- 1046 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Eğitim mi,öğretim mi ?
Günlük sohbet ya da konuşmalarda,kim olursa olsun söze başlayınca, "her şeyin başı eğitimdir" denilmekte;sorun da böylece çözülmüş olmaktadır.
Hatta çoğu eğitimci de aynı şekilde değerlendirmeler de bulunmaktadır:"Eğitim gitti,öğretim geldi,böyle oldu!"
Acaba durum bu mudur?
Eğitim,bir süre sonra,farklılıkları giderici,kişilerin yaratıcılıklarını törpüleyici ve benzeştirici rol oynar.Bu sırada da eleştirel akıl,sorgulama ve analitik düşünme devreden çıkar.Onun yerine,mutlak doğrucu ve bunu empoze edici bir durum oluşur.Böylelikle toplum içersinde de,farklı olana hoşgörü,tahammül etme neredeyse yok olmaktadır.Bence eğitim,Halil CİBRAN’ın dediğince "sünger gibi emmedir .""Ezberci eğitim" tam da budur!
Oysa öğretim,bundan farklıdır.Kişinin kendini ifade etmesine fırsat ve ortam yaratılmasıdır.Sorgulayıcı olup,eleştirel akıl gelişmiştir.Öğrendiklerini de sorgular.
Yani "sünger gibi emmek" yerine,"akmayı" benimser ve yapar.Hem de Halil CİBRAN’ı şaşırtarak:" Zihnimiz bir süngerdir,yüreğimizse bir nehir.Çoğumuzun akmak yerine,sünger gibi emmeyi seçmesi ne garip!"" Akmak",aynı zamanda farklı olmak,farklı olanla da karşılaşmak demektir.Farklılık,çoğulculuktur da.Ve düşünce zenginliğini kabul etmektir.
Tolstoy’un, "Ne kadar yürek varsa,o kadar sevgi;ne kadar beyin varsa,o kadar düşünce vardır" sözünün hayat bulmasıdır da.
Öğrenen insan ve toplumlar,çatışmazlar ;tartışırlar.Tartışmak,anlaşmak demek değildir.Karşımızdakinden haberdar olmak anlamında düşünürüm ben.Ve Ziya Paşa’nın ünlü sözünün de anlam bulmasıdır:" Bârıkayı hakikat,müsademeyi efkardan doğar ."Yani gerçeğin kıvılcımı/şimşeği,fikirlerin tartışılmasından doğar.
Ayrıca,"eğitimin" öne çıkarılmasının,430 sayılı yasaya da uymadığını düşünmekteyim.3 Mart 1924’te yürürlüğe giren ve bugün çoğu konulara başlangıç olan yasanın adı,"Tevhidi Tedrisat"tır.Yani öğretim birliğidir,eğitim değil.
Kaldı ki,"tedrisat"ın karşılığı öğretim iken;eğitim ise,terbiyenin yerine kullanılmaktadır.
Bilgi,kültür ya da bilimler anlamına gelen "maarif" sözü daha modern ve daha doğru olmasın sakın!
YORUMLAR
Aynen sizin gibi eğitim ve öğretimin bir arada yürütülmesi, bu iki kavramın birbirine karıştırılmadan, daha doğrusu nasılsa ikisi de aynı şey diyerek birini ötekine kurban etmeden çalışmaların yürütülmesi taraftarıyım.
Bilgilendirme amaçlı ufku tazeleyen bir çalışma.Bunun yanında sizden ricam noktalamalardan sonra bir boşluk bırakmanız. Çalışmanız öyle daha okunaklı olacaktır.
Saygılar.