- 563 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
geometri / ardahan öyküleri 231- yeni yazım
" Okullarda en baş ders hangisidir?"
Çocuğa sormuştu öğretmeni.
Benim oğlan cevap vermiş: Öğretmen çok beğenmiş, aferin demiş.
Kenara kalmış adam olsamda. Salim kafamı verdim mi, herşeyi çözerim. İç açılımını oğlana sordumsa namerdim. Afaki tahlil yaptım. Tek tek saydım. Modurdandım döktüm. Oğlan:
" Baba sen orada mıydın?" dedi.
Yavrum dedim:
"Ben ne saiklen okula gelebilirim ki?" dedim. Oğlan itikat getirdi. Getirirde çiğ süt emmiş çocuk değildir. Sağolmuş demesin mi: " Baba devam et:
" -Zihin eğitimi günümüzde esasdır. Zihin eğitimi temeldir. Yirminci yüzyılın eğitim üretim içindir paradigması yerini zihnin eğitilmesine yerini terketti. Eğitilmiş zihin, üretimi dolayısıyla gerçekleştireceği için filhakika pratiktir yani üretimseldir.
Eğer zihin eğitimine önsellik tanıyan eğitim anlayışları tanımamız elzemse o bağlamda: Zihinsel eğitim nedir?
Birincisi; ders: Geometridir dedik. Zihin eğitim de modern eğitim geometriyle zihni olgunlaştırıyor.
Zihin eğitimi iki diyalektik karşıtlıktan yola çıkar: Zihin ve gerçek arasında üstdüzey birlik kurmaya yönelir.
Çocuk, düşle, hayalle gerçekliği ayırt edebilmeli ve geçişleri rahat yapabilmelidir, iki unsur arası farklılığı kavramak zorundadır.
Televizyonda bir mahkeme kurgulu fiim vardı.
Buradaki yargıcı ve dramayı gerçeğin göstergesi sanıyordu insanlar. Medya okuma alışkanlığı ve zihinsel eğitim formasyonu ne yazık ki belirleyici oluyordu.
Kavramlar canlı hayvanlar gibi yaratıklardır. Bu kavramlar, okumakta gelişmiş ülkeler
diğer ülkelere göre çok farklı olduğu aşikardır.
Zihin eğitimi gerçek nesneleri ve onların göstergeleri olan kavram ve göstergeleri iyi okudukça veya kavradıkça alınan eğitimin bir kıymet meydana getirmesinden söz açabiliriz.
Yanılmaların sebebinde gerçekle hayali ayırt etme formasyonu etken olmaktadır.
Yanılgı: İster bir senete, açık senete imza atmak olsun. İster bir tez’e kanmak şeklinde olsun. Zihin eğitimi olarak gerçek ve düş ayrımında iyi bir formasyon almamaktır.
Zihnen gerçek ve düş ayırtında geometri nasıl etkin olurmuş.?
Geometri yöntem olarak bu denli önem arz etmektedir. Çünki geometride alan ve prizma gibi bir konu bulunur ki; bu alan hayali gösterir. Prizma ile de gerçeği göstermekle esas amacımız: zihin eğitimini talim ve terbiye etmede etkindir.
Yüzeylerin alanı yani hayal olan simgeler aynı zamanda, yüzey bir dolabın yüzü olarak gerçektirde.
Gerçek olan karatahtada bir çember çizeriz, içini boyarız, daire olur.
Karatahtada ki daire hayalidir yüzeydedir. Kare prizma çizelim bu defa da karatahtaya. Karatahtaya yine hayali prizma çizsem bile. Çünki karatahta iki boyutlu bir alandır, prizması dahi hayaldir.
Prizma kareli bir masa, zaman boyutuyla dördüncü boyutunu alır ve şuradadır. Gerçekdir, gerçek ve hayalin algısal, zihinsel bellenmesi geometri sanatıyla olacaktır."
Geometriyi en baş ders kabul etmeleri bu yüzden midir?
Geometriyle okullarda mekan algısı eğitimi verilir... bu bir.
Sağolmuş dinle hele: Mekanların hesaplanması yapılır iki.
Üçüncüsü, gerçekliği çok boyutla gerçeklikte algılarız.
Hayali boyutları prizma ve alanıyla yüzey üzerinde algıladığımızı anlarız.
Gerçekle kurgunun okunmasını geometri sayesinde yaparız.
Geometri iledir, biz gerçek ve hayali okumasını yerliyerince yapabiliyoruz.
İtibari olarak okullarda her ders zümresine geometriyi almak durumundadır.
Yanılmak yan ki iş.
Gerçek ile duyumsamada yine geometri eğitimi destektir.
İlerleyen gerçeklik idraki ilerledikçe geometriyi şart kılmaz mı?
Bir sistemin bütününü prizmalarıyla çizerek kavram haritasını yaptığımız çizimlerde yine geometri şekillerle imdatımıza yetişir.
Fotoğrafın tamı geometrik şekil veya geometrik ilişkiyle gözükür.
Bütünü ve hayaliyi, gayrihayaliyi geometri sayesinde eğitilmiş zihinle anlıyoruz.
Bu zihin medya okumaları yapan zihindir.
Kurguları sahilikle karıştırmayan zihindir.
Sahilikle gayri sahihi ayıran zihindir.
Çağdaş eğitim bu yüzden zihne ve geometriye önem atfetmektedir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.