Anlamsız Yazılar-2
Bu yazımda herhangi bir kelimenin kökenini ve anlamını araştırmak istiyorum. Kökeninin ve anlamını araştıracağımız kelime herhangi bir kelime olabilir.
Bir de şu konuya değinmesem içimdeki o küçük sıkıntı gitmeyecek sanki. Değinmek istediğim konu ise anlamsız yazılar hakkında. Neden anlamsız yazılar? Çünkü içimde anlam veremediğim duygulara anlam vermek istiyorum ve bu anlamsız duygularımı farklı konularla özleştirerek tekrar anlamsız olarak yazıyorum. Yani bu yazılardan anlayacağınız ne benim duygularım ne de başka bişey. Size sadece okumak düşüyor sanırım. İşin özü budur.
Onun için diyorum ki anlamsız yazılar altında okuyacağınız yazılardan oluşabilecek herhangi bir psikolojik bozukluk veya olumsuz etkilerden dolayı yazar sorumlu değildir. Bir de okuyacağınız anlamsız yazıları anlamaya çalışmayın, bişey anladıysanız kimselere anlatmayın.
Konumuza dönersek herhangi bir kelimeyi nerden anlatacağımı bilemiyorum ama kelimeyi parçalarına ayırırsak işi çözeceğimi umuyorum.
Herhangi bir kelimeyi parçaladığımda üç kelimeden oluştuğunu görüyoruz. Daha da parçalarsak dört kelimeden oluşuyor. Öncelikle ilk parçalamamıza göre herhangiden başlayalım. Sözlüklerden araştırmama rağmen aradığım anlamı bulamadım. Zira sözlüklere göre herhangi; rastgele, fark etmeyen, sıradan anlamlarına geliyor. Lakin benim herhangiden çıkardığım anlam bu değil sanırsam. Herhangiden çıkardığım anlamı bulmak için ikinci parçalamaya göre bakarsak herhangi iki kelimeye ayrılıyor; her-hangi. O zaman öncelikle here baktıktan sonra hangiye bakacağız ve ikisinin anlamından ortak bir anlam çıkaracağız. Gideceğimiz yol bu olsa gerek. Her kelimesine bir bakalım. Malum internet sitesini baktığımda, tam olarak benim istdiğim bi anlam çıktı. Her: ‘Cümledeki ifadenin kendisinden sonra gelen niteliğe ya da gruba ait bütün unsurları kapsadığını belirten bir sözcük. Türkçe mealini yazmak apayrı bi duygudur..’ diyor. Tanımdaki son cümle benim anlamsız yazılar ile anlamsız duygularım arasındaki ilişkiyi anlamanız bakımından yararlı bir bilgi olabilir. Apayrı bi duygu.
Tanıma göre herden sonra tahmin ettiğiniz gibi hangi gelecek. Hangiye yine malum arama motoruna yazdığımda bir de ne göreyim! Birden aklıma şöyle bişey geldi. Sanki arama motoru bana kızar gibi. ‘Uğraşma boş işlerle, vaktini herhangi bir kelimeyle geçiripte boşa harcama. Adam ol.’ der gibi bir sürü fırça attı. Bende içimden kızdım, ’sanane be!’ dedim kapattım. İş bana düştü, hangi kelimesinide ben açıklayayım bari. Aslında bana göre bi anlamı yok. Aslında o malum arama motoruna göre de bi anlamı yoktu, belkide ondan çıkmadı, belkide bana o yüzden kızdı.
Demek ki hangi kendi başına anlamsız kaldı. Ee ama zaten herin tanımında ne demişti; kendinden sonra gelen’ demişti. Yani hangiden bahsediyor. Herneyse uzatmayım, sonuç herhangi olyor. Ama su ki herhangi hakkında hissettiklerimi hala anlatamadım. O zaman kısa kesmek adına tek cümlede açıklamaya çalışacağım. Herhangi: bir unsur hakkında bütün unsurlar içinde seçim yapmadan sadece birinden bahsetmek. Sizce mantıklı mı bilemem ama böyle bir tanım olabilir mesela. Peki, seçim yapmadan nasıl olurda herhangi birinden söz edebiliriz. Herhangiyi burada bıraksak iyi olacağını hissediyorum.
Herhangi bir kelimede herhangiden sonra bir geliyor. Gelsin bakalım, neymiş bu bir. Herhangi dedik, ‘seçim yapmadan sadece birinden’ diye tanımlamıştık. Fakat herhangiden sonra gelen bir de neydi? Acaba farkında olmadan yazılmış bir sayıydı. Belkide onlara göre benim herhangiden çıkardığım anlan yanlıştır. Belki! Herneyse sıkılmaya başladım. Kısa keselim ve kelimenin de anlamını ançıkladıktan sonra bu yazıya bir son verlim.
Kelimeye gelince.. malum arama motoruna baktığımda, bana göre bir saçma birde politik iki anlam buldum. Birincisi şöyle; kelime, hecelerin anlam ifade edecek şekilde bi araya gelmiş haliymiş. Hadi canım! Gerçektenmi? Birazcık sinirle güldüm ve hemen geçmek istedim bu tanımı. İkinci tanımda ise şöyle bir bilgi vermiş; büyük ihtimalle Arapçadan gelmiş! Klm kökünden türemiş. Ben söyleyeyim büyük ihtimalle değil kesinlikle Arapçadan gelmiştir. Klm kökünden türediği doğrudur. Yani kelamdan türemiştir. Ne demişler; ‘önce selam, sonra kelam.’ daha da baktığımda kelimenin anlamına tamin edeci bir tanım bulamıyorum hatta biri demişki ‘Türkçe karşılığı sözcüktür’ demiş. Burada başka geniş konulara yer vermek isterdim fakat konumu dilimzin çok tahrip olduğu değil. Bu konuyu zaten çokça yazılmış konuşulmuştur. Burada konumuz herhangi bir kelime. Konuyu bağlayalım o halde.
Herhangi bir kelime: Bütün kelimeler içinde, bize sunulan seçim karşılığında seçimi geri çevirerek, seçim yapmadan yada kelimenin seçimini başkasına bırakıp sadece kelimeyi almaktır. Yani burada önemli olan kelimedir ve herhanginin bir önemi yoktur desem bilmem doğru olur mu? Olmayabilir. Çünkü herhangiyi çıkardığımızda kelimenin önemsiz olduğunu karşı araf anlamayabilir. Herhangi, kelimenin önemsiz olduğunu gösteriyor sanırım. Genel konuşacak olursam, kelime olsun da nasıl olursa olsun.
Herhangi bir kelimeyi böyle anladım, böyle anlattım. Siz ne anlam çıkardınız bilemem. Herhangi bir kelimede olduğu gibi herşeyden anlamlar çıkarabiliriz. Hayattan anlamsız anlamlar çıkarmanız dileklerimle…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.