- 637 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
"ardahan sanat" isimli sanat teorisi 274
’ARDAHAN’ adlı sanat teorisi
Birinci bölüm
Avangard bir denemedir. CONTEMPORARY ART ’ ı aşmayı düşününen bir çalışmadır.
Contemporary Art: Evrensel olarak dünyada şu an son ve tek paradigmaya sahip sanattır.
Enstlasyon, yüzey ve performansı kullanan çağdaş sanata verilen addır.
Ardahan sanat: Ard-art olarak kodladığımız, bizim oluşturduğumuz sanat ise ’Çağdaş sanatın’ temel ilkelerine karşı olmakla beraber onu aşmak ister.
Çağdaş sanatın bir örneğini görelim: Bir sanatçı köpeği duvara bağlar ve köpeğin uykusu gelinceye kadar ki süreyi izlettirir alımlayanlara.
Ard -Art’da ise : Köpek duvara bağlanarak. Pavlovun ’Şartlı refleksi’ izah edilir, açıklanır. Burada didaktik bir kavramsal anlatım yapılır.
Ard-Art’ın temel ilkeleri:
Köpek duvarda bağlıyken; köpek nesnel olarak orada bulunur.(MODEL). Model üzerinden Pavlov’un şartlı refleksini öne süreriz.(AKSİYOLOJİ) teorinin anlatım dili, teori ve kavram olduğundan ( GÖSTERGEBİLİM)’i oluşturur. Teoriyi denememiz ise (TEKNİK) tir.
Teorinin doğrulanarak denenme safhası (EPİSTEMOLOJİ) yi oluşturur.
1) Ard-Art ’da imge kaldırılmıştır ve yoktur.
2)Özne, nesneyi değil. Nesne nesneyi nesnel olarak teori ile kavram ile matematik imlerle anlatır.
3)Deney vardır Ard-Art’ta. Bir teori veya kavramsal içerik denenerek doğrulanır veya yanlışlanır.
4)Sanat tarihinin temel kavramlarına atıflar yapar.
5) Post-modernizm anlatımına bilimsel anlatı dili ile karşılık verir
6)Mevlananın dediği gibi: ’Leğendeki ayın aksine ne gerek var. Ayın kendisi varken’
Söylemiyle beraber Ay’a seyirlik için bir teori gibi bir tema katıyoruz. Burada imgeyi kaldırarak yerine Kavramsallık izafe ederek yeni bir dil, yeni bir anlatı iktifa etmekte ki amacımız. Post-modernizm ile yaptığımız yarışmayı kazanmaktır. Sonuçta bir buluş için çaba yapılmaktadır.
A) Nesne olan köpek bir imge, bir yüzey değildir. Köpek resmide değildir. Köpek nesne olarak kendisidir.
B) Model olan köpek bir teorinin doğrulanması için denenerek, deney yapılmaktadır.
C) Kavram ve imgelerden oluşan teori deney ile doğrulanır veya yanlışlanır. Bu bir gösteridir. Performanstır.
- Ard-art çağdaş sanatı simgelesin.
- Kavramsal ve matematiksel bir gösterge kullanıyor.
- İmgesel gösterge kullanıyor. Bilimin sembolü emri altında.
- Zihinsel ve akli epistemi uyguluyor.
- Duyusal-duygusal epistemi uyguluyor.
- Nesne nesneyi imliyor. İmge ve simde bu şekilde aşılıyor: gerçek ağacı seyrediyoruz, ağacın resmi, fotoğrafı kalkıyor.
- Büyüsel bilinci oluşturmaz.
Ardahan sanat akımıyla getirmek istediğimiz:
Sanatın sonudur. Bu konuda bir çok düşünür fikir öne sürmüştür bu nasıl olabilir. Bu ancak şöyle olabilir.
İmgeden arındırarak anlatımı sunmakla olabilirdi. Bir performans derekesine inmiş real nesnenin bilimsel anlatımıyla olabilirdi.
Bir sunumu bilimsel bir teoriyle birlikte sunabilirsek o vakit ancak sanat sona ermiş olur. Bilim sanatı ancak yerinden edebilir.
Bu ise en azından denemeye değer. Biz bu cesareti gösteriyoruz. Sanatı bitirmek için bilimsel anlatımı kullanarak.Yeni bir anlatımı
deniyoruz. Sanat ancak imgesiz bir anlatı yoluyla bitirilebilir. Bu da bilimi sanatın yerine koymakla olur. Biz de bunu yapıyoruz.
Teorik anlatımlı yolu kullanarak, sunum yaparak yeni sanat yolunu kurmuş oluyoruz. Bu: Ardahan sanat akımı olarak tarafımızca adlandırılmıştır.
Ardahan sanat teorimiz uzun ve çerçevelidir.
Onu anlatmaya devam edeceğiz.
Mesnetleri ve atıfları bilimsel ve sanatsaldır.
Duvardaki Resim:
Bir ressam duvara resim yapmış. Öbür ressam da onun yaptığı duvarın karşısına cila atmış. Böylece resim cilalı duvara yansımış.
Bütün iz teorileri bu minval üzredir. Modern iz teorileri, eski iz teorileri.
EFLATUN:
Eflatunun "Gölge teorisi" aynı usuldeki teoridir. Arab-iden önce olmakla beraber aynı doğrultudadır. Eflatun gözlerini "gölgelerden" çekip. Arkasına dönüp. Nesnelere bakması, yeni bir teori için yeterlidir. Biz şimdi bunu yapıyoruz. Nesneye doğrudan, imgesiz ve kavramsal olarak bakıyoruz. Bu bilimsel bir konferansın izlenilmesi gibi birşey... Sadece buna, biz sanat diyerek vurgu yapıyoruz. Bu "Sanatın sonunu" getirmeye yetebilirmi?
Evet! Yetebilir! Sanatın sonunu zaten şu olanlar hazırlamıştı:
Malewich’ in "Hiçciliği"
Duschamp’ ın "sanatsız sanatı"
Tüm Contemporary Art akımları
Joseph Beuys, John Cage: Birincisinin kavramsal sanatı. İkincisinin nesnel performansı.
Ardahan sanat : Sanatın bitiminde "Sanat" olarak neler getiriyor?
İmgeyi kaldırıyoruz.
İmge kalkınca bu bilimsel bir zihni etkinlik olmuyor mu?
Evet oluyor.Bunu Kavramsal sanat zaten yapmıştı.
"Conseptual Art" Kavramsal "İmge" yi, sanatsal imge yerine zaten getirmişti.
Nesnel sunumla John Cage nesnel olanı imgeden tamamen arındırmak için kullanmıştı. Bu artık bilimsel bir içerik ve biçimle yapılacak olan yeni "Sanattır."
O halde diyoruz ki: Mevlana’nın dediği gibi; Leğendeki Ay’ın aksini seyretmeyip. Bizzat Ay’ı seyredelim. Mevlana ve Contemporary Art ve sonrası böylece örtüşüyor.
Bunu biz cesaretle söylüyoruz:"Sanatın sonu "yukarıdaki mesnetler ve atıflar ışığında gelmiştir. Ardahan sanat : Sanata yeni boyut getirmiştir: Çaydanlığı ateşin üzerinde kaynattıktan sonra demliğin ağzını açıp buharın çıkış yoluna bir yüzey tutarak buharın burada damlacık olarak toplanmasını ve geriye doğru inmesini bir seyir olarak sunar. Bu "Yağmur" teorisini sanatsal olarak anlatmaktır ve aynı zamanda yukarıdaki dayanak ve atıfların ışığında Sanat budur. Bilimsel içerik bilimsel biçim olarak budur.
Çünki "Yabancılaşma" ve "Yanılgı" Ancak böyle aşılabilir.
Örnek Sunumlar:
1) Contemporary Art ’ın sunumları performans, yüzey ve enstlasyon olarak icra edilir. Ayrıca sunumlar "imgeli" ve yanılsamalıdır. Daha açık bir söyleyişle : Contemporary Art "sanat" anlatısını aşamamamıştır. Duyusal zekanın ve estetik alımlamanın kapsamı altındadır.
Ardahan sanat " imgesiz" ve duyusal zekanın dışında mantıksal zekanın kapsamında, alımlatır. Kavratır.kavrar.
Örnek;Yön sunumu:
Sunumcu: Güneşin doğuşunu, doğduğu yönden işaretleyerek. Hareket noktası olarak alır. Anlatının yapılacağı yeri saptayan sunucu; burada yere beyaz kireçle "Pusula" artısını çizmeğe koyulur... Güneş: Batıncada" batıyı "işaretler. Güneşin saat yönünde
hareketindende Kuzeyi, güneyi işaretler. Bu çalışmanın içerik ve biçimi tamamen kavramsal bir seyirliktir.Ardahan sanat "çağdaş sanatı" bu şekilde aşmayı deniyor. Adeta bir" deney"sürecini sunum haline getirerek. Yeni bir anlatım için bu anlatımı öneriyor.
"imgesiz" ,"duyusal zekanın olmadığı" bu anlatım . Neden en azından bir anlatım çeşiti olarak ,kabul görmesin!
RENK ayrışımı sunumu:
Okulda: Renk prizmasını anlatan bir öğrenci farkında olmadan bir sanat ekolünün sunumunu yaptı.
Öğretmen sözel olarak; Rengin ışık,ışığın renk olduğunu anlattı.Beyaz rengi ise parçaladığımızda 3 ana 3 ara renge ayrıldığını söyledi. Deney olanağımız olmadığından ’renk prizması’ deneyini yapamadıklarını söyledi öğretmen. Bir öğrenci izin alarak :
_ Arkadaşlar! Kipriklerinizi kısarak Güneşe, ışık kaynağına bakın, kipriklerinizin ucunda rengin beyaz, ışığın sarı,turuncu,kırmızı,mavi,yeşil,mor olarak parçalandığını göreceksiniz.
Öğretmen ve öğrenciler bunu dehşetle gözlediler.TEORİ DENEYDE DOĞRULAN
MIŞTI. Bu sunumdu. Bu bir sanat ekolü idi aslında.
Bu şuydu;
Arab-inin anlatmak istediği ’İzler teorisiydi’.
Mevlananın dediği ’ Ay’ın kendisine bakın’ Söylemiydi.
Marcel Duschamp ’ ın ’ sanatsız sanat’ ı idi.
John Cage’ in ve Joseph Beuys’un bireşimiydi.
Yani , Contemporary Art ’ın aşılmasıydı.
..................................................
Bir başka öğrenci de izin alarak. Arkadaşlarını ve öğretmenini okul bahçesine çağırdı. Okul bahçesinde hortumdan suyu Güneş kaynağına doğru fışkırmağa başladı. Suyun üstünde renklerin 6 taneside parlamağa, görünmeğe başladı.
Bu öğrencide sunumunu, Ardahan Sanatın bir sunumunu yapmıştı.
Contemporary Art bir sunum yapar, fakat. Bu sunum da içeriği kavramsal olarak kullanmaz. İmgesel olarak sunar. Alımlayanda imgesel olarak alımlar. Ardahan-sanat ise sanat tarihinde ilk defa imgesiz bir sunum yapmıştır. Alımlayanda kavramsal olarak alımlayacaktır.
Yalçıner Yılmaz resim öğretmeni darıca i.ö.o. darıca kocaeli.
(Noter onaylı çalışmadır.)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.