- 1233 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
Yazar olacak adamın güncesi-3
Tarihler mart ikibinon’dan üç gün aldığında…
‘’Yazar olacak adam’’ karakter oluşturma yöntemlerinin altın anahtarlarını alıyordu.
Kahraman oluşturma yöntemleri :
-Kahramanları önceden oluştur.Yani eksiz çalışman olsun. Asıl ve yan kahramanlar kimler olacağı önceden belirlensin.
Yazar olacak adamın ifadesi ile ‘’Kahraman ağacı’’ oluştur.
-Asıl kahraman kim olduğuna önceden karar vermelisin.Ya da sen en çok kahramını sevdinse o asıl kahraman olmalıdır.Kahraman,seni aşmalıdır.Güçlü olan asıl kahraman olmalıdır.(ki, bu kahramanın iyi olması şart değil)
-Kahramanlar gerçekçi olmalı ya da gerçekmiş izlenimi vermelidir.Bunun içinden,zaman-mekan-olay örgüsü ile uyumlu sunulmalıdır.
‘’Şayet öldükten sonra hatırlanmak istiyorsan, güçlü bir kahraman oluşturmalısın.’’
-Kahramanların basmakalıp özelliklere sahip olmamalıdır.Sıradan insanları özel şekilde vermelisin.
- Ortaya koyduğun kahraman güçlü olmalıdır.
- Bütün kahramanları ayrı ayrı oluşturmalısın.
-Kahraman oluştururken ‘’gözlem gücünü’’ en üst seviyede kullanmalısın.
Çünkü:kahramanı yaratan gözlemdir.
-Kahraman oluşturma nedenlerini düşün.
-Unutulacak bir asıl kahraman oluşturmamalısın.Asıl kahraman asla unutulmamalıdır.
-Unutulmasını istediğin kahramanı fazla vurgulamamalısın onu sahneden hem çekmelisin.
-Kahramanların fizyolojik ve ruhsal durumlarıyla zaman-mekan-olay üçlüsü içindeki, konumlarıyla vermelisin.
-Kahramanları anlatarak değil,göstererek tanıtmalısın.Satır aralarına serpiştirmelisin.
Kahraman, cani ise, ona cinayet işleterek cani yönünü gösterebilirsin,bu kahramana cani demekten daha etkili olur.Keza, sürekli yalan söyleterek kahramanın ‘’yalancı’’ bir olduğunu gösterebilirsin.Bu daha etkili bir yöntemdir.
-Kahramanın öne çıkarmak istediğin bir özelliğini roman içerisinden tekrar edebilirsin.Örneğin:kahramanın ‘’iyilik sever’’ biri ise, ona birkaç bölümde iyilik yaptırarak bu özelliğine vurgu yapabilirsin.
-Kahramana vereceğin isim,senin bakış açınla alakalı olmakla beraber, yazar olacak adamın savunduğu düşünce, ‘’Kahramanın romanda yapacağı eylem ile ismin uygun olması gerekliliğidir’’
Son söz de ‘’ Osmanlının telekulağı haremağalarıdır’’ tesbitini bizlerle paylaşan ders hocasının iyi akşamlar demesi..
Yazar olacak adama hocasından öğüt (Meramını net anlat !)
***
Tarihler mart ikibinon’dan sekiz gün aldığında…
‘’Yazar olacak adam’’ gecikmeli olarak katıldığı derse ‘’tık nefes girdi.’’
Romanda kahramanları konuşturma (diyalog) konusu ‘’dünya kadınlar gününe damgasını vurdu.’’
-Kahraman oluşturmada diyalog önemlidir.
-Fiziksel görüntüsü ile kahraman diyalogları arasında bağ olmalıdır.
-Kahraman konuşmaları gerçekci olmalıdır.
-Kahraman çok ağız kullanmamalıdır.
-Diyalog sağlam verilmelidir;görüntü kadar önemlidir.
-Kahramanın ses tonundan verilmelidir.(hayatın bir sesi ve ritmi vardır)
-Kahramanı tanıtma yöntemi olabilir.
-Diyalog,karakter gerçekliğine uygun olmalıdır.
-Diyalog sınıf,aidiyet özelliklerine uygun olmalıdır.
-Oluşturulan diyalogların bir amacı olmalıdır.(kahramanlara gevezelik yaptırma !)
-Gerektiği yerde teknik ifade ve argo kullanmaktan çekinmemelisin.(kendi jargonları ile konuşmalıdırlar.Örneğin bitirim tipler bitirim ağzı ile konuşmalıdır.)
-Her diyalogdan sonra yüksek sesle oku !...
-Kahramanların diyalogların ya --- konuşma çizgisi ya da ‘’ ‘’ tırnak içinde vermelisin.
-Her diyalog paragraf ile yapılmalıdır. Ve ‘’dedi’’ can simidi ile bitirilmelidir.
- ki ile diyalog bitimine gidilmemelidir.
-Diyalogda doğrundan hitaplardan uzak durulmalıdır.
Dil,Anlatım,Üslup ve Teknik Ayrıntılar
‘’Türkçe ağzımda anne sütüdür.’’
______________________________Yahya Kemal
DİL
-Hangi dil ile konuşuyorsan o dil ile yazmalısın.
-Türkçe, geniş ifade imkanı,bol çağrışım ve büyük kelime hazinesine sahiptir.
-Sözlük,Roman ve Öykü okuyarak dil üzerine çalışma yapmalısın.
-Kullanılan dilin bütün kurallarını öğrenmelisin.
-Herkesin anlayacağı bir dil kullanmalısın.
-Ağdalı,yapmacık bir dil yerine sade bir dil kullanmalısın.
-Evrensel bir dil sunmalısın
-Kullanılan her kelimeye bir ruh yüklemelisin.
ANLATIM
Dili nasıl kullandığın meramını nasıl anlattığın demektir.
- Dil ve Anlatım romanın bel kemiğidir.
- Anlatım açık olmalıdır.
- Roman kapalı olmamalıdır.
- Kelime seçimine dikkat etmelisin
- Uzun cümlelerden kaçınmalısın
- Okur paragraf görmek ister bol olarak paragraf kullanmalısın.
- Paragraf kısa ama güçlü olmalıdır.
- Çarpıcı giriş yapmalısın.
Çarpıcı giriş ip uçları :
- Okuru merakta bırakacak bir giriş yapmalısın.(merak unsuru olmalı)
- Okuru korkutarak bir giriş yapmalısın(cinayet )
- Bir soru ile başlayabilirsin(neden)
- Okuru şaşırtacak bir giriş yapabilirsin.
- Giriş cümlen kısa,net anlaşılır cezp edici olmalıdır.
- Serim,düğüm ve çözüm bölümlerini önceden planlamalısın.
- Gerekirse romanın bölümlere ayır ve başlık ver
- Söylemek,anlatmak yerine göster
- Romanı canlı tutacak ayrıntılara yer vermelisin(ürküntü)
- Anlatımda gereksiz ayrıntılara girme
BETİMLEME(TASVİR)
-Betimleme kısa olmalıdır.
-Gereksiz betimlemelerden kaçınmalısın.(fotoğrafta gerekli olanı anlat)
-Süslü sözlerden kaçın,dil güzel ve yalın olmalıdır.
-Betimleme de neyin olay, neyin tasvir olduğu anlaşılmamalıdır.
-Betimleme yapmacık olmamalıdır.
-Betimleme daha çok kahraman ve mekan tanıtımında kullanılmalıdır.
-Betimleme sadece beş duyuya değil sezgiye hitap etmelidir.
-Betimleme paragraf kullanılarak yapmalıdır.
-Betimleme durağan değil, haraketli olmalıdır.(Sıfat yerine isimler..Zarf yerine fiiller kullanılmalıdır)
-En güzel betimleme gözleme dayanarak yapılan betimlemedir.(gözlem şarttır.)
-Bol kelime ile betimle yerine sade ve anlaşılır bir dille betimleme yapmalısın.
***
devam edebilir !
Yahya İNCİK/Şanlıurfa güncesi-2010
YORUMLAR
sizi takip ediyorum..ve çok faydalanıyorum..
lütfen devamı gelsin..
sevgi ve selamlarımla..
Yahya İncik
Bir dostoyoveyski ' nin Suç ve Cezasında yer alan o , Raskolnikov' un vicdanıyla yaptığı savaşı, gururlu yanını ve üstün zekasını nasıl unutabiliriz, ya da Peyami Safanın Yalnızız romanındaki Samim' i asla unutamam ve tabiki simeranyasını.Bu açılardan bakınca yazınızdaki karakter unsuruna katılmamak elde değil.
İlerde bilemiyorum benim de denemelerim olur mu bu yönde ama sayenizde ciddi ciddi bazı şeylerin kafamda temelinin atıldığını söylemek yanlış olmaz.
Teşekkür ederim değerli emekleriniz için hocam.Varolsun edebiyata gönül vermiş yüreğiniz.Her dem sonsuz saygılarımla.
Yahya İncik
Şükran AY
Temin etmeye çalışacağım hocam.Teşekkür ederim aydınlatıcı bilgilendirmelerinizden dolayı.Saygılarımla.
Devam etsin bence, her satırını inceleye inceleye okuyorum.
Çünkü elimde bitmek üzere bir çalışma var, yapıp yapmadıklarımı kıyaslıyorum.
Teşekkürler emeğinize ve paylaşıma
selam ile