- 1965 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÇALIŞKAN BİR KÖY ENSTİTÜLÜ: İDRİS ARSLAN
Mehmet ERBİL: İdris Arslan (30 Kasım 2010)
Ankara Kızılcahamam Aksak Köyü’nde 1928 yılında doğmuştur. Okumaya tutkuludur. Bir gün okumak isteyenler için sınav yapılacağını öğrenir. O gün o da dayanır okulun kapısına, sınava girer. Başarılı olanlar Hasanoğlan’da okumak üzere seçilirler. Seçilenler arasında İdris Arslan da vardır. Çok sevinir, içi içine sığmaz. O gece sabahlara kadar uyuyamaz. Sabah olunca toplanırlar arkadaşları ile, koyulurlar Hasanoğlan yoluna. Çalışmayı, direnci, iş disiplinini orada kavrar. Çalışmamanın ayıp olduğunu, sürekli üretmek gerektiğini orda öğrenir. 1947 yılında mezun olur.
Öğretmenliğe köyünde başlar. İnançlıdır, coşkuludur. Köy halkını aydınlatmaya yönelir. Okuma- yazmanın yanında onlara dayanışmayı öğretir. Onlara yenilikleri uygulayarak kavratır. Büyük baş hayvan yetiştiriciliğinde önder olur. Yerli ırk, damızlık yöntemiyle geliştirilerek verim artırılır. Büyükbaş hayvan ıslahı başarıyla sürdürülür. Köyün evleri tümüyle toprak damlar halindedir. 1949 yılında, ilkin kendi evlerinin üzerini kiremit yaparak onlara örnek olur. Kısa sürede köy damları kırmızı kiremitlerle oluşmaya başlar. Köyde hiç bağ yoktur. Köylü üzümü bilmez. Ancak pazarda görür. Tutar köyde bağlar oluşturur. Çünkü o İzzet Palamar öğretmenin öğrencidir, çalışmaları ile bunu kanıtlaması gerekir. İdris öğretmen oluşturduğu bağlarla bunu kanıtlar. Köylü üzüme doyar. Şıralar yapılır, pekmezler kaynatılır. Üzümün şırasından elde edilecek tüm ürünler, denenerek uygulanır. Köyün çevresinde bulunan bol miktardaki ahlat ağaçlarına armut aşısı yapar. 2000 ahlat ağacı, aşıyla armut ağaçları haline getirilir. Üç yıl sonra bolca armut üretimi gerçekleştirilir.
İdris öğretmen bunlarla yetinmez dahasını yapmak ister. Köyde boşa akan bir maden suyu kaynağı vardır. Bu kaynağı ıslah ederek, köyün daha çok yararlanması gerektiğini düşünür. Hemen köylülerle bir kooperatif kurar. Askop adıyla maden suyu çıkarırlar, sürerler piyasaya. Tüm işleri kendileri yapar. Köy halkının çoğu burada işçi olarak çalışmaya başlar. Öyle başarılı olurlar ki, günde 6-7 kamyon maden suyu sevkiyatı yapar duruma gelirler. Bu yıllarca sürer. Orada çalışan köylülerin çoğu emekli olmuş, yaşlılık günlerini emekli ve sıkıntısız bir şekilde sürdürmektedirler. Ancak maden suyu işletmesi, dolum araçları artık yıpranmıştır, yenilenmesi gereklidir, bu nedenle de üretim azalmıştır. İdris öğretmenden sonra kooperatif yöneticileri zamanında yenilemelere girişmedikleri için üretim durmuştur.
Ne var ki. çalışma ve iş yapma devinimiyle pişmiş olan İdris öğretmen hala boş durmaz, zamanı boşa tüketmez. Bu nedenle 85 yaşında olmasına karşın, ben onu; 2010 yılı kasım ayı son günü kurduğu yapı kooperatifinin inşaat alanında çalışırken buldum. Oysa bir hafta önce sağlık nedeniyle bir operasyon geçirmişti. O; evinde dinlenmesi gerekirken inşaat alanına koşmuştu. Bu inşaat, yaptığı üçüncü yapı kooperatifi inşaatı idi. Kızılcahamam’lı hemşerilerine 1200 konut yaptırmıştı.
Köy Enstitülü öğrencilerin ilkesi olan “ÜRETMEDEN TÜKETMEK AYIPTIR” ilkesi İdris öğretmenin de ilkesiydi. Yaşamının sonuna dek de böyle süreceğe benziyor.
İdris Öğretmen’imin ve de "İdris Öğretmenler”imin gücü bol ola.
Mehmet ERBİL
www.mehmet-erbil.tr.gg
Not: İdris Arslan 01 Mart 2013 yılında aramızdan ayrılmıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.