- 952 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Wikileaks ve tarihin süzgeçi...
Günümüzde artık her şey teknolojik alet ve edevatlar ile yürütülüyor, bu durumda ise sahaya olanca hızı ile yayılan bilgi akla hayale gelmiyecek hadiselere sebebiyet veriyor... İsterseniz konuyubiraz renklendirelim; Cilanın altındaki yazı, kafa derisindeki mesaj... Açıkcası yazımın kaynağı Ntv Tarih Ocak 2011 sayısıdır. Çünkü çok etkilendim hatta Ntv Tarih’i bu sayıdan sonra takip etmeye başladım. Herodotus’a göre Yunanların Perslere esir olmaktan kurtulmalarının en önemli nedeni, yazışmalarını gizli tutabilmeleri olmuş. Bu bağlamda tarihe geçen ve belgelerin gizliliğini sağlayan ilk uygulama,cilası zımparalanan tahtaya gizli bilginin kazınması ve tahtanın tekrar cilalanmasıdır. Perslerin arasında yaşamaya başlayan sürgündeki Sparta kralı Demaratu ,Serhas’ın Persepolis’i inşa etmeye başladığını ve nihayetinde Sparta’ya saldıracağını Kleomenes’e bu yöntemle bildirir. Yunan-Pers münasebetlerinde, iletilmesi ivedi olmayan ama çok gizli olan bilgiler ise belgeyi iletecek olan elçinin traş edilen kafasına dövdürülür ve saçlarının yeniden uzaması beklenirdi. Elçinin kafası,mesajın muhatabı tarafından yeniden traş edilir,gizli mesaj bu şekilde okunurdu. C Akça Ataç Not: Yunanlıların kullandığı kafa derisine gizli mesaj yazma tekniği Antik Çin’dede kullanıldı. Burada sadece bir örneğini verdiğin teknik tam bir sabır işi olmasının yanında tam bir akıl işidir.
Derleyen: İlhan Erdem
24 Mayıs 2011 Salı, 22:32 tarihinde İlhan Erdem tarafından yazıldı..