- 1337 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
İNSANLIK ONURU
İNSANLIK ONURU
Sevgi ve saygı içten gelen manevi tarafı ağır basan bir duygudur. Kendinden emin olan insan sevmesini de bilir saygı göstermesini de. Sevmesini bilmeyen den saygı beklemek nafiledir .Eğer insan saygıyı ve sevgiyi hoşgörüyü gönlünün derinliklerinde hissederse:
1-Kötü işlerden sakınır ve yapmaz.
2-Kötülerle arkadaşlık kurmaz ve yapmaz.
3-Daima saygılı olur ve etrafını sever.
4-Başkaları için daima iyilik düşünür.
5-Saygılı insan tatlı dilli olur.
6-Seven ve sayan başkaları için kırıcı olmaz.
7-Hiçbir zaman gönül kırmaz.
Yukarıdaki vasıfları şiar edinen kişi karşısındakiler den aynı şeyleri bekler. Beklemek de insan olarak hakkıdır. İnsanlar birbirlerinin ayıplarını yanlışlıklarını ve eksikliklerini ve hatta suçlarını irdeleyip rencide etmek için değil telkin ve dostluklar kurarak, hoşgörülü davranarak, aralarında hoş sohbetler tesis ederek karşılıklı sevgi ve saygıyı geliştirmelidir.
Küçüklere şefkatle, büyüklere saygı ile yaklaşılarak aramızda sempati yaratmalıyız. Aramızdaki sempati saygı ve şefkat gelişerek hoşgörü sahibi insan olmamızı hani derler ya Kamil insan olmalıyız.
Aile içinde eş çocuklar, anne baba derken yakın akrabalar arasında samimi arkadaşlarımızla etrafımızdaki köyde kentte kim olursa olsun sevgi saygı hoşgörülü olarak insan olma meziyetlerimizi öne çıkarmalıyız.
Hoşgörülü olmakta yüksek insanlık idaali dir. Bazen kusurları görmemek af edici olmak bağışlayıcı olmak gerekebilir. Başkalarını gerektiğinde sevindirmek, müsamahalı davranmak küçük kusurları kırıcı bir şekilde yüzlerine vurmamakta insan olmanın hasletlerindendir. Aramızdaki küçük veya büyük kusurlar, hatta işlendiği varsayılan suçlar ve hatalar, kabahat sayılabilecek hatalarımız karşımızdaki için koz ve fırsat olarak kullanılmamalı.
İnsan olma onurunu kendimizde hissediyorsak Allah’ın bize verdiği aklımızı kullanarak aramızda takdirle karşılanacak ilişkilerin geliştirilmesi gerekir. Boş ve yararsız hiç kimseye getirisi ve götürüsü olmayan yoz iddilarla zaman ve emek tüketmeyelim.
Benim inancım o dur ki: Allah’ını ve onun muazzez peygamberini seven ve sayan biz insanlar olarak yeryüzünde atasını ve tüm insanları sevmelidir. Kendinden başkasını sevip saymayan da Allah ve Peygamber sevgisi de yoktur. Bir insanı rencide edip gücendiren Allah’ı da gücendirmiş olur.
Bakınız ne diyor mısralarında şair.
Üzerime giydim sevgiden gömlek.
Benim özümde var insanı sevmek
. Para pul mal benim neyime gerek.
Ben sevgi, sevgiden aldım ödülü.
Benim ilkem sevgi saygı hoşgörü.
Hatır gönül, kırmam barış emelim.
Hiç kimseye çatmam sulhu severim.
İnsanlara dostluk sevgi yeğlerim
. Dostuma sunarım, çiçeği gülü
. Benim ilkem sevgi, saygı hoşgörü.
Şairin dediği bizlerinde ilkesi olmalı. Yunus Emre de bir deyişinde şöyle sesleniyor
SEVELİM, SEVİLELİM DÜNYA KİMSEYE KALMAZ.
Durmuş Karabağlı