- 873 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Avrupa Bu
Bu makalemde Avrupa ve Osmanlı Devleti’ni bir nebze olsun kıyaslayacağım. "Acaba bize anlatılan Avrupa gerçek Avrupa mı?" diye hep beraber sorgulayacağız.
Malesef, günümüz milletlerinden bazıları uygarlığa yaptıkları katkıları abartarak anlatmakta, bazıları ise yapıp ettiklerini bile dile getirmemektedirler. Hatta bir kısım milletler başkalarının yaptıklarını sahiplenip, kendileri yapmış gibi göstermektedirler.
Hepimiz için bilinen net bir gerçek vardır ki, o da; Avrupa’nın günümüzde ekonomik ve teknolojik açıdan bizden daha iyi olduğudur. Orta Çağ’da yaşadığı karanlık günlerden bugünlere gelmesi takdir edilecek bir durumdur. Fakat, yaptıkları çalışmaların ilham aldıkları yerlerini inkar etmeleri bu başarıya gölge düşürmektedir. Avrupa’nın bugünlere gelmesinde en önemli pay sahibi İslâm medeniyetidir. İspanya’da kurulan Endülüs İslam Devletinin bilimsel çalışmalarda çok ileride olduğu ve bu devlette her çeşit ilmin okunduğu medreselerin bulunduğu bilinmektedir. Bu medreselere Avrupa’nın her yerinden talebeler gelip eğitim görmüştür.
Meselenin diğer yönü de, Avrupa’nın ilerleme sebebinin sadece bilimsel gelişmeler olmadığıdır. Avrupa, Yeni Çağ başlarında başlattığı sömürgecilik faaliyetleriyle, bir devletin 100 yılda biriktirebileceği sermayeyi 10 yılda biriktirmiştir. Afrika’dan tonlarca gümüş, altın ve çeşitli mücevherler getirilmiştir. Sömürülen ülkelerden yok pahasına alınan hammaddeler işlenerek, diğer ülkelere çok pahalıya satılmış, böylece önemli bir ekonomik kaynak sağlanmıştır. Ayrıca, Asya ve Afrika’dan insan kaçırılmış, bu insanlar köleleştirilerek karın tokluğuna çalıştırılmış ve böylece işgücü bedavaya getirilmiştir.
Bu sebeplerden ötürü Osmanlı Devleti’ni Avrupa ile kıyaslarken adaletli ve insaflı olmak gerekir. Çünkü, Osmanlı Devleti sömürgecilikle ilgilenmediği gibi, gerektiği zaman, yardıma muhtaç ülkelere karşılık beklemeden yardım göndermiştir. Bu durum tarihî belgelerle sabittir. Meseleyi tek yönlü ele alıp da, "Osmanlı Devleti Arupa’da ki bilimsel gelişmeleri takip etmedi." demek, haksız bir sözdür.
Avrupa’nın bilimsel ve ekonomik olarak kalkınmasında etkili olan sömürgecilik, günümüzde de farklı maskeler altında uygulanmaktadır. Bazı ülkelerin hala sömürüden kurtulduğu söylenemez. Altının yerini günümüzde petrol alarak sömürgecilik malesef devam etmektedir.
Bu yazıdan öğrendiğimiz ve unutmamamız gereken en önemli bilgi: Avrupa’nın sömürgecilikle ekonomisini geliştirdiği ve İslam medeniyeti sayesinde bilimsel gelişmeler yaşadığıdır. Bize bunları unutturanların ve yalan yanlış bilgiler edinmemizi isteyenlerin kulakları çınlasın.
Bu makalemden sonraki makalemde, inşallah, Orta Çağ Avrupasında yaşanan ibret verici bazı olayları Osmanlı Devletinde yaşanan olaylarla kıyaslayarak anlatacağız.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.