- 688 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ŞAHİT ARIYORUM , ŞAHİTLİK DE YAPARIM
İNSAN NEDEN İYİLİK YAPAR?
Bu soruyu değerlendirmek için en uygun kavramlardan birisi organ bağışıdır. En acılı anınızda; dünyada hiçbir şeyin anlamı kalmadığını düşündüğünüz bir sırada bu bağışı yapabilmek, hiç kuşkusuz ki insan davranışlarının en yücesidir. İyilik yapmanın belki de en açık karşılığı organ bağışı yapmaktır.
Yaşamımızda davranışlarımızı yönlendiren etkilerin içinde en önemlilerinden biri yarar ummaktır. İyilik yaparken bile bir yanımızla, bu iyiliğin bize bir şekilde dönmesini umarız. Yaptığımız iyilikten karşımızdakinin ve diğer insanların bir şekilde haberdar olması ve bize borçlu hissetmesi karşı konulamaz bir istektir. Oysa ki bir davranışın tam anlamıyla iyilik sayılabilmesi için hiçbir şekilde karşılığının olmaması ve habersiz olması gerekir.
Yunanlı şair, filozof Epictetos şöyle der;:
Güneş,ışık ve sıcağından başkalarını faydalandırmak için, kendine yalvarılmasını beklemez.Sende güneş gibi ol,beklenilen iyiliği istenilmeden yap.
ORGAN NAKLİ NEDİR ?
in cevabını hatırlamakta yarar görüyorum.
En basit tanımıyla, vücutta görevini yapamayan bir organın yerine canlı bir vericiden veya ölüden alınan sağlam ve aynı görevi üslenecek bir organın nakledilmesi işlemidir. Organ nakli, günümüzde bir çok kronik organ hastalıklarında uygulanan rutin, geçerli ve ileri bir tedavi yöntemi olarak kabul edilmektedir. Organ nakillerinde verici kaynağı canlı ve kadavra olarak ikiye ayrılır. Canlı kişilerden organ alınması, organ veren kişinin yaşamını riske sokmayacak çift organların birini almak ile mümkündür (böbrek, parça olarak karaciğer ve pankreas gibi.) Kadavradan organ alınması için ise, vericinin beyin ölümü olmuş ve organlarının kullanılabilir olması için gerekli yasal izinin alınmış olması gerekir. Kadavradan organ alımındaki sorun birçok dünya ülkesinde tartışılan, çözüm yolları araştırılan bir sorundur. Ancak, ülkemizde bu sorun daha da önem taşımaktadır ve transplantasyonun önündeki en önemli engeldir. Avrupa Ülkelerinde organ vericilerinin %80i kadavra, %20si canlı
kaynaklı iken Türkiye’de tam tersine organ vericilerinin %75i canlı, %25si kadavra kaynaklıdır.
ORGAN BAĞIŞI NEDİR?
Organ bağışı, bir kişinin hayatta iken serbest iradesi ile tıbben yaşamı sona erdikten sonra doku ve organlarının başka hastaların tedavisi için kullanılmasına izin verilmesi ve bunu belgelendirmesidir. Asıl organ bağışı kavramı ise, kadavra nakilleri için kullanılmaktadır. Yaşam boyu kullandığımız bizi yaşatan organlarımızın, öldüğümüzde bambaşka hem de tanımadığımız insanları yaşatmak amacıyla kullanılması ve bu organlardan, bağışlayanların herhangi bir menfaatinin olmaması, kavram olarak gerçek bir bağış olduğu gibi aynı zamanda büyük bir insanlık örneğidir de.
Bu, insanın yaşama duyduğu saygının da bir ifadesidir. Dünya malının dünyada kalacağı bilinciyle, sadece insana has olan ardında bir şeyler bırakabilme, insanlık adına da bir şeyler yapabilme duygusunun da doruk noktasıdır. Belki o anda organları bağışlanan kişi bunun bilincinde olamamaktadır ama zaten tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de bu bağış daha ziyade yaşayanları ilgilendiren bir olgudur. Ölen kişinin bağış kartı olsa da olmasa da bağışı yapacak olanlar ölenin yakınlarıdır. Yakınlarının istememe halinde kişinin kendi organ bağışı hiçbir şey ifade etmez.
O nedenle organ bağışı denildiğinde kendimize sormamız gereken asıl soru; kendi organlarımızı bağışladığımız kadar en sevdiklerimizin organlarını bağışlayıp bağışlayamayacağımız olmalıdır ? Görüldüğü gibi bu çok zor bir sorudur. Ama bir gün organ
bekleyen bir yakınımızın olabileceği gibi organını bağışlamak veya bağışlamamak durumunda kalacağımız bir yakınımız da olabilir. Şunu da unutmayalım ki;
Organ bağışlamaktan çok organ nakline gereksinim duyma olasılığımız daha yüksektir
BAĞIŞ İÇİN NE GEREKLİ
- niyet
- karar
- İki şahit
Ben uzun zamandır niyetindeydim.Karar verdim;iki şahit huzurunda organ bağışında bulunacağıma söz veririm.
(2007 senesinde, Polatlı Devlet Hastanesine, organ bağışıyla ilgili girişimde bulundum. Ancak personel toplantısı nedeniyle amacıma ulaşamadım. Konuyla ilgili olarak 24 saat vericinin ulaşabileceği, daha bilinçli sağlık personelin bulunması gerektiği düşüncesindeyim.)
Bir yerde okuduğum güzel bir yazıyı sizinle paylaşmak istiyorum
Beni Hatırlamak İçin ;
”Gözlerimi; gün ışığını, bir bebeğin yüzünü,
bir kadının gözlerindeki sevgiyi görmemiş bir adama verin.
Kalbimi; kendi kalbi ona acı vermekten başka bir şeye yaramayan birine verin
Kanımı; bir otomobilin enkazı altından çıkarılmış olan gence verin.
Verin ki; torunlarının oynadığını görene dek yaşayabilsin.
Böbreklerimi; haftadan haftaya yaşaması makineye bağlı olan birine verin.
Kemiklerimi; alın ve sakat bir çocuğun yürüyebilmesinin yolunu bulun.
Eğer bir şeyleri gömmeniz gerekiyorsa; hatalarımı, kusurlarımı, insanlara olan önyargılarımı gömün. Günahlarımı şeytana, ruhumu tanrıya verin. Eğer yeri gelir de beni hatırlamak isterseniz, bunu size ihtiyacı olan birine yardım ederek yapın. Eğer tüm bu isteklerimi yapıyorsanız ben sonsuza dek yaşayacağım...”
Yapacağımız ilk şey, en yakın Sağlık Müdürlüğü, Hastane, Organ nakil birimlerinden herhangi birine başvurmak.
Şimdi hep birlikte empati kuralım.Ne dersiniz?
Esenlikler.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.