- 1022 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
Dersim(miz) İsyan…
Gündemin malum konularından biriside Dersim İsyanı’dır. Bakınız dikkatinizi çekerim , Dersim Katliamı yada Dersim Soykırımı değil Dersim İsyanı ve yahut Dersim Ayaklanmasıdır. Tarih boyunca dünyanın çeşitli yerlerinden mevcut idareye yada yönetime karşı ayaklanmalar olmuştur. Tarihte en çok ayaklanmaya maruz kalan topraklar Osmanlı Topraklarıdır… Ortalıkta bir Dersim sevdasıdır gidiyor , kimisi buna katliam diyor kimisi buna isyan.. Peki hangisi doğru hangisi yanlış?Dilerseniz olayın gelişme durumundan önce kavramlara bir göz atalım.
Dersim Tunceli’nin eski adıdır. 4 Ocak 1936 tarihinde Dersim Vilayeti’nin adı Tunceli olarak kanun hükmünde değiştirildi.İsyan; ayaklanma ve başkaldırı manasındadır. Tarihte hep mevcut yönetime karşı çıkarılmış isyanlar bir hayli çoktur.İşte Dersim İsyanı da bu bağlamda bir ayaklanmadır.Dersim tartışmaları günümüzde o kadar alevlendi ki sarf edilen sözler Atatürk’e kadar uzandı. ”Atatürk’ün haberi vardı da bile bile harekâta izin verdi” gibi laflar söylendi. Elbetteki Atatürk’ün haberi vardı. Elbetteki durumdan haberdardı. Ne yani binbir zorluklarla , kan ve revan içinde verilmiş bir mücadeleden sonra , onca şehidin kanları üzerine kurulmuş olan canım memleketi üç beş çapulcuya mı bırakacaktı!!!O dönemde 1937 yılında Atatürk Singeç Köprüsü’nün açılışını yapmak üzere Dersim’e gelecekti. Bu köprünün bir ucunda güvenliği sağlamak amacıyla bir askeri karakol bulunuyordu. İsmail Hakkı adlı bir teğmen’in komutasındaki karakola isyancılar tarafından saldırı düzenlendi. Karakol yakıldı ve 33 asker şehit edildi.
Peki Atatürk ne yaptı dersiniz.?Bilemediniz… ” Bıçak Kemiğe Dayandı!!!” demedi…Hançeri olayın göbeğine çaktı. Nasıl mı?
İsyancıların elebaşlarını idam ederek , isyancılara yardım ve yataklık edenleri ağır hapis cezalarına çarptırarak. İdam edilen isynacıların isimleri şunlardır.
Seyit Rıza
Resik Hüseyin (Seyit Rıza’nın oğullarından, 16 yaşında)
Seyit Hüseyin (Kureyşan-Seyhan aşiret reisi)
Fındık Ağa (Yusfanlı Kamer Ağa’nın oğlu)
Hasan Ağa (Demenan aşiret reisi Cebrail Ağa’nın oğlu)
Hasan (Kureyşanlardan Ulkiye’nin oğlu)
Ali Ağa (Mirza Ali’nin oğlu)Peki Atatürk daha sonra ne yaptı? 17 Kaım günü Elazığ’a gelerek idam emirlerini onayladı. Daha sonra Diyarbakır ardındanda Tunceli’ye gelerek O açılışını engelledikleri ve açılışına kan bulaştırdıkları Singeç Köprüsünün açılışını yaptı.
Postmadern dalkavukların , entellektüel şakşakçıların bir takım söylemleri daha var. Diyorlar ki ” Efendim isyanı bastırmak için yaptılar ama onca sivil masum vatandaşında canına kıydılar. Tepelerinden zehirli gaz bombaları atarak imha edildiler”Kurunun yanında yaşta yanar. Bir yarayı iyileştirmek istiyorsanız bütün bir kolun ameliyata girmesine göz yummalısınız. Bahsedildiği gibi Atatürk’ün durumdan haberi yok değildi.. Çünkü Atatürk Meclis Kürsüsünden aynen şöyle söyledi.
”Dersim bir çıbandır. Bu çıban okşamakla tedavi edilemez. Bu yarayı kökünden koparmak gereklidir” demiştir.Atamız gerekenleri söylemiş gerekenleri yapmıştır.Minnetle…
Vural Egemen SARIGÖZ
21/11/2011
YORUMLAR
Bu yazı tam bir "ders" yazısıdır ve ne yazık ki tarihi gerçeklerden de tamamen uzaktır.
Biraz "empatik olmak" ve Seyit Rıza'nın,son sözlerini anlamak içinse ne Alevi ne de Kürt ya da Zaza olmak gerekir.
İnsan olmak yeterlidir.
Unutmayalım ki,gerçeğin er ya da geç ortaya çıkma huyu vardır!
sabri ayçiçek tarafından 11/21/2011 9:45:43 PM zamanında düzenlenmiştir.
Atatürk'ü suikastten koruyan ve ona 3000 kişiyle gideceği yere kadar eşlik eden, sonrasında Dersimin ilk mebusu olarak meclise giren, işgaller dolayısıyla başkent Ankara'nın Kayseri'ye taşınmasının tartışıldı meclis oturumunda ilk defa söz alıp "Buraya kaçmak için değil, mücadele etmek için geldik. Gerekiyorsa ölelim" diyerek meclisin taşınmasına tepkisini koyan Dersim'li aşiret liderini bir araştırın derim.
Kulaktan dolma bilgiler, ancak savunduğunuz ideolojiye zarar verir. O yüzden derim, kişi ehil olmadığı ya da yeterince bilgi sahibi olmadığı konularda konuşurken on kere düşünmeli.
Devlete yapılan bütün isyanlara karşıyım. Fakat 16 yaşında bir çocuğun idam edilmesine ve masum insanların her ne sebeple olursa olsun öldürülmesine de karşıyım.
Tarih ideolojilerin elinde oyuncak olduysa suçlusu kim acaba? Yalandan bir tarihi buyrun okuyun ezberleyin iman edin diyenlerde. Bütün tarihler boyunca olan yalnızca Anadolu insanına oldu. Hangi ırktan ve bölgeden olursa olsun. Benim zavallı yalnız ve mutsuz Anadolum.
Aynur Engindeniz tarafından 11/21/2011 3:13:12 PM zamanında düzenlenmiştir.
Leş gibi ırkçılık kokan ve tarihten bi haber yazılmış bu yazıyı kınıyorum...
Ortada bir isyan yoktu ve Dersim katliamdan önce çoktan izole edilmişti.Tek bir canlı bırakmamak amacıyla yola cıkılmıstı!
Bırakın bu masalları da tarihinizle,zulmünüzle yüzleşin!
Pamukoğlu'nun açıklamasını da zahmet edip bir dinleyin, ya da okuyun!
Pişkinliğin de bu kadarı!!!
Kurunun yanında yaş da yanar öyle mi??? Bilinen 50.000 kişinin katledildiği bir yaşlık bu!!!
Siz insan mısınız? Şüpheliyim!
Roza tarafından 11/21/2011 1:15:57 PM zamanında düzenlenmiştir.
Roza tarafından 11/21/2011 1:20:46 PM zamanında düzenlenmiştir.