- 600 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
ŞU TEYZELERİ AMCALARI BIRAKSAK!!!
Hastanedeyim, elim kolum dolu, çantalar, mont, 10-11 tane tetkik kâğıdı, neredeyse aynı sayıda bir avuç dolusu kan tüpü. Sıra numarası ise, yine elime tutuşturulan minik bir kâğıtta yazılı… Sıra numaraları süratle değişiyor ekranda, sıramın geçeceği endişesindeyim ve ellerim kollarım dolu halde, çantamdan yakın gözlüğümü çıkartıp da bakmam mümkün değil…
Kan merkezinin kapısındaki görevliye yanaşıp: Beyefendi, göremiyorum, lütfen bakar mısınız sıra numaram nedir, dediğim an, önceki “Buyurun Hanımefendi” sözü yerine, bu defa bağırarak, eli şefkatle omzumda, “Teyzecim, numaran 478, anladın mı? Şu kâğıtlar da, sonuç almak için, bak şimdi kaybedersin falan, onları da koy çantana sen, daha çok var sıranın gelmesine, gel sen şöyle otur, bak karşıdaki ekranda yazıyor numaralar, göremezsen, ben sana bildiririm…”
İlahi… Şaşkınım…
İyi niyetli ve yardımsever, sağ olsun ama…
-Bey Kardeşim yakın gözlüğüm çantamda, görüyorsunuz ellerim, kollarım dolu, alamadım çantamdan, onun için sordum, körüm demedim, hele ki sağırım hiç demedim ki ne diye bağırıyorsunuz? Biliyorum da hangi kâğıt ne için, teşekkür ederim ama siz de beni iyice alil, hatta bunak yerine koydunuz…
Şaşırma sırası onda… Gülümseyerek söylediğim için de, daha bir anlamazlıkla şaşkın…
Ben ise önce gülüyorum, sonrasında bir düşüncedir alıyor… Hastalık ve hastane psikolojisiyle zaten moralim kötü, üzerinde durmamaya çalışıyorum, her halde görmüyorum deyişimi yaşlılığıma verdi diye ama etkileniyorum, elimde değil. Sanırım, iyice çökmüşüm, iyice yaşlanmışım ki taş çatlasın benden 10 yaş küçük adam bile teyze diyor. Derhal bir çözüm bulmalıyım görüntüme!..
Hastaneden çıkarken lavaboya uğrayıp aynaya bakıyorum, epeyce taktım çünkü teyze hitabına. Yoo hiç de teyze diyebileceği görünümde değilim. Allah, Allah…
Dönüşte markete uğruyorum, alacağım bir şeyi bulamıyorum, kasiyer hanıma: Hanımefendi yok mu, ben mi göremedim diye aradığımı soruyorum. “Sen görememişsin Teyze, arkadaki raflara bak” diyor.
Ben gene şaşkın ve bu defa, iyiden iyiye üzüntülü!..
Üstelik bu,”Sen” hitabını da hiç sevmem, oldum olası itici gelmekte bana, hele de yabancılar ve bir yakınlığım olmayanlarca dile geldiğinde!..
Eve gelişte yine bakıyorum aynaya, en olumsuz, en eleştirel ve dışarıdan biri bakışlarla ama hayır, ikisinin de teyze diyebilecekleri bir görüntü değil. İkisi de benden en fazla 10 yaş genç yaşlarda çünkü!..
Bazen bize doğal gelen bir davranış, bir sözün karşımızdakinde ne etkilere yol açabileceğini düşünemiyoruz ne yazık ki!..
Ayrıca hep derim; insanın, teyzesi, amcası, dayısı, ağabeyi, ablası ancak kan bağıyla olur ve onlara öyle hitap edilir! Yedi kat ele, hele de yaşını bilmediklerimize, bu şekilde hitaplar hiç mi hiç yakışık almıyor!
Çuvala mı girdi, o güzelim hitaplar?!.
“Hanımefendi”, “Beyefendi” ya da “Efendim” ve de, “Siz”!..
p.r.alkan
YORUMLAR
perihan reyhan ALKAN
Davranış adabına uygun olmayan hitaplara gösterilen tepkiler çoğu zaman yaşlılığı kabullenemeyiş zannedilse de aslolan sizin de belirttiğiniz gibidir.
Fakat gerçekten de bizim toplumda çoğu zaman içtenliğin dışa vurumudur. O teyzelerin, ablaların çoğu saygının da ötesindedir inanın.
Yine de bazen yadırgamadan edemiyor insan.
perihan reyhan ALKAN
İlgi ve görüş bildiriminize teşekkür ederim efendim.
Selam ve saygımla...
İnsan ilişkilerinde saygının kelimelerle değil, davranışlarla sağlandığına inanıyorum. Ben kendi adıma bahsettiğiniz hitaplardan çok haz etmem. İşim gereği genelde orta yaşın üzerindeki hanımlarla muhatap oluyorum. Ve bu hanımların birçoğu Anadolu insanı. Onlar 'teyze' kelimesini laubalilik değil, içtenlik olarak algılıyor; kendilerini sizin yanınızda daha rahat ifade ediyorlar.
Ama şu da bir gerçek ki davranışları bizim -uygun olduğunu- düşündüğümüz şekilde değil de karşımızdaki kişiye göre ayarlayabiliriz. Öyle bir hanımefendi gelir ki, belki yaşı 70 in üzerindedir ancak teyze diyemezsiniz. Bazen de yine öyle bir hanımefendi gelir ki (ki hitabın böyle olmaması kişinin hanımefendiliğini değiştirmez) 45 yaşındadır, bırakın 'teyze'yi 'annem' dersiniz.
Bugün bu konuyla ilgili yaşadığımız bir olayın üzerine geldi bu yazı, ondan çok döktüm içimi :) Yazınız çok güzeldi tebrik ediyorum. Bir de fotoğrafınıza baktım da, siz teyze denmemesi gereken gruptasınız , üzmeyin kendinizi. En azından ben olsam demezdim :) Saygılarımla...
perihan reyhan ALKAN
Tespit ve düşünceniz doğru, öylesi ortam ve kişi söz konusudur ki orada, o kişiye hanımefendi ve siz diye hitap ederseniz, sizi soğuk ve ilgisiz, hatta kendisini önemsenmiyor addedecek ama siz o kişiye, Teyzecim ve sen diye hitap ettiğinizde tam tersini düşünerek size güven duyacaktır. Nerede, nasıl ve kime hitap ettiğini bilerek hitap etmeli kişi bence.
Bu konudaki hassasiyetim, ailesel alışkanlıklarımdan geliyor, ayrıca ben kanseri yeni atlattım, tetkiklerim için oradaydım, yüreğim ağzımda, tedavi beni epey yordu ve yıprattı, bunun ruh hali ve kabullenemeyişi de eklenince, kötü hissettim kendimi ama bu uzun süredir yazmayı düşündüğüm bir konuydu, çünkü gerçekten rahatsız ediyor, üstelik sadece kendi adıma da değil.
Ayrıca ben kapıdaki görevliye ve kasiyer hanıma, Beyefendi ve Hanımefendi diye hitap etmişsem, karşılığını da beklerim. Ben onlara evladım, kızım, oğlum gibi sözlerle hitap etmedim ki bana teyze desinler, hele de yaş aralığının az oluşuyla hiç hoş değildi. Gerçekten yeğenim yaşında olsalar yine de bu kadar hoşgörüsüz olmazdım. Ama uzatmayayım aslolanı siz zaten gayet güzel açıklamışsınız.
İlgi ve görüş bildiriminize teşekkür ederim efendim. Selam ve saygımla...
Hastaneye gittiğim taksi şoförüne, hastane girişinde, amca diye hitap eden görevliye de aynı tepkiti verdim."Elin deymişken, dede deseydin bari" dedim. Konu üzerinde de dertleştik, "Alıştım ben Hanımefendi, nelerle karşılaşıyoruz ama haklısınız, ben de bozuluyorum bu hitaplara"dedi.
bbetül
perihan reyhan ALKAN
İlişklerimizde mesafe ayarını bilmemek ciddi bir sorunumuz. Bir de hitapları gelip gidenler var. Bu sabah karşılaştığım bir kişi ile onbeş dakikalık konuşmamız sırasında hitaplar "efendim" ile "canım" arasında gidip geldi mesela. Serseme döndüm diyebilirim. İlginç bir konu.
perihan reyhan ALKAN
İlgi ve görüş bildiriminize teşekkür ederim efendim.
Selam ve saygımla...
haklısınız hele pazarcılar bağırıyorya gel blacığım teyzeciğim gel demiyorlarmı siniroluyorum nerden senin aablan teyzen oluyorum diye birde demiyorlarmı teyzeciğim size hürmetten demiyorlarmı ben yaşta insanlar teyze abla diyor diyorum ne oluyor haklısınız efendim hanımefendi beyfendilere neoldu