- 1303 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
tematik ardahan resimleri- ARDAHAN ÖYKÜLERİ -262-
Bir sarayı bir kapı, kapıyı bir anahtar açar.
Sanat tarihi açılmış kapılardan geçerek gidilmiştir.
Kapının açılışı açılmaya görsün. Çığ kopar gelir.
Kartopu yuvarlanarak dağ olur.
Tüm mesele kapının açılmasıdır.
Birim ile başlayan BİR: ilktirde. Tek’in büyüsü, tekilin büyüsü iki, üç, dört diyerek matematiksel çoğalmayla artarak çoğalır.
Kapının açılışı saray’a açılışmış.
Bedri Rahmi Eyüpoğlu: Anadolunun her buçağı resmedilmeli, her ocağı resimlenmeli demiştir.
B. R. Eyüpoğlu Anadolunun resmedilmesinde geçikildiğinden mütevellit bu sözleri sarfetmiştir. Durduk yerde söylemiş değildir.
Tifliste ressamlar sokağında ressamlar Tiflisi resimlemiş ve eserleri Kura’nın kırağında sergileyip satıyordular. Görünce insanın içi gidiyordu.
Kura nehrini resimleyen sanatçılardan herhalde Kura nehri razıdır.
Kura nehri Ardahanlıdır aslen; Göleden çıkar bulak lülüğü gibidir ilk akarda suyun kalınlığı.
Bizim sergimizde Kura nehrinin yağlı boya resmide vardır. Kura nehri geçikilmişliklere karşın bizden narazı olmaz herhalde!
Tiflis’in Narikale muhiti Osmanlı eserleriyle doludur: Hamamlar. Çakaturalı evler, balkonlu verandalı evler. Gel bak ki! Bizim kaleye benzer bir kaledir Narıkale Yar’ın başında Ardahan kalesi gibi kartal yuvasına kurulmuştur.
Tiflisli ressamlar: O yar’ı, O kaleyi, O kartal yuvasını O Kura’yı bir değil bin değil... kaç bin resmiştirler ki.
Tematik Ardahan yağlı boya resimleri Tiflisi, Tiflisteki Kurayı, falezleri ve o minval değerleri Ardahan resim tarihinde ilk defa bir proje bazında gerçekleştirmiş bulunuyor.
Damallı, Pikreşen köylü 10 yaşındaki öğrenci Muhammed, Atatürk siluetini ilk defa yağlı boya ile yüzeyde formlaştırdı.
Claude Monet Paris’in kadetrallerini ALTIN KAPI serisiyle resmederken 60 yaşındaydı.
Nesrin Aslangörür, Çıldır gölünü gün batımıyla resmetti: Harika bir günbatımı ve derinlik kazandırılmış kompozisyondur.
Hüzeyman Koç’un resmi: Ardahan kalesi, Ayyıldız ve Hallefendi mahallesi ve köprü. Gökyüzü sadedir. David Hockney’in göklerinden refere edilmiştir. Rüyayı çağırmak için bir gayedir. Rüyayı en iyi anlatanlardan; Rembrandt’dır.
Hüzeyman Hanımın Ardahan kalesi isimli eseri rüya ve mistifikasyonel bir çalışma olarak çok iyi çalışmadır.
Nurcan Yıldız’ın KAZLAR’ı yalın ve rahat formlarla ifade haiziyetine kavuşmuş bir çalışmadır. Kaz formlarıyla çalışacaklar için bir kapı açmıştır.
Firdes Karataş: Ekspresyonizm uslubuyla ilk defa demek isteriz ki Çıldır gölünü buluşturmuştur. Edward MUNCH’ın köprü ve nehir formuna koşut formlarla kendi değerliliği ile harika bir psikolijist çalışma.
Vesile Düzgüner’in AYYILDIZLI dağ resmi bu çalışma ile AYYILDIZLI dağ çalışmalarına bir kapı açan çalışmadır diyebiliriz.
Meryem Çimen: Ressam ve resim öğretmeni Ardahanlı sanatçı Göleli Gelin ve dans eden Kafkasyalı Kadın eserleriyle Tifliste tanıdığım bayan ressam JUDİ hanım ile kıyaslamak isterim.
Havvanur Demir: Meryem hanımın öğrencisi. Göleli öğrenci 12 yaşındadır. Köy yaşantısını mecazeden bir kompozisyon çalışması yaptı. Eser Marc Chagall vari bir çalışma kipindedir. Çok güzel bir çalışma.
Serginin Küratörü demeyi hakeden kişi: BORA TOPAL, çalışmalarıyla sergiyi gerçekleştiren organizatör. Tırpan çeken adam eseriyle, "biçin" olgusuna Türkiye ve Ardahan resim literatüründe form olarak değer vermiştir.
H. İbrahim Demir resmi çok seven bir kişi olarak sergimize POSOF YOLLARI isimli çalışmayla üç planın ön orta ve arka plan, form çalışmasıyla hakikaten ARDAHAN TEMALARI İÇİN: Bir kapı açmıştır.
İlknur Kaya Uzar AŞIK ZÜLALİ portresiyle Zülali’yi görselleştirerek "yorumlu" bir Zülaliye kavuşmamızı sağlamıştır.
Benim çalışmalarım: Ardahan eski belediyenin önündeki çeşme ve çevresini eski fotoğraftan çalıştım. Figürleri tamemen kavramların dışında resmettim bu kompozisyonda. Açık ve koyu olarak gördüm ve gösterdim herşeyi.
Işığa, gölgeye dikkat etmedim. Nesnelere dikkat etmedim. Bu çeşmeydi, bu adamdı demedim. Özlerin özünü görebilir miyimiz? O konsept’e dair bir göndermeyleydi çalışma!
Aşık Şenliği iki ayrı kompozisyonda çalıştım. Bu çalışmalarda Kafkasyada çok formlaştırılmış Halk Ozanları temel formlarından ayrıla bilmek için formsal gayretler vardır.
Tematik Ardahan resimleri 22 Şubat/2012 ,Ardahan öğretmenevinde saat 11’de açılacaktır.
Her projenin bir metni olur. Eskiden buna Manifesto derdiler.
Tematik Ardahan resimleri sergisi bildirimi yukarda değindiğimiz gibi: Ardahanın temel titreşimleri özgün formlarla yansıtmaktır ve ayrıca: Bir form, kapı açmaktır.
O titreşim şunu başarmak içindir:
YUSUF ZİYA KAYA’nın şu şiirindeki titreşimler gibi özgündür, resimler ve çalışmalarımız, umarım!
"ARDAHAN’A GİDEYİM"
" BETER ÖZLEMİŞİM BEN ARDAHAN’I
ZARİF’İ,TELLO’YU,BİR DE SEYRAN’I
İT VURAN MEMEDİ,BEKÇİ BAYRAM’I
AĞAM BIRAK,ARDAHAN’A GİDEYİM
AY-YILDIZ’DAN,OVASINA BAKAYIM
BİR UZANIP TABYALAR’A ÇIKAYIM
KARTOPU SÖKEYİM,TETEN YAKAYIM
BEN BU SENE,ARDAHAN’A GİDEYİM
HAYAL-MEYAL,OTUZ SENE ÖNCEYİ
GÜLİSTAN HALA’YI,TEVRAT NENE’Yİ
KARS KÖPRÜSÜ,BİR DE CİNLİ DERE’Yİ
MÜSADE ET,ARDAHAN’A GİDEYİM
YEMLİK TOPLUYAYIM,KOBUK SÖKEYİM
TIRPAN SALLAYAYIM,ÇAYIR BİÇEYİM
CİNCARI ÖZLEDİM,ÇORBA İÇEYİM
İÇİM ÇEKTİ,ARDAHAN’A GİDEYİM
SALTANAT,HINKALI YAHŞİ YAPARDI
KIMİ TOPLATIRDI,TURŞU YAPARDI
EKMEK YIĞILDI MI,HARŞO YAPARDI
ÖZLEMİŞİM,ARDAHAN’A GİDEYİM
MEYDAN’DA SU İÇEM,DOYUMU BEŞE
BİR MİSİNA ATEM,BELKE İLİŞE
EKİNLER BİÇİLMİŞ,KALMAYIM KIŞA
AĞA ÖN VER,ARDAHAN’A GİDEYİM
EGER BÖYLE OLDUĞUNU BİLEYDİM
KEŞKE TARLALARI,İCAR VEREYDİM
ANDIR KALSIN,KARAYINAN GELEYDİM
AĞAM BIRAK,ARDAHAN’A GİDEYİM
YİNE YOLLAMAZSAN,BURDA KALIRSAM
HANİ HASTELENİR,PERŞAN OLURSAM
A BU,MEYMENETSİZ YERDE ÖLÜRSEM
AT KAMYONA,ARDAHAN’A GİDEYİM"
"Ankara - 1998"
Yalçıner yılmaz
19-20-2012-ardahan
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.