ARKADAŞLIK
(08.00 – 17.00 arkadaşlığı)→ 友好persahabatan
Arkadaşlık sırdır para ile satılması mümkün değildir. Kardeşlik ise ipliği pazara çıkarsa o zaman yongalı pilav üstüne komposto içmeye benzer. Hani derler ya düşmanın var mı? Yok, peki kardeşin var mı? Var. O zaman düşman araman gerekmez. Komşuluk ilişkilerinde sağa bakarsın başını sola çevirmeye zorlanmaktasın. İnsan bir de kendine baktığında 4x4 olarak görmekte kendini. Acaba kendi yerdiğimiz insanlar bizi nasıl görmekteler o’nu da düşünmemiz gerek.
Hayatımızın en anlamlı kelimelerindendir. Arkadaşlık üzerine birçok şiir yazılmış, birçok söz söylenmiştir.
Peki ne demektir arkadaş?
Arkadaş Türkçe kökenli bir kelimedir. Türk Dil Kurumu Sözlüğü’nde tanımı şu şekilde yapılmıştır: 1. Birbirlerine karşı sevgi ve anlayış gösteren kimselerden her biri, yâren. 2. Bir ortamda birlikte bulunanlardan her biri, hempa, refik:
İçimizi kemiren duygusallıklar bazı zamanlarda öyle bir kabarmakta ki insanoğlunun taşmaması mümkün değildir. Bir de kelime literatürümüzde, genellemelerimizde halk tiplemelerinde “YAR” kelimesi vardır. Yar kelimesinin iki anlamı vardır. 1. si sevgili. 2. si ise dik yamaç uçurumdur. Dikkatle kelimeleri süzdüğümüzde. Yar kelimesiyle tanımlanan yar’ın uçurumun ta kendisi olduğunu anlamamak aptal işi olur.
Arkadaşlık öyle anlar olur ki kardeşten de ileri gelir. Bizim görevimiz çoğu zaman dışarıda geçmiştir ve halen de aynı ortamları teneffüs etmekteyiz. Kışı Yazı Sonbaharı ve İlkbaharı el diyarlarında geçirdiğimiz çok zaman olmuştur. El diyarlarında onca arkadaşımız dostumuz olmuştur. Zaman olmuş bizim onlara yardım ettiğimiz günlerle onların bize faydalı olduğu günler oldu. En iyi arkadaşlık askerlik süresinde oluşur çünkü eskilerde askerlik uzun bir dönemi kapsardı. Dedelerimiz 36 46 ay, babalarımız 28 30 ay ağabeylerimiz 22 24 ay askerlik yaparken bizlerde 18 ay askerliğimizi tamamladık. Burada(Askerlikte) benden 6 ay kıdemli dönem asteğmen bir arkadaşım olmuştu. Memleketini belirtmeyeyim. Memleketinden hayır çıkmadığı gibi kendisini kurtardığım olumsuzluktan sonrası ne askerde ne de sivilde yar olmamış hayrı dokunmamıştı. Bundan gayri arkadaşlık ceza evinde. Hastanede. Yolculukta. Gurbette arkadaşlık olabilir. Cezaevindeki arkadaşlık size bir harita çizebilir geleceğe belki de yol gösterebilir. Yolculuktaki arkadaşlık kısa da olsa yol keyfini verebilir. Hastanedeki arkadaşlık dert ortaklığını doğurabilir. Gurbette ise bir kazanım düşüncesi yattığından dolayı edinilen arkadaşlığın pek faydası olacağını sanmıyorum. Bilakis oradaki(gurbetteki) arkadaşlık bir mücadele, bir hırs yaratımıdır. Her iki taraf metaya taptığından bu arkadaşlığın yaratıcılığı olmaz. Bir de başka bir arkadaşlık vardır. 08.00 – 17.00 arkadaşlığı bu da çok önemlidir. Öyle ki bu arkadaşlık belki de bir eş arkadaşlığı hayat arkadaşlığı kadar önemlidir. Hayat arkadaşlığı zaten bilinen bir şey gerçekten gerçekleri paylaştıkça değer kazanmakta ve değerini yıllarca kaybetmemektedir. Ancak, 08.00 – 17.00 arkadaşlığı çeşitli perçemleşmelerle dolu olmasına karşın bazen tatlı bazen elzemli bazen de kuyu tiplidir. İnançlara saygılı olarak kurduğunuz arkadaşlık sağlam temellere dayanır. Hiçbir zaman elzemi tattırmazken kuyu tipini hiç anımsatmaz. Bu arkadaşlık hem kendini hem de sizi her daim mutlu eder ve zaman olur ki sonsuza kadar devam eder. Eğer ki arkadaşlığınız metaya menfaate dayanırsa o zaman o arkadaşlığın hiç değeri kalmaz. Yüzünüze gülerek arkadaş Şırnaklığını yapan arkadaştan her zaman korkmak gerek. Arkadaş acıyı ve tatlıyı paylaşandır. Bir gösteriş süprüntüsü gibi arkadaşlık yapmaya çalışanlar yarın affedilmeyecek hataları yaparlar. Bu hatalar ki hiçbir zaman onarılması mümkün değildir. Biz son 12 yıl içinde gösteriş süprüntülüğü içinde olan arkadaşlar edindiğimizi anca anladık. Bu böyle olmasına rağmen içimizdeki sevgi ve saygı her daim yerini korumuştur. Öyle ki bize kalleşlik yapan bu süprüntüleri nerede görürsek inanılması güç ve derin bir içtenlik hissi uyanmakta içimizde. Hatıralar depreşmekte kin ve nefreti unutmakta ancak, bir kırpışlık gözün kapanmasından sonra intikam duyguları uyanmaktadır. Bu nedenle her zaman Şems-i Tebriz’inin şu sözü aklıma gelmektedir. “Sana affedilemeyecek kadar büyük hata yapan birine akıl sınırlarının bittiği yerden başlayacak ceza vermek istiyorsan; bütün samimiyetinle affet.. Hissedilen her şeyi arşivleyen kader, kendisiyle en iyi biçimde ilgilenecektir.. Şems-i Tebrizi.” Ne mümkün bunu yapabilmemiz için eğrelti otunun yeniden yeşermesi gerek. Asıl sen beni affet sevgili gönül dostu Şems-i Tebrizi.
Arkadaşlık bir farenin bir kurbağa üzerine tünemesi, bir kedinin fareyi sevmesi gibidir. Arkadaşlığı bildiklerinden birbirine kesinlikle düşmanlık beslemezler.
Arkadaşlık ağaca benzer kurudu mu yeşermez... O su da oluşan derin bir halka gibidir. Güneşle oluşan gölgesi bile yayılır.
Yüzleri pamuk şekeri gibi buruşan sevgili arkadaşlarıma…..!!!!!!!
Size değer veren birini arıyorsanız. Uzaklara bakmanıza gerek yok ben varım diyeceğim ama !!!!!!!!!! Ne yazık ki körelttiğiniz duygularım buna müsaade etmiyor.
Bu durumdan birazcık ders çıkarabilenlere ne mutlu. Ama vurdumduymazlara sözüm ve tavsiyem. Üzüm gölgede morarmadan arkadaşının güneşe çıkmasını sağla…..
Peygamberimizin güzel bir sözünü de eklemeden geçemeyeceğim. “ Gördüğünüzde yüce Allah(cc)’yi hatırlatan, konuştuğunda bilginizi artıran, ilmiyle de size ahreti hatırlatan, sizin için en hayırlı yaren arkadaştır.
Arkadaşlıkla İlgili Atasözleri ve Vecizeler
* Üç çeşit arkadaş vardır: Birincisi gıda gibidir, Her gün onu ararsın; İkincisi İlaç gibidir, bazen ihtiyaç duyduğunda arasın; Üçüncüsü hastalık gibidir, o seni bulur. /Baki Parantez açarsak; 1. sini Her gün aramamıza rağmen hiç göremedik. 2. sini ne yazık ki hiçbir derdimize çare olmadılar. 3. ncüsü ise her zaman bize destek yerine köstek, 5. vites yerine takoz oldular.
* En büyük iyilik, arkadaşına ikramda bulunmaktır. / Abdullah Bin Abbas. Parantez açarsak; İkramı boş verin hayatımızı zehir etmeye çalıştılar.
* İyi arkadaş, yanında yüksek sesle konuşup düşünebileceğin insandır. / Ralph Waldo Emerson. Parantez açarsak; Yüksek sesle konuştuklarımı metaya dökenler oldu.
* Arkadaşlık her zaman gölge veren bir ağaçtır. / Samuel Taylor Coleridge. Parantez açarsak; Sanmıyorum. Bazen kuruması daha iyidir.
* Biz, arkadaşlarımızı kır çiçekleri gibi avucumuzda değil, kurşun yarası gibi yüreğimizde saklarız.
* Sen gülerken yanındakiler de güler; ama ağlarken yalnız ağlarsın. Onun için öyle bir ağaca yaslan ki asla yıkılmasın, öyle bir arkadaş edin ki seni asla bırakmasın.
* Gülerken herkes eşlik eder, ya ağlarken. Başarılara herkes ortak olur, ya yenilgilere. Öyle bir arkadaş edin ki; kötü gün kapını çalınca kapıya seninle beraber baksın.
* Duygular vardır anlatılamayan, sevgiler vardır kalplere sığmayan, arkadaşlıklar vardır hiçbir şekilde yıkılmayan, bazı insanlar vardır asla unutulmayan.
* Arkadaşlık, paylaşmayı bilen için vardır.
* Yurdundan yuvasından ayrılanlar garip değil; aslında, garip sadık arkadaştan mahrum kalandır. / Hz. Ali
* En iyi arkadaşlarımız hayvanlardır; ne soru sorarlar, ne de kusur kabahat bulurlar./ George Eliot
Bu duyguları taşıyamayanların art niyetleri belirlenmesinden sonra yeşeren anti duygular ise arkadaşlığınızın ölçeği sarsılmaya başlar. O zaman işler karman çorman olur. Hayatının akışı değişir. İşler ters gitmeye başlar. Zehir olan yaşama sebep olan arkadaşlarınızın güvensizliği sizi daha da çukurlara gömer.
* Güvensizlik başlayınca, arkadaşlık ölür. / Epicuros
* Mert düşman, kötü huylu bir arkadaştan daha iyidir. / İsrail Atasözü
Fani olarak bizlerin yapması gereken şey her daim için sadece arkadaş olarak değil bir insan olarak yakınlarımızdakilere bir illete muzdarip olanlara yardımcı olmayı görev bilmeliyiz.
Bu nedenle;
Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur: İnsanlar gezen, dolaşan, hareket eden varlıklardır. Bir yerden kalkıp başka bir yere gidebilirler. Arkadaşlar, dostlar, tanıdıklar birbirlerinden ne kadar uzakta olurlarsa olsunlar, günün birinde, bir yerde karşılaşabilirler; hatta hiç karşılaşmayacaklarını sanan insanlar dahi birbirlerine kavuşabilirler. Bunu asla unutmamalıyız.
Soğukta titreyeceğinize aklıselim kararlarla sağlam bir zemine yerleşmek gelecek için çizilmiş en güzel çizgi olacağı inancındayım.
Sevgiyle…24.09.2011 - Düzce
Zekeriya ÇAVUŞ
Teaching Assistant Researcher, Writer
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.