- 1069 Okunma
- 8 Yorum
- 0 Beğeni
YORUMDA SAMÎMİYET
Sevgili dostlar!
Bilindiği gibi burası bir edebiyat sitesi ve işimiz edeplice edebiyat yapmak, yüreğimizden dökülenleri şiir ya da düz yazı olarak insanlarla paylaşmak.
Yoruma gelince burada birbirimize yorum diye yazdığımız şeylerin yüzde doksanı yorum değil, yaptığımız şey gerçekten emek verilmiş eserlere emeğe saygı adına bir beğeni ifadesi ve selâm bırakıp hakkını teslim etmek.
Çok azımız ise emek verilmiş, güzele yakın ama ufak tefek hataları olan şiirlere bu hataları belirten açıklamalar yazarız, bâzı şâirler teşekkür edip hatâlarını düzeltir, bâzıları ise engelli listesine alır!
Bazı arkadaşlarımız, ise bir yorum yazıp kopyalar ve o yorumu bir çok şiire yapıştırır, ilk defâ yorum yazdığı birine bile ’dostum, hocam’ der ki yorum yazdığı insanlar da kendisine yorum yazsın.
Bunda da genelde başarılı olur ve şiiri kötü de olsa birçok yorum alır, çünkü insanlar övülmeyi her zaman sever.
Öyle isimler var ki kendi aralarında yorumlaşıp dururlar ve onlardan biri şiir eklediğinde ne kadar kötü olursa olsun kaç kişinin ve kimlerin yorum yazacağını önceden tahmin edebilirsiniz!
Zîrâ bu isimler gruplaşmıştır, şiirlerin çoğunda isimlerini görürsünüz ve favorisine alanlar listesinde de boy gösterirler!
Hattâ bu isimlerden birkaçı çoğu şiire ilk yorum yazandır, şiirin eklenmesinden bir dakika sonra mauslarında kopyalı olan ’ harika şiirdi dostum’ tarzı yorumu yapıştırıverirler.
Siz de merâk eder durursunuz ’ acaba bu kişi bu şiiri gerçekten okudu mu? Diye!
Diğer tarafta her şiire yalandan yorum yazmayan, dostçuluk oynamayan insanların emek verip yazdığı çok güzel şiirleri günü iki üç yorumla kapatır, neden?
Çünkü yorum avcıları yorum alamayacakları şâirlerin şiirlerine yorum yazmazlar!
Üstelik yalandan herkese yorum yazmayan, çıkar için yalandan dostum demeyen insanlara da hemen bir yafta yapıştırırlar: Ukalâ, kibirli, bencil, burnu büyük.
Sevgili dostlar!
Burası sanal âlem deyip geçilmemeli, burası ülkemizin her bölgesinden insanların oluşturduğu büyük bir âile ve hayatımızdaki kurallar burada da geçerli.
Yâni birine dost derken bunda samîmi olmalı, çıkar gözetmemeliyiz, dürüst olmalıyız.
Yorum yazanlara dost, yazmayana tu kaka dersek bu insanlığa sığar mı?
Yorum almak için insanlara yalandan dost görünen, kopyaladığı bir yorumu onlarca şiire yapıştırarak bence onlara saygısızlık yapan insanlar bir gün görecekler ki iki şiirlerine yorum yazmadığı zaman o yorum dostları birer birer kaybolacak.
Bu sebeple çok yorum yazıp insanların yüzüne yalandan gülerek yorum toplamaya çalışmaktan ve böylece hem onları hem kendimizi kandırmaktansa şiire emek verelim, iyi şiirle övgü almaya çalışalım, türlü entrikalarla değil.
Bu algülüm ver gülüm yorumlar, insanları kolaycılığa alıştırmakta, şiirin ve şâirin gelişimini engellemektedir.
Lütfen birine dost derken samîmi ve dürüst olalım, çıkar için insanları kullanmayalım.
Çok yorum alanlara madalya falan takmıyorlar, bu ego tatmîni hevesinden vazgeçelim.
İşimiz yorum yazıp yorum toplamak değil şiir yazmak olsun, ona emek verelim.
Bu güzîde site bizler için bir velînimet, kıymetini bilelim ve bir şeyler öğrenmeye çalışalım, ben buradan şiir adına çok şey öğrendim ve hâlâ öğrenmeye devâm ediyorum.
Bence bize hatalarımızı gösterip düzeltmemize yardımcı olanlara ve birşeyler öğrenmemizi sağlayanlara ya da yorum yazmayanlara değil, çıkar için, yâni biz de onlara yorum yazalım diye, hatâlarla dolu şiirlerimize yalandan ’ hârika şiirdi dostum’ yazarak bizi kandıranlara kızalım.
BENİM BİLDİĞİM YORUM, YORUM YAZANA DEĞİL EMEK VERİLMİŞ GÜZEL ŞİİRLERE YAZILIR VE ÇIKAR İÇİN HER ŞİİRE HÂRİKA DİYECEK KADAR UCUZ OLMAMALIDIR.
ÇIKAR İÇİN İNSANLARI KANDIRMAK NE İSLÂM DÎNİNE NE DE İNSAN ETİĞİNE SIĞAR.
BİR GÜN ŞÂİR OLURUZ, OLAMAYIZ, BUNU ALLAH BİLİR AMA ÖNCE DÜRÜST VE İYİ İNSAN OLALIM, YALANDAN VE RİYÂDAN UZAK DURALIM.
Selam, sevgi ve saygımla.
.
YORUMLAR
Okudum... okudum... tâne- tâne, hece- hece okudum... keşke, site üyeleri olarak her birarada olsak da yüzyüze dinleseydik anlattıklarını. Belki, utanan olur da bir daha, açıktan- açığa bu hatâya düşmeyiverirdik.
Şimdi kapandı ya, ismini verebilirim: w.turkedebiyati.org'da ne çok canda üye arkadaşlarım vardı; burada da var... öyle samîmiyetle yazışırdık ki; Allah'ım, bu ne candan dost derdim... Siz gibi kaç üye ile bu samîmiyeti yaşayabiliyorum ki... çok değil, bir elimin parmak sayısından biraz daha fazla.
Az olsun- öz olsun diyor, gönül dostluğunuza lâyık olmaya çabalıyor ve saygımla Selâmlıyorum... Sayfanız aracılığı ile bugün de mânevî kârlıyım... ne mutlu bana.
kadiryeter Kadir Yeter.
25 KASIM 2012- TRABZON.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=93673
cetiner07 Mustafa Çetiner Antalya
(Mustafa Çetiner)
Evet maalesef bu alemde her ne kadar çok dostluklar varmış gibi görünse de gerçek dost sayısı çok az, yani herkes içten ve doğal değil sizin kadar, ince hesap yapanlar var:)
Teşekkürler abim.
Selam ve saygımla.
Doğru bir tespitte bulunmuşsunuz.
Zaten hakiki şair, kimsenin alkışı için şiir yazmaz. Amacı alkış ve tamtam sesleri olan birinin ustalığı "iki elin sesine kadardır!"
(Mustafa Çetiner)
Teşekkürler.
Selam ve sevgimle.
önemli bir konuda gerçekten de yol gösterici, güzel bir yazıydı yazınız... Aynı düşünceleri paylaşıyorum sizinle... sanal değil , gerçek olmalı insanlar .Ortam sanal olsa da ... Ve , dostluklar gerçek olabilmeli... Dilerim bu konularda yanlışlarda olan insanlar için bir nebze yararı olabilsin.Elinize sağlık.
Selam ve saygıyla.
(Mustafa Çetiner)
Selam ve saygımla.
Haklısınız ama kim dinler böyle gelmiş böyle gidecektir bu düzen.Hani derler ya alan memnun veren memnun işte öyle bir şey. Bütün bunlara bizlerde şahit oluyoruz ama değiştirmeye gücümüz yok.Yapım gereği öyle hemen abi,bacı, canım, cicim v.s. sözleri kullanamam nadirdir kullandığım kişiler ve abi diyorsam eğer abimdir gerçek abimden farksız, arkadaşım diyorsam öyledir hep yanımda olan.Hocam demişsem de saygı duyarım kalemine ve hayranlık tabi. Bazen düşünüyorum yapmacık sözleri kullansam ben de ne olur acaba? Kalemime bir katkısı olur mu? Yok. Şiirde ilerlememe bir katkısı olur mu? Yok. Yorumlarım çoğalır ve tabi sahte dostlarım sadece.Kendimi kandırımış olurum ve karşımdakini o zaman gerçekleri yazmalıyız.İstisnalar yok mu, var tabi ama artık sap saman karışıyor ayırmak mümkün olmuyor. Şiirlerde buluşmak üzere diyerek tebrik ediyorum.Saygıyla.
(Mustafa Çetiner)
Bu yüzden dostum da yorumum da azdır ama özdür ve ben bundan çok memnunum.
Teşekkürler değerli dostum.
Selam ve sevgimle.
Değerli dostum
Sizin şiire verdiğiniz önemi saygıyla karşılıyorum,yazınıza yorum yazma ihtiyacını,
şiirlere yapılan yorumlarda ( dostum) kelimesini eleştirmenizdendir.
Bende sıkca kulanan birisi olduğum için,dorusu acizane bende üstüme alındım bu eleştirel yazınızı,
Gündelik yaşamımda,sıkca kulandığım ve bu günedek hiç olumsuz bir tepki almadığım,
sevdiğim hitap sözüdür (dostum) kelimesi yani yağcılık içermez,
Şiirlerde yaptığım yorumlara gelince bir şiirin şiirsel özelliğini eleştirebilecek yada bu konuda
fikir beyan edebilecek yeterli edebiyat bilgisine sahip olmayışımdan dolayı sadece emeğe saygı bağlamında bir kutlama yazısı yazıyorum.Benimde kutlama yazılarım mahalesef belli bir kalıbın dışına çıkamıyor.
Uzun yorumları sadece şiirin içeriğinden dolayı ve bilgim olan konular üzere yazabiliyorum.
Zaten her şiire uzun uzun yorum yazmak çokda mantıklı değil,çünkü şiir güzel de olsa içerik olarak geniş kapsamda bir yorumu gerektirmiyor.
Kısaca acizane ben şiir yazmaktan çok okumayı seviyorum.Doğal olarakta zamanım elverdiğince çok şiir okumaya çalışıyorum.
Yani yorum toplama hevesiyle değil,yorumumun ön satırlarında belirttiğim gibi benim yorumlarım edebiyat bilgisi eksikliğinden kaynaklandığı için benzer kalıplar içeriyor.
Şiir dostlarımın sayfamı ziyaret etmesi beni mutlu ediyor sanırım buda ayıp bir şey değil,
Saygı sevgi selamlarımla,
(Mustafa Çetiner)
Bakın ben de size dostum diyorum ama bizim geçmişe dönük bir merhabalaşmamız var.
Lâkin profili gizli, daha önce hiçbir selamlaşmamız olmayan bir kişi bana dostum diye yorum yazar, beni şiirine davet eder, ben şiirine gittiğimde düz yazı özelliği bile taşımayan bir metinle karşılasıp yorumsuz geçersem ve bu insan mesaj yazıp benden ısrarla yorum isterse ben böyle birine nasıl dostum diyebilirim.
Bir insana dostum diye hitab etmek elbette güzel ama bu çıkarlara dayanmadığı sürece anlamlı.
Eğer ben bir insanın şiirlerini takip ediyor ve çok iyi bir şiirini gördüğümde tebrik ediyor, kötü şiirlerini yorumsuz geçiyorsam ve o insan hâlâ benden selâmını esirgemiyorsa işte bu benim dostum diyebileceğim insandır, çünkü çıkar için dil ucuyla değil, yürekten söylüyordur dostum sözcüğünü.
Ama iki şiirini yorumsuz geçtiğimde selâmı sabahı kesiyorsa öylelerinin üstünü çizerim zira ben burada dostçuluk oynamak için değil, şiir ve gerçek dostlar için bulunuyorum.
Yoruma gelince, yazımda da belirttiğim gibi bizler yorum yapmıyoruz zaten, yaptığımız, gerçekten emek verilmiş iyi bir şiir gördüğümüzde emeğin karşılı olarak şâiri kutlamak.
Ama yorum bekleyerek çok kötü bir şiire harika demek şiire ve emeğe saygısızlıktır.
Teşekkürler.
Selam ve sevgimle.
Serhat BİNGÖL
Ancak,sizinle daha önce ki bir yazışmamızda herkezin güzel şiir yazamayacağını acizane benim gibi amatör şairlerinde olabileceğini ve bu insanları yüreklendirmek adına sayfasına yorum yazmak benim düşünceme göre o insanı cesaretlendirir yüreklendirir daha güzel şiir yazmaya sevk eder.
Bu doğal bir insan iç güdüsüdür.Şiirde eleştiri olmasın demiyorum tabiki ancak yapıcı ve eğtici olması çok önemli ki siz bunu yapabilecek bilgi görgü ve entellektüel birikime sahipsiniz bunuda şiire verdiğiniz değerden anlıyabiliyorum.
Farklı düşüncenin olması insanlığın güzel bir meziyetidir.
Çünkü her farklı düşünce yeni eserler katar edebiyatımıza
----
Size yapılan eleştirilere karşı sabırlı ve nazik uslubunuzdan dolayı takdirlerimi sunarım.
Saygı sevgi selamlarımla,
Merhabalar, uzun zamandır benimde kendimce gözetleyip henüz dile getirmediğim
önemli bir konuya değinmişsiniz. Bu dediklerinize aynen katılıyorum. Yani hem insanların kendi aralarında gruplaşmalarına hemde al gülüm ver gülüm meselesine... Yine bu konuda senaryolar yazılıp ne oyunların döndüğünü de bizzat bilmekteyim. Ve bu estikleri zaman mangalda kül bırakmayan insanlar edepsiz ve arsız bir sekilde bu sitede hiç bir şey olmamış gibi kol gezmekteler. Kendi adıma şunu diyebilirim bu tür gereksiz davranışlardan uzak durmaktayım, ama isterim ki kendimi geliştirmek açısından şiirden anlayan gerçek insanlar beni eleştirsinler ki ben bu yolda daha ilerisini hedef alarak ilerleyebileyim...ne insanların sahte olanından ne de gereksiz ve hak edilmemiş bir yorum almaktan hoşlanmıyorum. Güzel bir hafta sonu geçirmeniz dileğiyle sevgiler sunuyorum...
(Mustafa Çetiner)
Çoğunun şiirle falan alâkası yok, onlar yorum yazıp yorum toplayarak egolarını tatmin ediyor, mutlu oluyorlar.
En acı olanda bunu yapanların bir kısmı insanların inançlarını kullanıyor, gerek şiir ve gerekse yorumlarında dîni kullanıyorlar.
Desteğiniz için teşekkürler.
Selam ve sevgimle.
Sevgili Mustafa abi...
Her zaman içindekini edebi ve üsturuplu bir dilde anlatmana hayran kalmışımdır...
Bu konuda da sanırım yer yer haklısın...
Ama birde şöyle düşün ben senin kişiliğini seviyorum, e yazdıklarında herkesin yazabildiği eserler değil.
Örneğin hiciv denince aklıma gelenlerdensin, hece denince de keza öyle.
Hal böyle iken kusuruma bakma...
Sen gerçekten her şiirine övgüyüde, beğeniyi de hak eden bir şairsin nazarımda...
Saygımla...
(Mustafa Çetiner)
Meselâ Seçil kardeşim bilmeli ki benim hiçbir şiirime yorum yazmasa da o benim yine kardeşimdir ve ben bilirim ki ben onun hep Mustafa abisiyim.
Bak meselâ Tan kardeşim bu aralar işleri nedeniyle aramızda yok ama o bizim yüreğimizde, önemli olan bu sevgiyi saygıyı kazanabilmek, samîmiyet.
Teşekkürler kardeşim.
Selam ve sevgimle.
(Mustafa Çetiner)
Sevgi ve saygı da göstermelik değil içten olmalı diye düşünüyorum.
Teşekkürler.
Selam ve sevgimle.
AYSE 09
sanırım varda gerçek gönül dostlarıda
rabbim iyilerle karşılaştırsın herdaim