- 512 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
SİGARA TARİHİ
Hiç merak ettiniz mi?
Sigarayı ne zamandan beri içiyoruz?
Daha doğrusu tiryakilerimiz içiyor?
Ben küçük bir araştırma yaptım.
Sultan Birinci Ahmet (Sultanahmet Caimii’ni yaptıran padişah) ın sultanlığı zamanında ülkeye tütünün girdiğini görüyoruz.
Ondan önden önce ülkede sigara içildiğine dair bir kayda rastlayamıyoruz.
1606 yılında ilk tütün getirildiğinde kısa sürede yayılmaya başladı. Özenti ve merakla başlamış olan tütün hemen sokaklara kadar indi…
İlim adamlarının, DUHAN-I BED HUY (Pis kokulu duman) diye muhalefeti ve aleyhte verilen fetvalara rağmen, hızlı bir yayılma trendi gösterdiği anlaşılmaktadır.
Tarihçi Peçevi diyor ki:
“Sokaklarda ve bazarda dahi, lüle ellerinden düşmez oldu. Birbirlerinin yüzüne gözüne pof pof deyu esvak u mahallatı (sokak ve mahalleleri) dahi kokuttular. Hakkında nice yave eşar nazmedüp (uyduruk şiirler yazıp) bimünasebet (münasabetsizce) okudular…”
Galiba biz Türkler işte o tarihten beri sigarayı çok sevdik. (tiryakileri kasdediyorum) Sanırım dünya üzerinde oransal olarak en çok sigara içen milletlerin başında geliyoruz.
Başka sahalarda başarılarımız az. Bu başarıyla öğünelim mi?
Bilindiği gibi sigara bir çok hastalıkların sebebi olarak gösteriliyor.
Galiba biz birazcık hastayız.
Çünkü sigarayı çok içiyoruz.
Şöyle desek:
Kaleden kaleye şahin uçurdum,
Tütün içe içe sağlığım kaçırdım…
Ekrem Şama
YORUMLAR
sigara tiryaki için : "benim için kendini yakan tek dost"
hasta için: "elime aldığım ölüm fermanım. keşke tanışmasaydım"
içmeyen için: "annem babam içiyor 1 kere içsem ne olur. hem kokusu da güzel."
---içmeyin deyip biz içersek kim dinler ki bizi. herkes dumanı benine almaktan çekinmiyor. tabiki kanserler çoğalır. baksanıza 9 yaşına indi sigara içme yaşı. bence bu başarıdan utanmalıyız....
bize hatayı hatırlatan kaleminize sağlık
saygılarımla
Bu konuda, ne yazsam diye düşünüyorum... kaç makâla ve kaç şiir yazdığımı düşünüyorum...
Koltuk Değneği adlı şiirimden(17x4);
...
Yazsam saatlerce, günlerce şiir,
Her türlü kelâmı, söylesem bir-bir,
İçme diyorlarsa, içilmez: Zehir,
Sana, Koltuk Değneğini yakıştıramam...
...
Selâm ve Saygılarımla.
Kadir Yeter. 16.01.2008 Çarşamba. TRABZON.