Bakış Aşısı
Der ki şair “ Aşk fürreti müşkül ise de ferman yekzei min alamet iskat edüşür amma kalb falasfalavayi müstesna”
Ne güzel anlatır büyük üstad “Belanî” aşk’ı;
“Hissiyati mücemmemelati keşefeşterekim lakin kücenmaniyem salavestim per mestanim ki aşk; hususen apüşü zamki cimbilüsemkervane dürrei bücüş bücüş” ,işte aşk üstadın kelimeleriyle böyle anlatılabilirdi ancak.
Belanî aşk dediğimzde “ Dâhilen permensadecani kavaş ol dem hava ol dem maya anu aşk gül destei srıyem, sem verene dem veres” anlaşılmakta olduğunu söyler.
Belanî ve Ben-i Namî aşk içün “ Aşk bir hal-ü savacübdür ne hayati cüküşüm ne kırbini züzüşüm şişei kırdalavi der ayn” anlayışının en güzel temsilcileridir.
Ben-i Namî “ Sidıkîyem gul der sap maşuku seyyare, Ol feri canseli ol aruzu okay en keşisem kümeste-i tayyare” derken hakikat aşkı ne muhteşem ifade etmektedir.
Belanî sözü alınca yine Farisi lisan ile “ Bayaz pendür bengozai der mikonet bagerem ki rengi cen ser kavunem bes nece” dedi gözleri mumdaki ışığa kilitlenmiş vaziyette.
“ Kamai küncerengi fedaisen cedestani öşüküm , vöcükjen farcaj mejiskim ez berdanai döküş mesanei köşebendengerzaman” ile devam etti söze.
Ben-i Namî Belanî’ye cevab verdi “ Ne isterem keşkeşi bayazi pendürüm ne azüğüm ol desem kavüş hem derdiyye kebeş la min ahyani süttüret “ dedi ve içini çekerek ateşin başına doğru yürüdü.
Belanî elerini havaya kaldırıp “ Ey sebebi nakküşümü zir behen talaşiyen bade masve nur döfen güt ayhane na bendeni süttürem , ki ol hamid neşettürü kalçadan” diyerek titredi ve olduğu yere yığıldı.
Ben-i Namî “ Ziine berdeş sen ahmakü dötüleş, iç bi ufak ol kerimdeşem jek”
“Zer âdemi şerbetlesek ni fayda, göm de gitsün baksun ne vardür ayda” diyen Belanî ‘ye Ben-i Namî “ Yok sebebün ise derdi cigala , çek bi nefes kim olursa helada, fekat zordur bilesun ki Yasurun,varsa bülbül kadar dötte basürün”
-Sami abi bu ikisi hakkaten Divan şairi mi abi?
- Valla kardeş ben de tüpçünün yalancısıyım. Bana da o dedi.
-Abi valla bunlar sarhoş ya!
-Yok ya
-He bak..bak abi kavga ediyolar yine.
“-Lennn seninnn belani skymmm laaaaaa
-Baa mı didin..baa mi didindü…lan senin ebenin …mi “?
-Abı ya bunlar sövüyo…
-Bi kere de yazdık abi aaaa.
-Yaktın beni Sami abim yaa.
-Oğlum sen yanmasan ben yanmasam nası çıkar bu i..neler aydınlığa.
-Kusura bakmayın burada kestirmek zorunda kalıyorum yazıyı…
-Abi yaaa
YORUMLAR
cesur kalem....... her türü sevdirecek kadar güzel yazar....sağol erolabi
erolabi
valla kafama göre takılıyorum.
Ellerinden öper,saygılar sunarım.
erolabi
Sağol Selim gardaş.
Sami Abi Diyor ki.
Bu divan edebiyatı değildir. Divan üstünde yapılan bir edebiyat belki olabilir ama divan-ı hümayunda böyle edebiyat yapılmaz.. Yapmaya kalkanı da oyarlar.
Bkz. Tevarih-i Müluk-u Aliosman---Müellifi: Kamil Paşazade Sami Efendi.
Selam ve sevgilerimle.
erolabi
Aynen katılıyorum hocam...
Oyma kitabı mı o tevahir-i Müluk..
Öyle çağrıştırdı da..
Saygı ile.
sami biberoğulları
Selam ve sevgilerimle.