- 3039 Okunma
- 10 Yorum
- 1 Beğeni
Stefan Zweig Merhamet Romanı ve Avrupa
Stefan Zweig’ın "Merhamet" adlı romanında"Vicdan hatırladıkça hiçbir suç unutulmaz." diyordu mesajında.Genç subay, yürüme engelli genç ve güzel bayan Kekesfalva’nın iyileşeceği ümidiyle ona yaşama sevinci aşılamaya çalışırken kesinlikle iyileşeceğini söyler; ancak gerçeği bilen doktoru,hastasına asla iyileşeceksin demez ve umut istismarcılığı yapmaz.Duygusal bir kişiliği olan genç subay aslında kızı oyalamaktadır.O da gerçeği bilmektedir.Sonuçta gerçeği öğrenen genç kız bunalıma girer ve intihar eder.Bu olaydan suçluluk duyan ve başka bir göreve atanan genç subay, yıllar sonra bir sinemada yan koltukta oruran bir zamanlar genç kızı hayata bağlamaya çalışan yani yapıcı merhameti sergileyen doktoru görür ve içinden "Vicdan hatırladıkça hiçbir suç unutulmaz." diyerek oradan uzaklaşır.Biri zayıf ve yıkıcı olan zayıf merhamet,diğeri sabır ve metanet gerektiren yapıcı merhamet (Gerçek Merhamet) olmak üzere iki türlü merhamet vardır.Aslolan da yapıcı merhamettir.
Şimdi bu eserdenyola çıkarak günümüze gelece olursak; insanlık Afrika’daki mazlum milletlerin açlıktan susuzluktan kırılan insanlarının feryatlarına kulaklarını tıkamaya inatla devam etmekte,sadece ve sadece kendi müreffeh toplumlarının lüks yaşam kültürlerine hizmet eden her türlü alçaklığı ve hilebazlığı kendilerine reva gören bir dış politika izlemeye,hatta hatta başka milletlerin tarihlerine,medeniyetlerine,geçmişlerine bile dil uzatmakta bir beis görmemektedirler.İşte lüks ve fantazi yaşamın doğurduğu tüketim kültürüyle kuduran vahşi Avrupa ülkelerinin sonu ortada.Örnek mi,al Yunanistan’ı,İtalya’yı,İspanya’yı sonları ortada.Üretmeden tüketen Avrupa’nın şımarık çocukları şimdi kendi başlarının derdine düşmediler mi?Ekonomik krizleri nasıl aşacaklarının planlarını yapamıyorlar bile.Belki Türkiye’ye "sözde soykırım"ı kabul ettirebilir miyiz,bundan nemalanabilir miyiz hesapları içindeler.Yıllardır pkk terör örgütünü masum görmeye ve göstermeye çalışanlar,bize insan hakları adı altında insanlık dersleri vermeye çalışanlar Avrupa ülkeleri değiller mi.Dış ülkelerde büyük elçilerimiz birer birer katledilirken seyirci kalmadılar mı.Terör örgütünün tanımakla kalmayarak bankalarında hesaplar açarak yıllarca para transferlerinden komisyon alarak ikiyüzlülük yapmadılar mı?İnsan hakları temsilcileri ha,Fransa ve Yunanistan başta olmak üzere.Şimdi yüz akımız olan Türk Tarihi’ni değiştirmeye meclislerinde inkar yasaları çıkarmaya çalışıyorlar,ne kadar gerçekçiler...
Rönesans ve reformları mazlum milletlerin zenginliklerini,onları katlederek çalan ve zenginliklerine servet katarak gerçekleştiren Amerika ve uşakları şimdi akbabaların ölmesini sabırsızlıkla bekledikleri Afrikalı mazlumların vahşice katledilmelerinin ardından timsah gözyaşları dökerek kimleri kandırmaktadırlar.Alma mazlumun ahını çıkar aheste aheste demiş atalarımız.
Avrupa ülkelerinde akıl ve ruh hastaları"içine şeytan girmiş" diyerek diri diri ateşlerde yakılırken,Osmanlı Devleti’nde benzer hastalar imarethanelerde müzikle tedavi edilmekteydiler.Avrupa ülkeleri bu tedavi usulünü de Haçlı Seferleri’nden sonra yine bizden almışlardır.Osmanlı Devleti’nde kervansaraylar,hanlar,hamamlar,imarethaneler,rasathaneler yapılırken bilim ve teknoloji alanında bir yığın çalışmalar yapılırken Avrupa ülkeleri bu teknikleri de Osmanlı’dan almışlardır.Keza tıp alanında,astronomi,fizik,matematik alanında sayısız buluşlar ve icatlar yapılmıştır.İslâm Medeniyeti bu dönemde dört kıtaya yayılmış ve adalet hakim kılınmıştır.
Osmanlı Devleti tarihi misyonunun gereği olarak gittiği ve fethettiği hiçbir coğrafyada bu insanlıkdışı eylemlerde bulunmamıştır,bilakis her yerde insanlara inanç ve yaşama hürriyetini bizatihi çıkardıkları fermanlarla güvence altına almışlardır.Biz devletlerimizle ve tarihimizle gurur duymaya devam edeceğiz,ya medeni avrupa...
Avrupa ülkeleri, ekonomik krizi çözmek için 19. toplantılarından da bir sonuç alamadılar. Şimdi soruyoruz: Bu kriz derinleşerek tüm Avrupa’ya yayılırsa Avrupa bir yüzyıl savaşları dönemini tekrar girerse zengin Asya ülkeleri ve başta Çin olmak üzere Avrupa’ya yardım elini uzatırlar mı? Daha doğrusu bu ülkelerden yardım istemeye yüzleri var mı? Uzun yıllardır sırf Müslüman oldukları için dışladıkları Türkiye onlara yardım eder mi?
Hülasa sanatçının Merhamet adlı yapıtıyla bağlamak gerekirse romanın anafikrinde olduğu gibi ilahi merhamet nasıl tecelli edecektir?
YORUMLAR
Ve ah çirkin demir tırnaklarıyla yedi kıtanın yüzünü çizen Avrupa!
Kapitalizm... Sosyalizm... Marksizm.... O cokk komik hümanizm... Ve tanrılarıyla olimposta ates yakan Yunan cocukları...
Kabilin soyu..
Hira dağının çocuklarını , bastan başa mazlum coğrafyayı kan ağlatan vampirin eşkalini nasılda ortaya sermişssiniz saygı değer hocam.
Kötülük kenetlenmiş, iyiliğin türbesine turbedar olmus iyi... Fakat o sarsılmaz duran çelik gövde yakındır paslanıp çürüyecek....
Ve o iyilik ve horlanmiş mazlumlar topragın altından tohumunu çatlatıp sürgününü vermeye baslamıstır...
Dunyayı tarasut edıp kaleme aldıgınız ve bir Avrupalının sözüne bütün zalimlere ayna tuttuğunuz için tesekkurlerimi arz ederim.
Elif Gülce tarafından 10/5/2017 12:02:05 AM zamanında düzenlenmiştir.
Mevlüt GÖZDE
Çok teşekkür ederim değer katan yorumunuz için.
Selam ve saygılarımla...
stefan zweig... sevdiğim bir yazardır. döneminin en iyi otobiyografi yapan yazarı. ve bir devrimci olarak algılanan biri. fakat anladığım kadarıyla yazınızda ön plana çıkarmak istediğiniz bu yazar değil de daha çok siyasetimizin nereye gittiği. sayın stefan ne kadar büyük bir bağlılıkla korumaya çalıştıysa düşüncelerini, devletinin çıkarlarını siz de onu bir destekçi alarak yazınızı yıldızlamışsınız.
önemli olan doğru kişilerin yaptıklarıyla, doğru örneklerle bir düşüncenin haklılığını paylaşabilmek.
benim de fouche'yi anlattığım bir yazım var. bu yazara ait bir konu.
okuyup, bir yorumda bulunursanız ilerlemem için memnun olurum.
çokça beğenim ile,
sevgilerr...
Mevlüt GÖZDE
Yorum ve ziyaretiniz için teşekkürler...
Bahsettiğiniz yazınızı beğeniyle okudum ve katkıda bulunmaya çalıştım...
Takdirlerinize...
Saygılarımla...
Güzel bir tespitti hocam. Romanla avrupanın şu an içinde bulunduğu durum arasında güzel bir bağ kurulmuş. tebrikler, gayet hoş satırlardı.
Mevlüt GÖZDE
Saygılarımla...
sayin hocam, øncelikle sizi cani gønülden tebrim ederim...o kadar genis yazmissiniz ki, buradan sayfalarca yorum cikar..bahsettiginiz romani okumadim ama o tür icerikli filmler izledim...gercegi söylemelimi yoksa saklamalimi ? cikiyor icerisinden...afrikada ki insanlik ayibini süper gücler bile kullanmadilarmi ? hemde nasil :( gelelim osmanli imparatorluguna, avrupa cok ørnek aldi zamanin da...simdi ise tuh kaka...ønce kendilerine baksinlar...zihinsel øzürlülerini seytan iclerine girmis diyen ve yakan devletler yani...insan haklari denmiyormu adeta sacimi cekiyor birileri hoyratca...kisa kisa yaziyorum belki ama, gelelim avrupanin simarik cocuklarina, türkiyeyi bir kaosun icine ne zaman cekmediler efendim...ønemli sorunlarimiz varken !! birde bakmissiniz büyük gücler bir gündem yaratarak ¨TÜRKIYEMIZIN gündemini degistirebiliyorlar...esefle kiniyorum bøyle balon haberlerle gündem yaratan vatanimizii üzenleri...bu isterse babam olsun !
ilahi adaletse tecelli etmiyormu zaman zaman, tufan,tayfun,hortum, deprem...Allah cc beterinden saklasin güzel vatanimizi øncelikle ve müslümanlarin yanin da olsun diyorum...kötuleri islah etsin øncelikle daha ne diyeyim hocam, varolun kaleminize saglik saygilar gønderiyorum size..
Mevlüt GÖZDE
Saygılarımla,esen kaşlınız...
Sayın Gözde, yazınızı anlayarak okudum. Çok güzel ve yerinde sorularınız.. Başka ülkeleri bilmme de biz millet olarak çok çabuk affediyoruz hatalı olanları, bu çerçeveden bakarsak, evet en önde bizler yardıma koşarız.. Bu 2x2 daha dört gibi net.... saygılarımla.
Mevlüt GÖZDE
Nazik ziyaretiniz ve anlam katan güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim.Efendim size katılmamak ne mümkün.Herhalde sonucu dört olan işlem gibi,ilk yardıma koşan da biz oluruz,doğrudur.Tarih tekerrürden ibarettir derler.Geçmişte nasıl Haçlı Seferleri yapıldıysa ve sadece onlara Anadolu'da Selçuklu Türkleri karşı koyduysa,tarihin akışını değiştirecek adımları da herhalde yine bizler atacağız.Asya ,Afrika ve Arap ülkeleri ortada...Bir avuç Yahudi dünyanın başının belası olmaya devam ediyor ve ikiyüzlü dünya sadece katliamları seyrediyor.Karışanlara da baaaak! diyorlar.Ne diyelim Allah ıslah etsin...
Saygılarımla efendim,esen kalınız...
tebrikler hocam...bilgilendirdiginiz için teşekkür ederim.....gül diyarından selam lar
Mevlüt GÖZDE
Nazik ziyaretiniz ve yorumunuz için çok teşekkür ederim.
Esen ve şen kalınız...
Değerli üstadım ve dost sair'im Gözde hocam ....
Muhteşem yazınızı kutluyorum.. Harikasiniz ...
Üstadım ... Stefan Zweig'in Merhamet romanından ,bugünkü dunyanın icinde
Bulunduğu zalim ,vicdansiz tutumuyla ,düştükleri durumu hülâsa eden araştırmacı
Gözüyle COK iyi guncellestirdiniz... Sonuc bana göre , kendi düşen ağlamaz ....
Gözde hocam muhtesemdi.. Beğenerek ve birkaç kez okudum..
Daha önce hayatını okumuştum zaten ilgi çekici ve hatırladığım kadarıyla
Edebiyatçı Viyana doğumlu ve sair ,tam emin değilim ve bır zannediyorum intiharla
Hayatına son verdi..... Tam emin değilim yeniden okumam gerek...
Yanlışlarım varsa şimdiden özür dilerim..
Ama yazınız her zamanki gibi harika COK beğenerek okudum....
Tebrik ederim Gözde hocam... Sevgilerimle .... JANET ...
Mevlüt GÖZDE
Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim...
Evet dediğiniz gibi oldu.Yazarımız eşinin ağır hastalığına dayanamayarak intihar etmişti.Belki de romanda anlattığı kişi kendisiydi...Ama yıllar geçtiği halde hala hatıralarımdan çıkmaz ve romanı en i,nce ayrıntılarına kadar anımsarım...Bizde de çok defa filmi yapılmıştır...
Saygılarımla...
Janet
İyi günler dost sair'im Gozde hocam...
Ben'i yine onurlandirdiniz ,cok TesekKur ederim ....
COK naziksiniz her zamanki gibi...
Yazınız muhtesemdi COK beğenerek hatta iki kez okudum bugün
Bır daha okudum harikasiniz ....
Bu tür yazıları daima sevdim ama bazen unutuluyor hafızadan silinir
Gibi oluyor ve sonradan hatırlıyorum ... Birde tarihe COK önem veriririm...
Gozde hocam sayfama gelmediniz ??? Pembeyi vermek istiyorum .....
NASIL farketmediniz siir'imi ..??
Dün aksam aynı siir'imi sairTurke de attım ilk önce edebiyata atiyiruz sonra sairTurke....
Yeni siirlerim var muhteşem .. Yani ben beğendim tarz değiştirdim ...
Çünkü bır bey okuyor... Ona göre yazmam gerekir...
Tekrar TesekKur ederim Gozde hocam ....
Yeni kelimelerde ve siirlerin büyülü DUNYASINDA görüşmek
Dilegimle .... Sevgilerimi sunuyorum .....
Şen ve esen KALIN ... JANET ...
Efendim, lise yıllarıma götürdü beni güzel anlamlı yazınız; zira bu eseri lisede iken okumuştum... Bu eserle günümüzle bağlantıyı ustaca ele alıp okuyuculara güzel bir soru ile bağlamışsınız... Zaten tüm başarılı yapıtlar arkasında soru bırakırlar cevabı muhtelif olan...
Sayın Mevlüt hocam, analizlerle işlediğiniz siyasetbilimi de duhul eyleyerek yarattığınız yapıtınızı tarihî bilgiler içeren derin birikiminizi gördük yazınızda...
Finaldeki soruya cevaben Allah en iyisini bilir diyor, saygılarımı sunuyorum...
Mevlüt GÖZDE
Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim..
Yazarımız eşinin ağır hastalığına dayanamayarak intihar etmişti.Belki de romanda anlattığı kişi kendisiydi...Ama yıllar geçtiği halde hala hatıralarımdan çıkmaz ve romanı en ince ayrıntılarına kadar anımsarım...Bizde de çok defa filmi yapılmıştır...
Saygılarımla...