VİCDAN TOZLU RAFLARDA…
Hayvanların sözlük tanımı, genellikle yer değiştirerek hareket eden, organik maddelerle beslenen, içgüdüleriyle hareket eden akıldan yoksun canlılardır diye yazılır.
Günümüzde tanımlanmış ve sınıflandırılmış 1.350.000 yakın hayvan tür ve yüz binlerce bitki olduğu bilinmektedir…
İnsanlar,hayvanlar,bitkiler doğanın tamamlayıcısıdır.Dünyada ki uyum bu varlıkların dengesine bağlıdır.
Hayvanların akılsız olduğunu yazan bir tanım artık çok eskilerde kaldı.Bu devirde tam tersine dönüşmüştür.Akılsız olan birçok insan var.Bu insanlar doğanın birlikteliğini uyumunu bozuyor.
Hayvanlar doğaya ayak uydururken ve görevlerini yüzyıllardır yaparken maalesef ki Akıl küpü olan bizlerin yaşamamamızı sağlayan doğaya ve hayvanlara sahip çıkmak bir yana üstümüze düşen görevleri bile yerine getirmiyoruz.Doğanın dengesini bozuyoruz.Bu durumda acaba akılı olan varlık hangisi oluyor.
Hayvanlardan ilk çağalardan itibaren besinlerimiz olan et, süt, yumurta, yağlarından
yararlanıyoruz.
Giyeceklerimiz için yün ve tüylerinden yaralanıyoruz.Fakat ne yazık ki bu çağda hayvanların bir bölümü de derisinden dolayı lüks tüketim kurbanı olarak türlerinin yok olması pahasına katledilerek öldürülüyor .
Ve sağlımız için gerekli olan aşı ve serumun yapılmasında da hayvanlardan yararlanırız.
En önemlisi de karşılıksız dostluluğundan yararlanırız.
Biz ise doğanın en vahşi ve en nankör türleri olmaya doğru koşar adım ilerliyoruz.
Kendi türümüze bile acımayan bizler ne yazık ki doğanın baş katliamcısıyız.
Hayvan türü insana göre daha vicdanlı daha üretici kalıyor. İnsanın tanımında bu gidişatla da aklı olupta aklını kullanamayan ,vicdan olupta gereksiz olduğunu düşünerek hırslarına yenik düşen varlıklar olarak sözlüğe geçecektir. Bir söz vardır “hayvan sevmeyen insan sevmez” diye bence o söz” insan sevmeyen hayvan da sevemez ”olarak değiştirilmeli.
Bazı İnsanların en yakınını vahşice katledildiği düşünülürse hayvanı da sevmesini ve korumasını bekleyemeyiz.Kendinden başka bir şey düşünmeyen bir varlığa doğru hızla ilerlediği için başka varlıkların yaşama hakkının farkında ve umurunda değildir.İnsanı ve hayvanı katleden,doğayı katledenin yaşamında sevgisizlik,kin,nefret vardır. Her katlettiğimiz hayvan ve doğa bize sağlıksız ve hastalıklı bir yaşam olarak dönüyor .
Dünya da ve evrende her canlının varoluş sebebi ve görevi vardır.O yüzdendir ki vahşi şekilde hiçbir canlının yaşam hakkını insanoğlu olarak elinden alamayız.İnsan katliamlarıyla birlikte katledilen hayvanların korunması için 15 Ekim 1978’de Paris’ te Hayvan Hakları Evrensel Bildirisi yayınlandı.. Bu katliamlara dur demek için ama ne yazık ki kaç kişinin bundan bilgisi vardır bilinmez.Hayvan hakları bildirgesini size yazıyorum ki bir iki şıkkını da okusak doğa da ki tüm canlıların yaşam hakkının olduğunu idrak edebiliriz.
1.Bütün hayvanlar yaşam önünde eşit doğarlar ve aynı var olma hakkına sahiptirler.
2. Bütün hayvanlar saygı görme hakkına sahiptir. İnsan, hayvanları yok edemez. Bu hakkı çiğneyerek onları sömüremez. Bilgilerini hayvanların hizmetine sunmakla görevlidir. Bütün hayvanların insanca gözetilme, bakılma ve korunma hakları vardır.
3. Hiçbir hayvana kötü davranılamaz, acımasız ve zalimce eylem yapılamaz. Bir hayvanın öldürülmesi zorunlu olursa, bu bir anda, acı çektirmeden ve korkutmadan yapılmalıdır.
4. Yabani türden olan bütün hayvanlar, kendi özel doğal çevrelerinde karada, havada ve suda yaşama ve üretme hakkına sahiptir. Eğitim amaçlı olsa bile özgürlükten yoksun kılmanın her çeşidi bu hakka aykırıdır.
5. Geleneksel olarak insanların çevresinde yaşayan bir türden olan bütün hayvanlar uyumlu bir biçimde türüne özgü yaşam koşulları ve özgürlük içinde yaşama ve üreme hakkına sahiptir.
6. İnsanların yanlarına aldıkları bütün hayvanlar doğal ömür uzunluklarına uygun sürece yaşama hakkına sahiptir. Bir hayvanı terk etmek acımasız ve aşağılık bir davranıştır.
7. Bütün çalışan hayvanlar iş süresi ve yoğunluğunun sınırlandırılması ve güçlerini artırıcı bir beslenme ve dinlenme hakkına sahiptir.
8. Hayvanlara fiziki ya da psikolojik bir acı çektiren deneyler yapmak hayvan haklarına aykırıdır. Tıbbi, bilimsel, ticari ve başkaca biçimlerdeki her türlü deneyler için de durum böyledir.
9. Hayvan beslenmek için yetiştirilmişse de bakılmalı, barındırılmalı, taşınmalı, ölümü de acı çektirmeden ve korkutmadan olmalıdır.
10. Hayvanlardan insanların eğlencesi olsun diye yararlanılamaz, hayvanların seyrettirilmesi ve hayvanlardan yararlanılan gösteriler hayvan onuruna aykırıdır.
11. Zorunluluk olmaksızın bir hayvanın öldürülmesi yaşama karşı suçtur.
12. Çok sayıda yabani hayvanın öldürülmesi demek olan her davranış bir soykırım, yani bir suçtur.
13. Hayvan ölümüne de saygı göstermek gerekir. Hayvanın öldürüldüğü şiddet sahneleri sinema ve televizyonda yasaklanmalıdır.
14. Hayvanları koruma ve savunma kuralları, hükümet düzeyinde temsil olunmalıdır. Hayvan hakları da insan hakları gibi yasayla korunmalıdır.
Doğaya karşı kendi zevklerimiz uğruna yaratığımız ve uyguladığımız vahşice uygulamalar yüzünden doğa tepkisini veriyor.Tüm canlıları (hayvan,insan,bitki)korumak adına çıkarılmayan yaptırım gücü olan yasalar yani vicdanlar sararıp,tozlanmış durumda raflarda bekliyor…
Dilek AKINCILAR