ESKİ(T)MEK
Stephane Hessel, İspanya’daki gençliğin 21. yüzyıl gelişmişliğinin acımasız yıkımına karşı sivil, barışçıl ve onurlu başkaldırısında ilham aldığı çok yönlü, çok renkli ve filozof kişilik."ÖFKELENİN" adlı kitabı manifesto gibi, öneririm, okuyun. Ben bu satırları yazarken bir kez daha okumaya karar verdim.
Oradan kendi adıma pay diye çıkardığım şu cümleyi bir kağıda yazdım ve kitap ayıracı olarak kullanarak, hep hatırlanmak üzere gözümün önünde tutuyorum: "Genç kuşaklara hedef olarak sadece kitlesel tüketimi, zayıfları ve kültürü küçümsemeyi, genel bir hafıza kaybını ve herkesin herkese karşı amansız rekabetini gösteren kitle iletişim araçlarına karşı gerçek bir pasif direnişe çağrı..." Kendisi manifesto olan kitabın bu tek başına bir manifesto olan cümlesi üzerine konuşulacak o kadar çok şey var ki. Ben kitlesel tüketim ve eski(t)meden yola çıkarak bu sosyal yaranın bir başka yönünü görmenizi istiyorum.
Acımasız zaman çarkında öğütülürken ve teknolojinin rüzgarında savrulurken bir o yana bir bu yana, elimizde eskimeyen ne var? Kanıp da satın aldığınız gün eskiyor hızla teknoloji ürünü cep telefonları, televizyonlar, bilgisayarlar ve diğerleri. Serbest piyasa ekonomisi çığırtkanı, içi boş, duygusuz ve ruhsuz söylemler yaşamımızı kuşattı çepeçevre. Tüketmenin önlenemeyen fakirliği kapımızı çalmadan nasıl ve ne zaman farkına varacağız eski(t)me aldanmacasının?
Geçtik teknoloji harikalarının eskimesini, ya dostluklarımız? Bu, hızla akan, korku filmlerine taş çıkaran zaman tüneli serüveni, elimizde eskimeyen dost bıraktı mı? Öyle ya egolarımızın alabildiğine palazlandırıldığı, hoşgörü, saygı, sevgi, vefa gibi hasletlerin kaybedildiği günümüzde kendimizi dostlarımıza sahip çıkıyor muyuz diye sorgulamadan bile aciziz . Dost kazanmak zor, ama kaybetmek alabildiğine kolay mı?! Oysa emektir dostluk. Yalnızlığa ses, karanlık bir yüreğe ışıktır dostluk. Gözünüzde yaşlar inci tanesine döner dost ilgisi ve şefkati ile. Boğazınıza atılmış düğümleri çözer dostun vefası, sözleri ümit olur zoru aşmaya.
Sorgulayın kendinizi dostluklarınız kaç yaşında? Ama şarkıdaki gibi “eski değil, eskimeyen dostlarınız” gelsin aklınıza. Üstat Yahya Kemal sıkıntılı günlerinden birinde Bebek’te dost meclisinde kasvetini bir kenara bırakır ve beraberindeklere şöyle der:
-Yarın mahşerde soracaklar, ne yaptın? Diyeceğim ki, işte şiirlerim, işte dostlarım.
Tüketme hastalığı dostluklarımıza bulaşıp da elimizde kalan son güzel birkaç şeyi de yok etmeden sarılmalıyız dostlarımıza. Hadi şimdi kendinize bir iyilik yapın dost defterinizin en eski sayfasını açın, arayın onu. Varsın o sizi aramamış olsun, unutmuş olsun. Vefa yok muydu özünde dostluğun? Yarın bir dostunuza sevgi yüklü sözler söyleyin. Arayın bir ötekini bir kahve zamanı ayarlayın. Konuşun, eşten, çocuktan. Eski günlerin hatırına, hani size uzanmıştı ya şefkat elleri o zor anınızda, onunla geçirin birkaç saati. Belki o da ağlamak istiyordur bir dost kuytusunda. Paylaşmak istiyordur belki sevincini. Ona işte benim dostum dedirtecek övüncü yaşatın. Eski(t)me lobilerine meydan okuyun.
Açın cömert kalbinizin kapısını. Eskimeyen, eskitmemeye sör verdiğiniz o kıymetlinizi buyur edin bir dost kahvesi içimlik.
Eğildim içmek için dost çeşmesinden
Elimde tas gümüşten, içinde su sevgiden
Gelince ayrılmak vakti dost meclisinden
Ayrılık bir şarkı olur en hüzünlüsünden.
hrnozmn
YORUMLAR
//Dost kazanmak zor, ama kaybetmek alabildiğine kolay mı?! Oysa emektir dostluk. Yalnızlığa ses, karanlık bir yüreğe ışıktır dostluk. Gözünüzde yaşlar inci tanesine döner dost ilgisi ve şefkati ile. Boğazınıza atılmış düğümleri çözer dostun vefası, sözleri ümit olur zoru aşmaya. //
//Dostluk çınar gibidir.Meyvesi olmasada gölgesi yeter. ALFRED CAPUS//
Vefa; sözünü yerine getirme,sözünde durma,sevgi,dostluk ve bağlılıkta kararlılıktır.
Vefa ve sadakat,insanın hayatı süresince yaşaması gereken ahlaktır.Vefa,sevgi,
şefkat,merhamet,hamiyet,yiğitlik inanan insanın silahıdır.Ama, Ömer Hayyam'da şöyle
diyor://Bu zamanda az dostun olsun daha iyi.Herkesle uzaktan hoş beş edip geçmeli,
can gözünü açınca görüyor ki insan,en büyük düşmanıymış en çok güvendiği.//
Ben yine de; dost vardır,üşüdüğünde muhabbetiyle ısıtan,dost vardır gönüllere olur
sultan,kısaca; dostlar vardır canına "can" katan diyeyim.Yazınızda,duygularınız
kelebek dokunuşu gibi nadide ve hassas.Dostluğa ve sevgiye verdiğiniz değer biçme
ise müthişti.Yüreğinize sağlık.Tebriklerimle.Saygı ve selamlarımla.
hrnozmn
meram aynı olunca...
teşekkür edrim yazmak adına verdiğiniz cesarete.