylem ve söz kalıbı vardır lisanımızda.
Yol ver dağlar yol ver...
Yol bir yolak iki...
Yol yordam...
Yol tutturmuş gidiyor.
Yol insanbilim itibariyle tam incelenmiş midir? Hangi medeniyet yol’a daha çok eğilmiştir. Ve üstüne titremiştir.
Tibet Uygarlığı Himalayalar yol ile yatıp yol’la kalkmaları lazımdır. Yol onlarda çok zaruridir belkim SU’danda çok zaruridir.
Zaruret hasıl olmayınca materyal aramazız. Niye öyleyiz?
1978’ler... İran yolu yapılmaktadır. Lelevarkinis asfalta kavuştu. Kan akıttı köy sahipleri koyun kesti.
Madden- manen ileri beşliler. Köye kol- kanat açanlar.
Kan ki altar gibi bir tuztaş’a akıtıldı. Toprak nasıl kana kana kanı içti. Toprağın kanı bil- zaruren gereksediği ve biz insanlar koyun- danayı kesmekten serfinaz etmemeliyiz.
Atomların fısıldaştığı " CARELESS WHİSPER" bilgisini bildiğimiz çağda toprağın ufak bi ricasını kırmamalıyız.
Ola demedin mi: BİLGİ EN BÜYÜK İKAMEDİR.
Bunu kim bilerse, hafta sonuna’cak YENİ SİNEMA’ya bedava bilet.
BUNLARI BOŞ VER GİTSİN.
BUNLARA BOŞ VER GİTSİN!
’I, ’A arası...
.........
Günlük yazıyorum veya öyküyü günlük gibi yazıyorum.
Thank you very much Mr. Robatto.
Styx is singing!
Hollandalı turistle Dündar Eczane köşesinde tekrar rastlaştık. İyi tesadüfse isabet ismiyle kutsanırmış rastlaşmak. Valiliğin karşısında Koç Turizmin önünde ilk rastlaşmam Braun’la saat 14 ’e yakındı. Aradan çıktı. Garajdan geliyordu. Hello, hello otomatikman dedim. Ardahan’a ilk turistle konuşma işini ben getirmedim. Ben iki numarayım. Emeğimse çoktur.
Marangoz Osman Usta Rizeliydi. Onun oğlu getirdi. İlk turistlerle konuşan odur. Annesinin ismiyse Elmas Hanım’dı.
Kaldırımlı yolu Romalılar yapmış. Efeste yollar kaldırımsız değilmiş. Patika yolları keçiler kendibaşlarına gide-gele yapmışlar.
Osman kişi ile Elmas Hanımın oğlu sarı turisti yanına katmış mahalleyi gezdiriyordu. Çöplüğün tepesindeler her ikisi ve ben pek ala küçüküm. Turist, sarı turist çöplüğü inceliyordu. Patates kabukları kopmamış spiral döneli güller açmalısı açmıştı. Kadınlar oralarına spiral taktıklarını daha duymuşum.
Osman Usta turistten daha sarıydı.
Hey Tarih Felsefesi benden bu kadar.
Nerelisin, nesin hemşerim, göçler misin, göçer misin, göçler tarihi mi eylersin?
Panayır yeri köy meydanı: Köyün bundan böle... asfaltı olmuştu. Ne mutlu köye! Köyümüz: Lelevarkinise.
Lele kelimesi çiye? Lele İran’dan çoş’a eylememişse ece?
Ve vallahi tillahi öyle bir kelime LELE!
Lele, LE- LE...
Dino Dede eller babasıydı. Asfalt köyden geçince. Yol başında Dino Dede’nin bakkalı heykel gibi dikildi. Anıt Dino Dedenin iyilikleri anıtıydı.
Anıt’ın bakkal " Don’una girdiği", Bakkal ve yolcuların sevapları don değiştirmişti asfaltta, bakkalın özünde ve Dino Dedenin hayırlarıyla gemgeçmişti.
Çanakkale’de Cahid-i Sultan türbesindeyiz. Kilitbahirdedir burası. Balıkesirli Kamyon şöförü
laflafı açtı. Açınca Nerelisin yeğanımmm. dedi.
Bana soru yönelince.
- Ban mı?
demedim tabi.
Ardahanlıyım dedim.
Şavşatlıyım... öyle zanmadı.
- Ardahandan sana birini sorsam tanır mısın?
- Göleden mi? dedim.
- Göleden dedi. Bir kış savuğuydu.
- Tipili miydi?
- ................
Dino Dedenin bakkala sığındık. Dışarda ölüm vardı beee!
O ihtiyardan Allah razı olsun. Sobayı yaktı. Odun yoktu satış ürünü cizlavet’i, karalastiği,
Lastik ayakkabıları yaktı. Esirgemeden yaktı. Biz donmaktan kurtulduk.
Lelevarkinisli Dino Dedenin iyiliğini Cahid-i Sultan’da yaşlı kamyon şöförü anlattı.
Tolstoy’un bir öyküsünde sahne şöyleydi. Pir-i fani beyaz güvercin olur don değişir ve uçar gider.
Bense sırtımı döndüğümde kamyon şöförü yoktu Bir turna başımın yirmi adam boyu yukarlarda uçtu gitti.
Turna don değiştirmiş adam mıydı? Adam bir don değiştirmiş eren miydi?
Bilmem gayri!
Turnalar Hindistan’a gidermişte ölüm- allah Afrika’ya gitmezmiş!
Turnaya sual edermişler!
Turnaysa:
- Ölüm ölür biz ölmenez! dermiş!
yalçıner yılmaz
ardahan- 15-06-2012
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.