- 3993 Okunma
- 17 Yorum
- 1 Beğeni
Salep ve Salepçiler
Sıcak kış gecelerinin içimizi ısıtan güzel içeceklerinden birisidir salep. Sevmeyeni var mıdır bilmem, ama kendi adıma söyleyeyim, ben bayılırım.
Eskiden kış gecelerinde, sırtlarında sarı pirinç güğümleri, dolaşırlardı salepçiler çevre mahalleleri. Hatta gelecekleri saatleri ezberlediğimden, az beklememişimdir, pencere önünde geçişlerini.
Bizim semtin bir salepçi amcası vardı, duyduğum zaman Salepçi!!! diye bağıran sesini, bizde başlardık yalvarmaya annemize, “Alalım mı anneciğim? Ne olursun. Hadi ama hadi!..”
Evde çocuk bir tane değil ki! Kadıncağız, kabul etse bir türlü, etmese bir sürü asılmış surat görecek karşısında. Çaresiz “Eh! Hadi alın bari” derdi. Sevinç içinde koşturduk bahçe kapısına, ellerimizde kupalarımız, itişe kakışa “Önce ben” diyerek.
Satıcı zaten hemen gözden kaybolmazdı. Özellikle de bizim evimizin önünde biraz daha çok oyalanır ve biraz daha yüksek sesle bağırırdı.
“Salepçi!!! Sıcak sıcak, gelin hadi!”
Çünkü bilirdi ki o evde sadık müşterileri vardı. Kışın soğuğuna aldırmadan, sırtı güğümün ağırlığı ile kamburlaşmış, burnunun ucu, palyaçonun burnu gibi kızarmış vaziyette, morarmış ellerini ovuşturarak, dolanır dururdu bir mahalleden, diğerine.
Bahçe kapısında göründüğümüz an, yüzünde, en az salebi kadar insanın içini ısıtan, kocaman bir gülümseme, koşarak gelirdi yanımıza.
Salepleri kupalarımıza sırayla boşaltır, üzerini mis kokulu tarçınla donatır ve tutuştururdu elimize. “Haydi, alın bakalım keratalar,” derdi. “ afiyetler olsun size”
Konuşurken ağzından çıkan nefesi, buhar olup, havaya karışırdı. Parayı alıp cebine koyarken, gözlerinin misket gibi parladığını görürdüm. Sevinirdi çünkü.
Kim bilir o da kimin babasıydı ve evinde onu bekleyen kaç çocuğu vardı? Onların rızkını çıkartmak için, gecenin ayazında böyle sokakları turlamaktaydı.
Bir yandan bağırırken duysunlar diye sesini, bir yandan da gözleri tarardı pencereleri. Bakalım, kaç kişi duyup onu açacaktı yine perdelerini.
Ben duyardım dediğim gibi, ama bazen ısrarcı olmazdım, bu gün de alalım diye. Üst üste istersem, annemi kızdırırım da, bir daha almaz diye korkumdan.
Bu arada, annem boza severdi. Hele ki Vefa’dan gelirse ve de yanında bol sarı leblebisi olursa, hiç hayır demezdi. Bu vazife ise, genelde babama düşerdi. Çünkü Vefa Cihangir’e uzakta bir semtti.
Ama benim gönlümün favorisi saleptir. Hiç ihanet etmedim ona. O yüzdendir ki, kış ayları geldiğinde, üzerinde dumanı tüten o sıcacık bol tarçınlı salepler, hiç çıkmaz aklımdan.
***
***
Billur T.Phelps / 19.01.2012
YORUMLAR
Güzel, anlamlı bir öykü okuttunuz; bir yandan da o soğukta veya yaz aylarında da sıcakta bizler sıcak ya da serin yerlerimizde otururken hayatımızı kolaylaştıranların olduğunu, ekmek parası, rızık için çabalayanlar olduğunu düşündürttünüz, bu açıdan da manalıydı yazınız; hayatımızı kolaylaştıran bütün insanlara yazınız vesilesiyle şükren ve minettarlığımı sunuyorum...Selam ve saygılarımla...
Billur T. Phelps
Güzel yorumunuz ve iadeyi ziyaretiniz için :))
“Ama benim gönlümün favorisi saleptir.“
Salebi bende favori içeceklerim arasında sayabilirim, çaydan sonra olmak kaydıyla. Hoş, tarhana çorbası gibi koyu kıvamından dolayı içecek mi olduğu şüpheli ya. Adı bile şaibeli, baksanıza salep mi yoksa sahlep mi belli değil ayol?
Şaka bir yana vefakâr dostum “çay” kıskanmasın diye böyle yazdım. Miss gibi üzeri bol tarçınlı bir fincan olsa da içsek şimdi.
Aman ha, sakın piyasadaki “beşdakkadaBeşiktaş” hazır paket versiyonlarına aldanıp da almayın. Zira saleple alakası yok onların. İmalat aşamasında haso salebi üzerlerinde şöyle bir dolaştırıyorlar, ne kadar bulaşmışsa artık kokusundan. Anlayacağınız imitasyon
Bu arada vefakar bozacı ve salepçilerde selam olsun.
Kar kış demeden amme hizmeti yapmak. Birileri diyecek ki babalarının hayrına mı yapıyorlardı. Bir gügüm salebin, bozanın her tarafı para olsa çekilirmi, gece yarıları kar da kış da kıyamette. Haksızmıyım.
Yazınız vesile oldu, yok olmaya tutmuş bir geleneği ve içeceğimizi gündeme taşımışsınız.
Tebrikler, selamlar, saygılar
Billur T. Phelps
Salep diyelim biz, (Sahlep, mahlep der gibi kulağa hoş gelmiyor) gerçekten de çok güzel bir içecek. Ama ne yazık ki şimdi İstanbul'dan uzakta yaşıyorum ve canım çektikçe sizin de tasvip etmediğiniz o paketleri alıp yapıyorum mecburen.
Tabiki o eski saleplerin yerini tutmuyor. Ama idare ediyoruz işte. Eskiden hafızalarımıza yer etmiş bir çok anının yerini şimdilerde hiç bir şey alamıyor zaten. O günler, o tatlar bir başkaydı azizim :)))
Salepsiz bir kış, çocuksuz eve mi benzer, derler ne? Bilkemem ama salebi ben de çok severim. Saygılarımla
Billur T. Phelps
Sevgilerimle :)
FARQİN2101
Saygılarımla
Sizi ve yazılarınızı geç de olsa fark ettim, bundan sonra takipçinizim.....))
Boza ve Salep...Salep birçoğumuz için kış aylarında akla gelen ilk içecek. Tarçınlı, üzerinde dumanı tüten bir salebe kaç kişi hayır diyebilir ki?...
Sedat_ERDOGDU tarafından 1/20/2012 10:46:03 PM zamanında düzenlenmiştir.
Billur T. Phelps
Ben bozayı, salepi hiç tatmadım. Nedense her ikisine de önyargıyla bakıyorum sevgili Billur :)) Ama öyle tatlı anlatmışsın ki; gözümdeki sevimsiz imajları biraz aralandı sanki...
Öykülerin çok heyecanlı, akıcı sürükleyici...Fakat b tür çalışmaların da son derece duygu yüklü ve etkileyici...
Ne yazarsan yaz, kalemin üstesinden geliyor evvelallah :)
Sevgiler güzel yazarım.
Billur T. Phelps
Boza ve bozacılar kızmasın bana, tattım bir kaç kez ama pek sevemedim. Ancak saleb tatmanı tavsiye ederim dostum. Hem de hemen bugün bol tarçınlısından benim hatırıma :)
Güzel yorumların için ise ne diyeyim, daha motive edecek söz olmaz bunlardan başka .
Çok sevgiler.
Aynur Engindeniz
Ama birgün söz senin için salep içeceğim. Resmi de faceye koyacağım:)
Sevgiler çokkk.
selam...ben yarın yanınıza geleyim..siz bana salep bende size gül reçeli ve gül şerbeti getiregim olmaz mı....tebrikler...bu havada içimizi ısıttın..yüregi niz daim dört mevsim gül açsın...güller. .göller diyarından selamlar
Billur T. Phelps
Ben gül reçeli çok tattım ama, şerbetini bilmiyorum. Mutlaka o da çok güzeldir.
Benden de çok selamlar olsun :)
Billur T. Phelps
Tarçını bol olsun mu ?
Evet Billur'cuğum salepçiler hala var ancak, hepsi mekanlara çekildi, seyyarlar kalmadı.
Çocukken bozayı daha çok severdim, ailece sevdiğimiz için annem sık sık evde yapardı.
Bulguru kaynatıp süzüp şekerle karıştırıp, içine bir bardak ekşi boza katar, sobanın arkasında bir iki gün içinde ekşimesini zor beklerdik.
Bu günlerde sitede hepimize bir şeyler oldu.
Hepimiz yazılarda özlemlerimizi, sevdiklerimiz anıyoruz.
Ben salepi evde de yapıyorum, severek içiyoruz
Güzel bir paylaşımdı, selam ve sevgiler.
Billur T. Phelps
Çünkü ben yaş alıp, yaşlanmamayı yeğleyenlerdenim.
İçimdeki çocuk ruhu hep canlı tutuyorum ve her fırsatta da bana sormadan bile çıkıyor ortaya. Olgunluğun ağırlığı ise bazen zor geliyor, özellikle duygusal açıdan çok daha naif bir hale bürünmüş olmaktan.
Ama dostum, bütünüyle memnunum ve şükrediyorum, sağlıklı ve yaşıyor olmaktan :))))
İçim ısındı bir güzel bu salep muhabbetinde.
İstanbul'u adamakıllı gezdiğim zamanların birinde, Vefa bozacısına da gitmiştik. Velakin bozanın tadına bir türlü alışamadım :)
Salep genzi ısıtan, o yumuşacık tadıyla insanı kendisine özleten bir tat...
Çok hoş olmuştu efendim....Buna da işte yazılan şeyin özlemi ve kalem inceliği deniyor.
Hürmetle..
Billur T. Phelps
Buna sevindim.
Yorumları okuyunca da, keşke hepiniz yakında olsaydınız da, bir güzel salep servisi yapsaydım. Hep birlikte sıcacık da bir sohbetler yapsaydık dedim içimden.
Güzel yorumuna ayrıca çok teşekkür ediyorum nazik dost.
Saleple pek aram olmadı. Salep sıcaklığında yazılarını okumayı hep sevmişimdir. Yine çok güzel yazmışsınız.Kutlarım....
saygılarımla.....
Billur T. Phelps
Yorumunuz için teşekkürler...
canım salep istedi evde toz olarakolucaktı hemen yapıcağım ben kardeşimle 1 ocak günü yıbaşı ertesi Bandırma'da saleparamıştık bulamamıştık meğerse 1 ocakta pastanelere süt gelmezmiş bizde içememiştik
yazınız çok güzeldi yüreğinize sağlık
Billur T. Phelps
Ben de o paket saleplerden bulunduruyorum evde daima. Tabi tarçınımdaı hazır. Şimdilerde nerdeyse her akşam yapıyorum. Bu soğuk havalarda iyi gidiyor :))
ERAY ÖZGÖR SARIKAYA
Billur T. Phelps
sami biberoğulları
Ah Billur Hanım ah. Şimdi ben salepi nereden bulacağım. Yakında yok. Marketten hazırını alsam o da kesmiyor. Hem ben de anneniz gibi bozacıyım. Lakin o da akşam içilir . Gündüz tadı olmaz pek. İşin yoksa akşama kadar bekle.
Yazıya gelince: Salep sıcaklığında ve tarçın kokusunda harika bir yazı olmuş. Sizden bir bir kupa salep alacağım olsun diyor selam ve sevgilerimi gönderiyorum.
Billur T. Phelps
Aa.. Hani nerde ? Göremiyorum bir türlü.
Meğer gizlenmişsiniz arkama :))))))
Kış bitmeden İstanbul'a gelirsem eğer, bakarsınız içeriz birer kupa beraber sn. öğretmenim :)))) Ama ben ille ki salep içerim ona göre :)))
Odamda 15 dereceyi bir türlü aşamayan bir ısı var.Çünkü dışarısı buzlarla örtülü.Akşamın ilerleyen saatlerinde durum daha da kötüye gidecek;bu belli.
Denemeyi okuyunca salep'i yeğledim çay'ın yerine.
Ama İstanbul'da içtiklerimden olması olası değil...
Nasıl olacaksa bahtımıza....
Teşekkürler bu güzel anekdotundan dolayı Sayın Billur T.Phelps'e...
Erdemle.
Billur T. Phelps
Salep en sevdiğim içecektir. Özellikle kışın bayılırım. Çok içtensin ve bu yazılarına yansıyor. Kutlarım arkadaşım. Sevgiler.
Billur T. Phelps
Hasret dolu ve bir o kadar da güzel bir anlatım idi.O salepcileri ben merkeze indiğimde görürdüm onları ama içmek nasip olmadı hiç.Durumumuz da iyiydi ama sanırım babam sevmiyordu ki almaya hiç niyet etmedi:)Ben de üsteleyemezdim...
Billur T. Phelps
Merkeze derkenş, siz ne tarafta otururdunuz?
Temel Kaptan
Sevgili billur kardeşim aslında buraya kopyalayıp sivasın güzel adetlerini yapıştıcaktım yapamadım olmadı olsun külek pekmezi yeriz bir gün sizinle bende boza içerim bakarsınız çocukluğumuza döneriz
kalemine sağlık Billurcuğum..
rabiabelgin tarafından 1/19/2012 7:41:31 PM zamanında düzenlenmiştir.
Billur T. Phelps
Ben bir kabak pekmezi bilirim. Rahmetli yengem Kayseride yapar getirirdi(oralıylı kendisi) Isırdığınızda cam gibi kabakları, yarılır ve içinden pekmezi akardı. Zahmetli bir iş olduğu için çok yapılmazdı ve kıymetliydi.
Siz de hoşgeldiniz sayfama. :)
Billur T. Phelps
Hazır salepler alıp yapıyorum şimdilerde, canım çektikçe:)))
AYSE 09
canımsın