- 2370 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
CUMHURİYET
CUMHURİYET
Hepimizin bildiği gibi Cumhur Arapça kökenli bir kelimedir. Halk ,ahali veya ahali kalabalığı, halk yığını gibi manalara gelir. Cumhuriyet ise halkın seçtiği ( ahalinin oluşturduğu) temsilciler tarafından halk egemenliğinin hakim olduğu devlet yönetimidir diye açıklaya biliriz.
Basit bir açıklama ile devletin idaresinin halk iktidarı,halk gücü ve halk adına halkın seçtiği temsilciler tarafından yürütülen halk idaresidir de diyebiliriz.
Cumhuriyet yönetiminde bir yönetenler birde yönetilenler vardır. Seçenler tarafından seçilenlerin idare ettiği bir ahali mevcudtur.İdare edenlerin idare edilenler tarafından seçilen temsilcilerinin meydana getirdiği devlet idare sistemi ne de Cumhuriyet deriz.
Cumhuriyet idaresinin bütün kurum ve kuralları ile işlemesi demokrat olan seçicilerin seçtikleri temsilcilerinin demokrasiyi tam ve eksiksiz yansız vicdani sorumluluklarla uygulamaları gerekir. O zaman orada demokratik bir Cumhuriyet idaresinden söz edilebilir.
Burada seçenler ne kadar titiz davranırlarsa,dürüst,üstün vasıflı,sağlam karakterli, sucu bucu olmayan sağcı solcu senden benden gibi saplantıları ve ideoloji takıntısı taşımayan seçilince partizanca hareket etmeyeceğine güvenilenleri seçmeye çaba harcamaları gerekir. Seçilenler ise yukarıda sayılan hassasiyetlere uymalılar ki gerçek bir Demokratik Cumhuriyet idaresi oluşsun.
Gerçek demokrat seçmen tarafından oluşturulan Türkiye Cumhuriyeti laik demokratik bir Cumhuriyettir.
Cumhuriyemizi kuran büyük devlet adamı Atatürk’ün kendi söylemi ile:
Türk devleti laiktir.Her reşit (yetişkin) dinini seçmekte serbesttir. Türkiye Cumhuriyetinin resmi dini yoktur. Devlet idaresinde bütün kanunlar, nizamlar ilmin çağdaş medeniyete temin ettiği esas ve şekillere, dünya ihtiyaçlarına göre yapılır ve tatbik edilir. Din telakkisi vicdani olduğundan, Cumhuriyet, din fikirlerini devlet ve dünya işlerinden ve siyasetten ayrı tutmayı, milletimizin çağdaş ilerlemesinde başlıca muvaffakiyet etkeni görür.
Atatürk’ün bu açıklamasında da açıkca görüldüğü gibi laiklik ve devletin yapısı din düşmanlığı yaratmıyor; bilhassa dinin istismarını laiklik pirensibi ile koruma altına alıyor. Ne yazık ki günümüzde menfaat ve din istismarcıları tarafından bu konu dejenere edilerek bir nevi devlet ve millet düşmanlığını din bozğunculuğunu maskelemek için kullanıyorlar.
Devlet idaresinde en mükemmel idare şekli olarak çağımızda ön görülen Cumhuriyet tir. Bizde de Vatanın işgalden kurtuluş savaşı verilerek, kurtarılması, halkın yeniden hürriyetini elde etmesi, yıkılan bir imparatorluğun enkazı üzerinde vücut bulan Türkiye Cumhuriyeti ortaya çıkmıştır. İşte Türk milleti varlığını Cumhuriyetle beraber Anadolu toprakları üzerinde yeniden boy verdiği, milli bir devlet yaratma kudretini göstermiştir.
Cumhuriyet rejiminin kuruluşunda binlerce her yaşta ve cinsten insanlarımızın dökülen şehit kanlarının bedeli vardır.Tarih sayfalarından silinip yok edilmek istenen bir milletin Cumhuriyetle birlikte yeniden dirilişi vardır. Var oluşumuzun yegane temeli,Cumhuriyetle beraber ülkemizin yok edilen tapusu millet adına yeniden onaylanmıştır.
İşgal yıllarında bazı iç ve dış mihraklar ile iş birlikçileri halk kurtuluş savaşı verirken onlar yıkmak yok etmek için çalışıyorlardı.Bu günde maalesef aynı odakların devamı boş durmuyor. Cumhuriyeti yıkmak ,kurumlarından öç almak için aynen sinsi planlarını yürütmeye çalışıyorlar.Çağdaş kazanımları asırlar öncesinin karanlık ortamına çevirmeye, halkı sürü muamelesi ortamına çekmeye, din istismarını, gençliği, taze beyinleri ve halkımızın kültür yapısını bozarak kendi emel ve çıkarları için yıkıcı faaliyetlerine devam ediyorlar.
Büyük devlet adamı Atatürk bunları ta o zaman öngördüğü için Türk Cumhuriyetini koruma ve kollama görevini güvendiği için Türk gençliğine emanet etmiştir. Ne yazık ki günümüzde hem bizleri idare edenler içinde, hemde idare edilenler arasında vatan Cumhuriyet düşmanları cirit atmaktadır. Bunları söz ve söylemlerinden, hal ve hareketlerinden, bizatihi uygulamalarından açık ve seçik görmekte ve izlemekteyiz.
Türk halkının bilhassa genç liğin aldığı emaneti koruma ve kollamada uyanık olmasını hatırlatmak isterim.
ATATÜRK NE SÖYLÜYOR
Benim naçiz vücudum bir gün elbet toprak olacaktır. Fakat Türkiye Cumhuriyeti sonsuza dek yaşayacaktır.
Türkiye Cumhuriyeti her manası ile büyük Türk milletinin öz ve aziz malıdır. Kıymetli evlatlarının elinde daima yükselecek, ebediyen yaşayacaktır.
Cumhuriyet,ahlaki fazilete dayanan bir idaredir. Cumhuriyet fazilettir. Cumhuriyet idaresi, faziletli ve namuslu insanlar yetiştirir.
Atamızın dediği gibi fikri hür vicdanı hür Cumhuriyet nesilleri yetiştirilmesi ve muasır medeniyet peşinden ve hatta ilerisinden yürümeye devam etmemiz dileklerimle.
Durmuş Karabağlı
YORUMLAR
Sevgili Veysel,O büyük insan fikri hür,vicdanı hür Cumhuriyet nesilleri istiyor.Ne yazıkki Cumhuriyetimizin 88 ci yılında eğitim ve öğretim alanında çağın gerisine düşürüldük.İnsanlarımız hatta Cumhuriyetin emanet edilen gençleri teba ve biat eder duruma düşürüldü. Muasır medeniyetin üstüne çıkmak hedefi bir tarafa Cumhuriyetin ilk yıllarına hızla bir dönüş başlatıldı.
Halkın kahır çoğunluğu bu dönüşe kaba tabirle belirteyim çanak tutuyor. Son zamanlarda Cumhuriyetimizin içi tamamen boşaltılarak halkımız modern köle durumuna getirildi. Cumhuriyetin bütün kazanımları ekenomik değerleri partizanca el değiştirdi ve emperyal güçlere peşkeş çekildi.
Cumhuriyet kelimesinin hafızalardan silinmesi için şehirlerimizdeki Cumhuriyet caddelerinin isimleri sevgi yolu olarak değiştiril di. Yorumunuz için teşekkürler. Saygı ve selamlar.
karabagli43 tarafından 10/28/2011 9:33:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
Merhaba Durmuş Bey,
Atatürk'ün kurduğu Türkiye Cumhuriyetini (Bunu özellikle yazdım. Sözde cumhuriyetlerden ayırmak istedim.) gayet güzel ifade etmişsiniz. İzninizle yazdıklarınıza şunu da ilave edelim. Bizim Cumhuriyetimiz, insana birey gözüyle bakan bir idare
şeklidir. Teba olmayı ve biat etmeyi kabul etmez. Bu böyle iken ne yazık ki insanlarımız teba olma ve biat etmeye yatkın.
Cumhuriyetin emanet edildiği gençlik, müthiş bir aymazlık içinde. Yaşınızı bilmiyorum. Öyle sanıyorum ki Cumhuriyetimizi
korumak ve kollamak biz gönlü gençlere düşüyor. Şimdilik bunu bu satırlarla yapıyoruz. Gerektiğinde ne yapılması gerekiyorsa onu yapmasını da biliriz.
Başarılar dilerim. Saygılarımla.