İnsan Nasıl Yaşarsa Öyle Ölür...
Daha önce de okumuş olduğum ama ne anlama geldiğini bu gece ki kadar derinden hissetmediğim hadisi şerif te; “İnsan nasıl yaşarsa öyle ölür; nasıl ölürse öyle dirilir; nasıl dirilirse öyle haşrolur ” buyuruyor Peygambber Efendimiz (s a v )
‘’Nasıl yaşarsa öyle ölür’’ sözünün mahiyetini bilmekle birlikte şahit olmak çok daha fazla tesir ediyor insana.. Kişi günlük hayatında neyle meşgül oluyorsa, bilinci kapandığında, komada veyahut ölürkende onunla meşgül oluyor, Komaya giren bir kardeşimizin, sayıkladıkları benim bu yazıyır yazmama vesile oldu. Biz ne durumdayız acaba ?
Bir insanın kalbinin neyle dolu olduğunu anlamak her zaman mümkün olmaz çünki, zahirde görünenle, içte olan faklı olabilir. Biz ancak zahirde görebildiklerimizle kişi hakkında fikir edinebiliriz. Kalpte olanı ancak Allah bilir.
Ameliyata giren hastaların, narkozdan çıkarken söyledikleri, ameliyat öncesin de yaşadıklarıyla alakalıdır. Aynı şekilde bayılan,hafızasıı kaybeden kişilerde de aynı durum gözlenir. Bundan da anlaşılan şudur ki kişi neyle meşgülse, hayatında nelere önem verip kalbinde yer tutuyorsa, en zor anında, kendinde olmadığı zamanlarda da onları sayıklıyor. Öleceği düşünülen kişilerin başında bulununların , kelimeyi şahadet getirmesinin sebebi de ölecak kişiye Allah’ı hatırlatmaktır. Asl olanı hatırlatıp iman ile gidebilmesine yardım etmektir.
Hayatımızı gözden geçirmek için bundan daha geçerli bir neden olabilir mi? Dünya bizim geçiçi mekanımız, bizden öncekilerin gittiği gibi bizde gideceğiz. Toplama, biriktirme yeri olan dünyadan giderken neler götüreceğimiz, tabiri caizse heybemizi nelerle doldurduğumuzu, dolduracağımızı iyi düşünelim. Yaşantımızda önceliklerimiz neler, ne olması gerekiyor iyi düşünelim. (Dünya meşakkatleri bize bu kadar zor gelirken, ebedi hayatımızı azap içinde geçirmeye nasıl dayanabiliriz! Allah muhafaza eylesin. )
Bize lazım olan ne, bizden istenen ne? Biz ne yapıyoruz? Şu an ölüm gelse ilk neyi hatırlar,kimden medet umarız?Bütün azalar dursa, akıl gitse, kalp konuşmaya devam eder. Kalbimizde olan nedir? Bir hadisi şerifte buyrulduğu gibi ‘’Kişi sevdiği ile beraberdir’’ biz kimi seviyoruz? Dostlarımız arkadaşlarımız dediklerimiz neyle meşgul olup neler yapıyor. ‘’Bana arkadaşını söyle sana kim olduğunu söyleyeyim’’ ata sözü ne güzel özetliyor kim olduğumuzu.. ‘’ Kişi arkadaşının dini (hali, yolu ve sıfatı) üzeredir’’ hadisi şerifin de de buyrulduğu gibi…
Allah’ı hatırlatan, haram ve helali bilen arkadaşlar edinmenin ne kadar önemli olduğunu anlamak, ilahi sevgi ve güzel ahlakı elde etmek için Yüce Rabbimiz en kısa yolu şöyle gösteriyor: “Sadık kullarımla beraber olun!” Şöyle söylendiğini duyar gibiyim’’ arkadaşım nasıl olursa olsun ben ona uymadıkça , kendi doğrularım istikametinde gittikçe problem olmaz’’ iyi düşünmek lazım! İnsan bir kimse ile beraber olmaya devam ederse, önce onun haline rıza gösterir, sonra onun tarafına meyleder, peşinden kendisini taklit eder. Bütün bunlar sohbet ve beraberliğin sonuçlarıdır.
Hz. Rasulullah (A.S.):
“İnsan arkadaşının dini ve gidişi üzeredir; bunun için herkes kiminle arkadaşlık ettiğine iyi baksın” buyurarak bir insanın diğer bir insanı nasıl etkilediğini bildirmiştir.
Biz inandığımız şekilde yaşamıyorsak, yeterince gayret etmiyorsak , daha iyi yaşayanlarla birlikte olmamız, bizim menfaatimize olduğunu da anlıyoruz bu hadisi şerfiten.İnsanların birdirine etkileri çok fazladır.. İyiyle iyi, kötüyle kötü olunabileceğini unutmamak gerekmektedir.
Kısaca özetlersek; yaratılma sebebimizi, dünyaya geliş sebebimizi hatırlayarak , yaratanın rızası üzere olmaya gayret etmeliyiz. Bize rehber olacak dostlar edinmeli, doğruluğa sevkeden arkadaşlarla birlikte olmaya özen göstermeliyiz. Ebedi hayatımızın nasıl olmasını istiyorsak bura da onun için hazırlık yapmak için gayret etmeliyiz… Bütün güzellikler Allah’ın rızasından geçer… O çok merhametlidir, biz bir adım gidersek on adım gelir… Onun merhametine mazhar olabilmek ne güzeldir. Kulluk şuuruyla donanmak ve gereğini yerine getirerek hatalarımıza tövbe ederek , kalan ömrümüzü Allah için yaşamaya gayret etmeliyiz…
Ben çok günahkarım zaten, Rabbim beni affetmez diyerek asla ümitsizliğe düşmeyelim.Yeterki pişmalık duyup tövbe edelim.. Allahu Teala çok merhametlidir…
İnsan nasıl yaşarsa, neyle doluysa kalbi ölüm anında da onlarla beraber olur… Nasıl yaşadığımıza dikkat edelim zira nasıl yaşarsak öyle ölürüz…
Selam ve dua ile…
YORUMLAR
Gül Şehri
Ben çok günahkarım zaten, Rabbim beni affetmez diyerek asla ümitsizliğe düşmeyelim.Yeterki pişmalık duyup tövbe edelim.. Allahu Teala çok merhametlidir…
İnsan nasıl yaşarsa, neyle doluysa kalbi ölüm anında da onlarla beraber olur… Nasıl yaşadığımıza dikkat edelim zira nasıl yaşarsak öyle ölürüz…
güzel bir tema ve güzel bir çalışma...ne ekersek onu biçeriz...
size bu şiirmi arz ediyorum...hayırlı bayramlar..
EY DEĞERLİ GÜZEL İNSAN.
Ey güzel değerli güzel insan
Güzel amelinden başkası.
Fayda vermez sana inan
Bütün dünya alem senin olsa
Hayırlı işler yap vaktin varsa
Elin boş gidecek nasıl olsa
Göçüp gidenlerden ders al
Ey insan bakta gör
Her şeyden ibret al
Defterini güzel amellerle doldur
Öyle hakkın divanına gel
Hayırla hasena ile gel
Elin boş gidecek nasıl olsa
Seninle gelir amelinde ne varsa
Malın servetin girmez kara toprağa
sonunda sende dönersin bir gün
Gazel olmuş sarı yaprağa
İyilik yapmak istesende.
Artık geçmiş olacak zaman.
Dönmek istesende verilmeyecek aman
Haydi durma çalış varken zaman
Elin boş gidecek nasıl olsa
Seninle gelir amelinde ne varsa
Sitem edip durma geçen yıllara
Artık kıymet ver kalan günlere
Öksüzü yetimi okşa daima sev
Kine nefrete hasede boş ver
Beyhude geçiyor hayat nasıl olsa
Güzel eser bırak küçükte olsa
Elin boş gidecek nasıl olsa
Seninle gelir amelinde ne varsa
şiirime yorumu ile hayat veren değerli (biresin)ERDAL SÖYLEMEZ
BEYE ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM........SAYGILARIMLA...
Gül Şehri
Hayırlı bayramlar Rabbime emanetsiniz zira O emanetlere ihanet etmeyendir...
Gül Şehri
Gül Şehri
Gül Şehri
Teşekkür ederim ...