AVM İBADETHANELERİ
’’herkes suya kandı balıktan başka’’ bu cümle mesnevi’nin ilk cildinin daha ilk sayfalarından.
Goethe’nin, Genç Werther’in Acıları’nda sorduğu soru; ’’Nasıl oluyor da, insanı mutlu eden bir şey, aynı zamanda onun felaketinin kaynağı oluyor!?’’
Yıllar önce tüm milletin ağzına dolanan bir şarkımız vardı. Ayten Alpman ’’bir başkadır benim memleketim’’... kuzusuna kurduna, Yunus’una Emrah’a, diye...
Modernleşen memleketimizde artık şarkılarda değişti; Serdar Ortaç’ın dediği gibi; ’’bu zamanda tabiata güvenip işe başlanmaz’’
Adım başı beton proje... konut, iş merkezi, otel yapımı ve en can alıcı kısmı ise gecekondu gibi kısa sürede inşa edilen alışveriş merkezleri...
Alışveriş merkezleri; outlet, galerie, avm saysak yılları ölçsek elimize bir el işi kadar emek geçmeyecek... Alışveriş merkezleri ile şehir insanı kendini şımartıyor. Dahasında hiçbir faydalı yanı yoktur. Otobüs durağı gibi bolca alışveriş merkezi kurulmaya başlandı.
Bazısı, kimisi diyebilir; alışveriş merkezleri işsizler için birer iş alanıdır. Ucuz işçilikle doğru. Asgari ücretle (636tl) işçi çalıştırılıyor. Bugün bir alışveriş merkezine avare avare girip çıkmanın değeri olmadığı gibi avmnin içinde çalışmanın da değeri yoktur. Günde standart 12 saati geçen çalışma koşuluyla çalışan, sosyal yaşamdan itiliyor...Çünkü bu ülkede kapitalizm asgari ücretin çok düşük olması ile ayakta duruyor... Çünkü asgari ücret dili, damağı, yaşam tarzını tatmin etmiyor...
Devasa boyutlarda kurulan alışveriş merkezlerinde sayısı ikiyi geçmeyen kitap mağazaları dışında edebiyata dahil hiçbir şey yok. Neden yok? Çünkü kapitalizmin en büyük düşmanı edebiyattır... Bugün, ideolojisi ne olursa olsun Sovyet Rusya’yı ve şimdiki Rusya’yı sevmeyen bir yazar, şair, ressam yoktur. Bunun nedeni ise Rusya’da hâlâ kapitalizmin tutmamış olması. Rusya’ya kurulan alışveriş merkezlerinin sahipleri Türk İş adamları. Türkiye bu aralar bölgesinde güçlü lider bir politika izlediği ve zengin bir ülke olduğu söyleniyor.. Kurulan Alışveriş Merkezleri, yapılan iş merkezleri, oteller ve inşa edilen konutlar sadece parasal zenginliktir. Parasal zenginlik ise çok kısa süreli olarak gelip geçicidir.
Goethe, Faust’da şöyle der; ’’Ahmak insanlar, bir işe layık olmakla mutlu olmanın birbirine nasıl zincirleme bağlı olduğunu hiçbir zaman hatırlarına getiremezler. Zaten onlarda bir parçacık akıl olsaydı, akıllılara akıl kalmazdı.’’
Binalar dikiliyor, konutlar yapılıyor, Villalar, Rezidanslar inşa ediliyor Büyük paralar dönüyor Görüyorsunuz işte ve birbirinize bakıyorsunuz Tüm bu yapılar kimler için yapılıyor... Alışveriş merkezleri yoksul sınıfı kemirmek için kurulur... Lüks konutlar ve Rezidanslar burjuva sınıfının rahatı için yapılır.
Varoşlardan gelen genç kız cebinde 5 lira yokken avm’lerde boy gösterisine çıkıp şehrin zengin ailelerinin kızları ile avm’lerde rastlaşır. avmler ise toplumsal dengesizliği bileyleyen merkezlerdir...
Koray Demirkılıç
YORUMLAR
İnsanlara burjuva demokrasisi tarafından verilmiş en saçma hak "tüketim özgürlüğü"dür.Bu halk için saçma olduğu kadar burjuvayı burjuva yapan bir stratejidir de...AVM'ler de tüketim özgürlüğünde gelinen son noktalardan birisi.Hiçbir insan tüketerek zenginleşmez.Asıl zenginleşenler bize bu saçma sapan "özgürlüğü" verenlerdir.