- 3851 Okunma
- 20 Yorum
- 1 Beğeni
Yazar Olacak Adamın Güncesi
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Tarihler şubat ikibinon’dan on gün aldığında…
‘’Yazar olacak adam’’ öykü ve roman yazma sürecinin girdabına hoş bir merhaba dedi.
Epiktetos’un ‘’Yazar olmak istiyorsan yazın’’ sözünü ilaveten hocasının, ‘’konuşabilen herkes yazar’’ sözü ile güven tazeledi.
Edebi metinlerin coşkuyu anlatanlarının(şiir)
Bilimsel bir tez ispatı yapanlarının (makale)
Olay çerçevesinde oluşanlarının(öykü-roman)
Anlatmaya bağlı edebi türlerin(destan,masal)
Göstermeye bağlı olanlarının(tiyatro)… olduğunu hatırladı.
Roman ve öykülerin gerçek olabileceği gibi gerçekçi olması gerektiği vurgusuna dikkat kesildi.Roman ve öykü de gerçeğe dönüştürme ve yaklaştırma söz konusudur.
‘’Roman yaşama öykünmedir’’ çıkarsamasına ulaşıldı.
Charles Plısner’den iktibasla ‘’ Roman bir mimari ve senfonidir’’ sözü hatırlatıldı.
Öykü türlerinin: 1) Olay 2) Durum şeklinde yazılabileceğini. Bu türlerden; Ömer Seyfettin’in olay tarzı,Sait Faik Abasıyanık’ın durum tarzı öykü yazdıkları paylaşıldı.
Psilolojik Romanların durum öyküleri;Aksiyon Romanların olay öykülerinden oluştuğu(ama zenginliği sağlayan türün aksiyon romanları olduğu ) yazar olacak adam’ın güncesine düştü.
Romanda gerçeğe yaklaştırma ‘’görülen geçmiş zaman – di / dı eki ile sağlandığını buna dikkat edilmesi gerektiğini öğrendi.
Roman ve öykü için ;
1) Önermesi nedir ?
2) Olay örgüsü nedir?
3) Kişi/ ya da kişiler kimlerdir?
4) Olayın meydana geldiği zaman ve mekan ?
5) Olayı anlatan kimdir?
6) Dil ve anlatım özellikleri ve yazarın üslubu nasıldır?
Üzerinde örnek bir öykü ile ‘’çözümleme’’ yapıldı.
İşte asıl mesele ! ‘’ya yazar ol ya da terk et !’’
Roman ve öykü yazma teknikleri:
- İzlek(Rota)
Güzel bir fikir ya da önerme /konu
Önerme ;’’kısa kesin net olmalıdır.‘’herkes yazar olabilir’’(hocanın kitabının önermesi)
Bu da ‘’yazar olacak adam’ın önermesi:’’
‘’Akıl geceleri üşür’’
- Konu : ‘’etrafına bak ! başını kuma gömme sen deve kuşu değilsin’’ demeye gelen örneklemeler ile konu sıkıntısı olmadığı hocası tarafından anlatıldı ve ‘’yazar olacak adam ‘’ tarafından anlaşıldı.
***
Tarihler şubat ikibinon’dan on beş gün aldığında…
‘’Yazar olacak adam’’ hayal kırıklığına uğradı.
Kaleme aldığı ‘’öykümsü’’ şiddetle eleştirildi.
Aslında,dil açısından ve tahlileri yönünden sağlam bulundu fakat,arapsaçı sunumu öykümsüye ağır eleştiri yapılmasına neden oldu.
Hatta ‘’ öykümsünün’’ yırtılması gerektiğini söylediğinde, hocası ‘’öyküye’’ saygı duy ! diye uyardı.
Bugün Roman yazma sürecinin köşe taşlarından bir olan ‘’Olay-Vakıa’’ konusu masaya yatırıldı.
Forster’in ‘’öykü romanın temelidir.öykü yoksa romanda yoktur’’ sözü derse giriş anahtarıydı.
Anlatmaya bağlı metinlerde,gerçekleşen olay ya da duruma vakıa denir tanımlamasıyla karşılaştı.
İyi romancıların zaman,kişi(ler) ve mekan kurulumunda olay örgüsünde ustalaştığını öğrendi.
‘’Anlatma göster’’
Kelimelerle resim çiz’’ diyen hocasının söylediklerini not almakla meşguldü.
Usta yazarların ‘’imtizaç’’ denen zaman-mekan-kişi bileşenlerin kullanmada yetenekli olduklarını Peyami Safa örneği ile öğrendi.
Roman vakıa dört şekilde anlatılır.
1) tek çizgi halinde küçük parçacıklar ana olayı oluştur.
[(1)(2)(3)(4)] öz yaşam anlatımı romanlar gibi
Ana olay
2) iki ya da daha fazla olayın kullanılarak asıl olayı oluşturması.
[(1)(2)(3)(4)] 1 nolu olay ile 2 nolu olayın kesişim anlarından diğer olaya geçerek ana olaya
Ana olay ulaşılması.
3) asıl olayın iç içe geçen olaylar şeklinde verilmesi
[(1)(2)(3)] en dıştan itibaren dairesel bir hareketle 1 nolu olay anlatımı,sonra içe doğru dairsel
Ana olay anlatımla 2 nolu olayın anlatımı ardından iç dairede 3 nolu olayın anlatımı ile ana olaya ulaşılması
4) karma model bu üç anlatı sisteminin kullanılarak ana olaya ulaşılması
Yazım şekline yatkın olanı ilk ikisi olmak kaydıyla, ustalaşma artıkça üç ve dördüncü seçenekte kullanılabilir.
‘’yazar olacak adamın görüşü ise, hiçbir yazar ben böyle bir olay sunum metodu ile başlayacağım tarzından bir yol ile romanına başladığını zanetmemektedir.’’
Kısa notlar :
*sağlam bir önerme olmalı.
*öyküsü olmalı.
*kısa öykülerden romana giriş yapılmalı.
*romanın kurgusu bitmiş olmalı[zaman-mekan-kahraman(lar) açısından]
*olaylar zinciri bir birine çok güçlü bağlanmalı.
*yazma aşamasında kurgu üzerinde oynama yapılabilmeli
*olaylar arasında mantıksal bağ olmalı[zaman,mekan, kahraman(lar) özellikleri]
*olay örgün dikkate çekmeli ve yeni olmalı
*olaylar okur üzerinde ciddi etki bırakmalı yani akılda kalıcı olmalı
*olay görgün gerçeğe uygun olmalı.
Not: ‘’yazar olacak adam’ın ‘’ asıl hayal kırıklığı geçen hafta günlerce üzerinde hazırladığı taslak çalışmasının hocanın kibar söylemiyle boyuna büyük geleceği ve daha küçük çalışmalara meyil etmesi gerçeğini öğrendiği anda saklıdır.
Bir öykümsü ile eleştirilen ‘’yazar olacak adam’’ boyundan büyük projelere girmemesi gerektiği hatırlatıldı.Çok tutulan aşk-aksiyon trendine uyması gerektiği bu tip (hazırlayıp sunduğu ) projelerin iş yapmadığı, okurun bunlarla vakit geçirmeyeceği gibi sözlerin arkasında aslında ‘’bu seni aşar adamım yok öyle, bir çiçekle bahar gelmez ‘’ tepkisinin varlığını sezdi.
***
Yahya İNCİK /Ş.urfa Güncesi... 2010
YORUMLAR
''Anadolu Yazarlar Birliği Genel Başkanı Sn:Necdet Karasevda'nın kurslarında yaşadığım günceleri kaleme almıştım ve onların kısa bir bölümünü paylaştım.'' demişsiniz.
Beğeni ile okuduğum ve üzerinde epey düşündüğüm bir paylaşımdı.
İyiki paylaştınız diyorum, emeğinize sağlık. Şu TV dizileri için senaryolar hazırlayanlar da bir okusa.
Selam ile
Yahya İncik
engin bir derya "edebiyat" ve kim bilir kaçımız "Yazar Olacak..."
kesinlikle faydalı bir yazıydı...
saygılar.
Yahya İncik
tebrik ediyorum..
güne gelen yazınızı...
yazmak ayrı bir yetenek gerektiriyor..
bunu sergilerkende ben özgün takılıyorum havasına girmek bence yanlış..
izlenmesi gereken bir yol var..
iyi bir yazarında yapması gereken bu yolda yürürken kendi dünyasının renklerini okucuya en iyi şekilde yansıtabilmesi.bakınız türk ve dünya klasikleri hala okuyucusuyla buluşabiliyor. bunun sebebi çok basit..
ben tarz meselesine karşı biriyim. tarz bellidir.önemli olan o tarz içerisinde kendi kabiliyetinizi kaleminize yansıtmaktır...
saygılarımla...
Yahya İncik
Yazmanın bir kalıbı olduğuna inanmıyorum. Fakat edebiyat aynı zamanda insan psikolojisiyle de ilgili olduğu için yazarlık eğitmenleri ancak yazar adaylarına okur zihnine ve kalbine girebilmenin şifrelerini verebilir (belki) diye düşünüyorum. Gerisi yazara kalmış. Neyi nasıl ve ne için yazacağına yazar karar verir. İlle de bir kalıba uymak zorunda bırakılmak özgünlüğü zedeleyebilir bana göre.
Çalışmanız yazar adaylarının konu hakkında fikir edinmesi babında okunası bir çalışmaydı. Bilgi paylaşımı amacı güden diğer çalışmalarınız gibi bu emeğinizi de taktir ediyor ve başarınızı kutluyorum.
Saygılar.
Yahya İncik
Yahya İncik
Yahya İncik
Yahya İncik
Yahya İncik
Mehabalar
Yazınızı büyük bir istekle okudum çünkü gerçekten bir yazar olmak arzusundayım ben de. Yazmak eyleminin çok başında biri olarak, bu tarz, (beni bir adım ileriye götürecek her türlü yazım ile alakalı) yazıları dikkatle okuyorum ki bunu da o dikkatle okudum.
Gerçekten roman en zor yazımlardan biridir. Belli kuralları ve sanatsal ağırlığı var. Ama neticede bu kurallar da bizler gibi insanlar tarafından koyulmuş, zamanla değişimler yenilenmeler tereddütsüzdür.
Ama bana göre şu kesin ki, öncesini bilemedeğiniz bir konuda farklılıklar, ilerleyişler, iyileştirmeler doğru değil . Bu yazınız bu noktada bize ışık tutuyor. Sonra kişinin seçtiği konudan ziyade anlatımdaki tarzı kişiyi başklalaştırır farklı kılar. Milyon tane yazar aşk temalı roman yazar ama bir tanesi çok kabul görür, herkesi derinden etkiler . Kabul görmek ne derece önemli de ayrı bir konudur, ama bence her yazar okunmak, anlaşılmak ister.
Bu güzel yazı için teşekkür ederiz size.
Saygılar
Eyzün tarafından 12/12/2011 2:31:47 PM zamanında düzenlenmiştir.
Yahya İncik
Çok okunmalı bu yazı; yazan, yazmayla uğraşan herkesin okuması, okuduklarını irdelemesi gereken bir önemli anahtar yazıydı; bilgilerle dolu bir yazıydı...
Yahya Bey şiirlerinde olduğu gibi yazılarında da faydalı bilgiyi sunmakta çok mahir; bunu memnuniyetle gözlüyor ve faydalanma yolunu seçiyorum, Allah razı olsun...
Selam ve saygılarımla...
Yahya İncik
Yahya İncik
benim gibilerin defalarca okuması gereken bir yazı.
Elinize sağlık..
EN DERİN SAYGILARIMLA......
Yahya İncik
Edebiyat mutlaka başıboşluk değil, ama tam olarak kategorize etmekte değil.Gönyeye çokta gelmmesi gereken biricik ruhumuz vardır, onuda bu türden gönye ve cetvele aldığımızda içimizde yavaş yavaş ölürüz.Edebiyat biraz salınmaktır, bunun içinde önce şiir kullanılır, çokları diğer alanlara şiirden geçerler.Çünkü şiirin tanıdığı özgürlük alanını sevmişlerdir.Diğerleri ardı sıra dizilir ve ölçütler sonradan farkedilir hale gelir.Artık adayımız her alanda at koşturmayı öğrenmiştir.Bu eşiğe gelen aday artık kendisini denetleyebilir halede gelmiştir.
Keyifli ve güzeldi efendim...
Başarı,selam,saygı...
'Yazar Olacak Adam'ın çok da üzülmemesi gerektiği kanısındayım. 'Hoca'nın hani nasıl derler, roman yazmak için sıraladığı 'altın öğütler' tarihe karışalı çok oluyor çünkü. 'Hikâyede olay'ı ele alalım örneğin: Virginia Woolf'un 'Dalgalar' ya da James Joyce'un 'Ulysess' gibi eserleri bize bir 'olay' ya da en azından 'iyi kurgulanmış bir olay ya da olaylar zinciri' olmadan da roman yazılabileceğini çoktan ispat etti. Ya da romanın ille de 'sağlam bir önerme' sunmasının şart olduğu iddiası: Samuel Beckett 'Acaba Nasıl?' başta olmak üzere birçok romanında bu iddianın yersiz olduğunu hepimize gösterdi. Ya da 'kısa öykülerden romana giriş yapılması' gerektiği keza: Bunun da şart olmadığını ispatlayacak yazarlar tanıyorum...
Utopia tarafından 12/12/2011 12:31:55 AM zamanında düzenlenmiştir.
Yahya İncik
Yahya İncik
Gerçekten yazmaya sevdalı bir çok kişi için değerli bilgiler içeren güzel bir ekleme olmuş.
Hatta bunu kendi pc'me kopyalamak isterim ki, arada bir okuyayım ve iyice aklımda kalsın :)
Kendi adıma çok yararlanacağımdan eminim.
Sevgiler.
Yahya İncik
Umarım daha çoklarını paylaşırsınız Yahya bey öğretilere çok ihtiyacımız var...
saygılarımla...
Yahya İncik
Pusulayı bize sunmuş cümlelerini de ışık olup yağdırmış bir çalışmaydı...
Sitede bu anlamda paylaşımların olması bizim için büyük şans...
Elbette kutladım...