- 564 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİVEYDİZ
01.12.2010 12:02 Ahmet AYAZ
Asıl mesleği diş tabibi olan Mehmet Ragıp Güzelbey’den şiveydiz dedik. Önce azda olsa Güzelbeyden burada söz etmemiz gerekiyor. Hepimizin bildiği Rahmetli Cemil Cahit Güzelbey’in küçük oğludur. Büyük oğlu Oktay Güzelbey Hakkın rahmetine kavuştu. Hayatta Aslıhan adlı bir kızı, Orkun adında bir oğlu olduğunu biliyorum. Oktay Güzelbey’in iyi bir folklörcü olduğu kanaatindeyim. Çünkü TRT de Gaziantepli Oktay Güzelbeyden alınma bir Gaziantep, bir Kilis türküsü anonsu ile türküler dinlediğimi anımsıyorum. Elbette Cemil Cahit Ağabeyimiz gibi sanat ağacından böylelerinin çıkması gerekir. Şimdi burada asıl konuya geleceğim. Yazımın başlığına Dt. M.Rağıp Güzelbey den (ŞİVEYDİZ) dedik. Bu kitabın çoktandır Ragıp Bey bana sözünü vermişti. Fakat ancak 23.11.2010 günü elime ulaştı, kendisine çok çok teşekkür ediyorum, selam sevgi ve sağılarımı sunuyorum. 234 sahifelik ve kuşe kağıda renkli olarak basılmış bu değerli bir yemek kitabının 11 bölümden oluştuğunu gördüm. (1) Börekler (2) Cacıklar, Piyazlar, Salatalar (3) Çorbalar (4) Dolma ve sarmalar (5) Kebaplar (6) Köfteler (7) Lahmacunlar (8) Pilavlar (9) Sade ve salçalı tencere yemekleri (10) Yoğurtlu Yemekler 11 Zeytinyağlı ve Yumurtalılar olmak üzeredir, dedik ya; kitabın sayfalarını yemeklerle ilgili şiirlerle de, süslemiştir yazarımız. Bu kitaptaki yemekleri yazarının bizzat evinde yaparak yazdıklarını bundan birkaç yıl önce Gaziantepdeki Tuğcan Otelindeki bir konuşmasında dinlemiştim. Çok harika Gaziantep Yemeklerinin çok güzel anlatımlarından meydana gelen bu kitaba adını verdiği yemeklerden size (ŞİVEYDİZ)in tarifini veriyorum.600 Gr et, 2 Kğ.taze etli sarımsak, 2 Kğ. Taze etli soğan, Yarım su bardağı geceden ıslatılmış nohut, 3-5 su bardağı süzme yoğurt, bir adet yumurta, Bir yemek kaşığı sadeyağ veya tereyağı, Bir yemek kaşığı kuru nane, Bir çay kaşığı karabiber den ibaret malzemelerin hazırlığını yaptıktan sonra geldik işin başlamasına. Pişirme kabına konan etin üzerini kaplayacak kadar su ilave edilir. Kaynayınca köpüğü alınıp, nohut ve tuz eklenip pişirilir. Temizlenen soğan ve sarımsakların beyaz kısımları 3.cm. boyunda enine doğranır. Pişen ete ilave edilir. Sebzelerin şekli bozulmadan kısık ateşte birlikte pişirilir. Yumurta ilave edilen süzme yoğurt kısık ateşte devamlı karıştırılarak ısıtılır. Ateşteki pişen etin su oranına göre , çorba kıvamında olacak şekilde ilave edilir. Tuzu kontrol edilip bir taşım kaynatılır. Üzerine, ısıtılmış yağın harı geçirilip nane ile ilave edilip, biberi ekilir. Şimdi bu güzel yamak sizlere afiyet olsun demeden önce, salık veriyorum. Bu kitabın temini yoluna gidin ve Gaziantep’imizin bu güzel yemek sofrası ile tanışın diyorum. Size adres vermek isterdim, fakat kitabın yazarı adres vermemiş. Ben “susayan suyu bulur2 diyorum. Hoşça ve dostça kalınız. Gelecek sohbet yazılarımda yine buluşalım…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.