HRİSTİYANLIĞIN TARİHÇESİ VE BARNABAS İNCİLİ-1
Bugün sizlere ilk hristiyanlığın gelişimi ve meşhur Barnabas incili hakkında bazı şeyler anlatmaya çalışacağım.
Biliyorsunuz ki Yahudilikten sonra Hristiyanlık dini gelmiştir.Hz.İsa’nın O zamanlar Roma toprakları olan Filistinde doğduğu sabittir.Hangi şehir olduğu konusunda değişik rivayetler vardır.Nasıra’lı,Celile’li,Beytlehem’li olduğundan bahsedilir.Doğum tarihi de farklılıklar gösterir.Kimileri M.Ö 4-6 yıl evvel,kimileri M.S 6-8 yıldan dem vurur.Hatta bazen bu farklılık 17 yıla kadar çıkabilir.Hz.İsa Roma kralı Augustus zamanında ,Roma’nın atadığı Filistin (Yahudiye) valisi Hiberüs’ün yaşadığı dönemde doğdu.Hiberüs MÖ 4 yılılnda öldüğüne göre Hz.İsa’nın MÖ önce doğduğu tezi daha çok ağırlık kazanmaktadır.(Matta :2/1).Bu durumda Hz.İsa’nın doğum yeri ise Nasıra olarak kabul ediliyor.Çünkü MS 6-7 yıllarında Filistinde nüfus sayımı yapıldığından Hz.İsa’nın Nasıra’dan Beytlehem’e 10 lu yaşlarda geldiği kabul edilir.Roma kralı Tiberüs zamanında 30 lu yaşlarda peygamberlik görevini tebliğe başlamıştır.Zamanın Roma kralının atadığı Filistin valisi Pontus Pilatus( pilavus) zamanında ise Yahudiler Hz.İsa’yı kendi öğretilerini yozlaştırmaktan dolayı valiye şikayet ettiler.Hz.İsa’nın havarilerinden ispiyoncu Yahuda’nın ihbarıyla Hz.İsa ,Roma kralı Tiberüs zamanında çarmıha gerilerek öldürüldü.(Kur’an-a göre ise ona benzeyen birisini öldürdüler.Nisa-156).Rivayetlere göre çarmıha gerdikleri Hz.İsa’ya benzetilen Yahuda isimli ispiyoncu havarisidir.(1)
Hz.İsa’nın sağlığında Hristiyanlığı yayarken kendine yardımcı olan on iki havarisi vardır.Bunların isimleri şöyledir:
1-Petrus (Simon,Simoeon,Semun,Havari Andreas’ın kardeşidir.Katolikliğin ilk azizi sayılır.Havarilerin lideridir.)
2-Andreas (Petrus’un kardeşidir,balıkçıdır.Rusya ve İskoçya’nın baş azizi sayılır))
3-Yakovos (Büyük Yakup-Yuhanna’nın kardeşidir)
4-Yuhanna (Yoannis-Büyük Yakup’un kardeşidir.Hristiyanlıkta kabul gören dördüncü incil olan Yuhanna’yı yazmıştır)
5-Filipus (Filopos-Sezara karşı geldiği için Pamukkale’de öldürülmüştür.Mezarı Pamukkale’ de dir.)
6-Bartalmay (Vartolomeus-Bartolomeus-Ermenistanda derisi yüzülerek öldürülmüştür.)
7-Tomas (şüpheci Tomas)
8-Matta (Matheos-vergi memurudur.Yeni ahit sayılan ikinci incili yazan kişidir.Matta incili)
9-Yakovos o Mikros (Küçük yakup)
10-Yehuda (Taday-Yudas-Yakup’un kardeşidir.)
11-Simun (Simon-Yehuda ile birlikte pers topraklarında öldürülmüşlerdir.)
12-Yehuda (Yudas-30 dinar ödül karşığında Hz.İsa’yı romalı güçlere ihbar etmiştir.Vicdan azabından intihar ettiği de söylenir)
*Mathias (öldürülen,ya da intihar eden yehuda’nın yerine havari seçilmiştir.).(2)
Dikkat edilirse Hz.İsa’nın havarileri içerisinde şu an kullanılan dört incilden ikisinin yazarları olan Yuhanna ve Matta incillerinin ismi sahipleri de vardır.Diğer ikisi ise Lukas ve Markos’tur.Benim asıl irdelemek istediğim incil bu dört asıl incilin dşında bırakılan fakat bunlardan çok daha muteber olan "Barnabas" incili’nin durumudur.
Hz.isa (a.s); orta boylu, kirmiziya çalar beyaz benizli, dagınık, düz saçlı idi. Saçını uzatır, omuzları arasına salardı. Geniş göğüslü, küçük yüzlü çok benli idi: Sırtına yün elbise, ayağına ağaç kabuğundan yapılmış sandal giyer, çoğu zaman da yalınayak yürürdü.Kendisinin geceleri varıp barınacağı bir evi, ev esyasi ve zevcesi yoktu. Hiç bir şeyi yarın için biriktirip saklamazdı. İsa (a.s) dünyadan yüz çevirir, ahireti özler, Allah’a ibadete koyulurdu. Yeryüzünde nerede güneş batarsa orada konaklar iki ayağının üzerinde namaza durur; gece namaz gündüz de oruç ile günlerini geçirirdi (M. Asim Köksal, Peygamberler Tarihi, II. 334, 335). isa (a.s) göğe kaldırıldığı zaman, yün bir kaftan, bit çift mesti, bir de deri dağarcıktan baska bir sey bırakmamıştı (Abdurrezzak, Musannef, XI, 309).(3)
Hz.İsa, ataları gibi Yahudi soyundan gelen bir peygamberdi.Hz.Musa’nın getirmiş olduğu Yahudi şeriatı üzerine (eski ahit) yeni dinin esaslarını anlatıyordu (yeni ahit).Yahudiler Hz.İsa’ yı vaftiz ettiği bildirilen Hz.Yahya da dahil olmak üzere peygamberlerine hep ihanet ede gelmişlerdir.Hz.Zekeriyya’da bu ihanetten nasibini almıştır.Hz.İsa yeni dinin esaslarını anlatmaya başlayınca sanki eski ahit’e çok da sadıkmışlar gibi Hz.İsa’yı bozgunculukla suçladılar.Kudüs kralı Pilavus’a Hz.İsa’ yı şikayet edip çarmıha gerdirdiler.O zaman ki Roma hukukunda dini azınlıklar kendi şeriatlarına uygun özerk kararlar verebiliyorlardı.Yahudilerin ileri gelenleri bir araya gelip karar vererek Hz.İsa’nın Çarmıha gerilmesini istediler ve Pilavus’ta bu karara uydu.
Yaklaşık 600 yıl sonra Arabistan’da Hz.Peygamberimiz peygamberliğini ilan ettiğinde aynı yahudiler bu defa da Hz.Peygamberimizi reddettiler,sebep mi?"Biz yahudilerden gelecek bir peygamber bekliyorduk,arap bir peygamber beklemiyorduk!" hani bir önceki peygamber yahudi idi,onu neden reddettiniz ey yahudiler?Bu yahudilerin aklına şaşırıyor insan.Kur’an da yahudilere dikkat edin diye boşuna denilmiyor sanırım !
(devam edecek..)
Notlar :
(1) :www.mailce.com/hzisa-as-ne-zaman-dogdu-hz-isanin-hayati.html
:www.hakikat.net/icerik/anasayfa_hristiyanlik /incilde_celiski_bazilari_cel_kumkuma.php
(2) :tr.wikipedia.org/wiki/Havari
(3) :www.mailce.com/hzisa-as-ne-zaman-dogdu-hz-isanin-hayati.html