GÜMÜLDÜR VE KARDEŞLERİ
Ayrılırmı hiç et tırnaktan, kardeştir Gümüldür-Özdere-Ürkmez-Doğanbey. Aynı kaderi paylaştılar, aynı maviye baktılar yıllarca.
Turuncu ve yeşil simgesi oldu. Mandalinası ile karın doyurdular. Gelenekleri aynıydı, görenekleri aynı. Misafiri başlarına taç ettiler.
Kız alıp kız verdiler bağları her geçen gün güçlendi. Düğünlerinde aynı türküler söylendi, aynı müziğin çoşkusuyla çektiler halayı. aynı keşkeği
dövdüler, aynı pilavdan kaşıkladılar, salçalı- etli nohut yemeğinden vazgeçmediler.
Ölüm acılarını bile ortak ettiler, hepbirlikte ağladılar. Askerlerini hepbirlikte uğurladılar.
İzmir ili , Menderes İlçesinin , Bakanlar Kurulunca onaylı tek Turizm Beldesi Özdere iken, denizin suyunun ve sahilin temizliği ile Mavi Bayrağı Gümüldür aldı.
Daha neleri ortak değildir ki...Aynı havaalanından alırlar misafirlerini ve gene aynı havaalından uğurlarlar.
Sofraları bile aynıdır.Bahçelerden toplanan çeşit çeşit otlar; şefketi bostan, ebegümeci, semizotu,sirken otu. Vazgeçilmezidir turp otu.
Ya enginarına ne demeli...Bu yörenin hanımları hazırlamalı enginar dolmasını ve yemeğini. Sofraların sultanıdır yaprak sarması.
Gümüldür’e Karadenizden gelen Hacı Nusret Şener’in getirdiği Satsuma cinsi mandalina 1950’li yıllarda bu dört kardeş beldenin kaderini değiştirdi bir anda.
Artık tütün çilesi çekilmeyecekti. Çoluk çocuk geceleri tütün tarlasının yolu tutulmayacaktı, o güzelim eller zifirden kurtulacaktı, uykusuz kalınmayacaktı.
Artık nisan-mayıs aylarında mandalin çiçeği kokularıyla mest olacaktı insanlar. Arıcılar kovanlarını taşıyacaktı bu aylarda. Gümüldür ve çevresi doyacaktı mandalin çiçeği özünden olan ballara.
Arılar mandalin çiçeklerine koşarken, çeşit çeşit kuş sesleri dolduracaktı ovayı...Akşamı kadar büyülü sabahı.
Gümüldür’ün sol eliyle tuttuğu kardeşi ÖZDERE, Özdere olana kadar ne evrelerden geçti.
Hititler döneminde ;” Kasura ” ,İyonyalılar’da ;” Dioshieron ” ,Osmanlılar ‘ da ; ” Kesre ” ye taşırken , 1970’li yıllarda nihayet son adına kavuştu ” ÖZDERE ” olmuştu.
Sağ elini uzattığı Ürkmez- Doğanbey’in antik adının Myonnesos’ olduğu söylenmektedir.
Sağ elini Ürkmez’e sol elini Özdere’ye uzatan Gümüldür’ün antik adı 12 İon kentinden biri olan Lebedos, tarihe adına para basan kentlerden biri olarak geçmiştir.
Gümüldür daha sonra Gümüşsu, 1970 yıllarda ise tekrardan Gümüldür olarak değiştirilmiştir.
Dioshieron-Lebedos-Myonnesos = Özdere-Gümüldür-Ürkmez-Doğanbey
Bu güzelliği tekrar bir araya getirelim, ayırmayalım kardeşleri birbirinden.
Nilgün KURT/Gümüldür
GÜMÜLDÜR VE KARDEŞLERİ Yazısına Yorum Yap
"GÜMÜLDÜR VE KARDEŞLERİ" başlıklı yazı ile ilgili düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.
YORUMLAR
29 Ağustos 2011 Pazartesi 02:05:53
TARİHE,ADINI PARA OLARAK BASAN GÜMÜLDÜR ADINA YAPTIĞIN UĞRAŞLARIN,TAKTİR EDİLESİ,BİLİYORUM.
YAZIN DA AYDINLATICI OLMUŞ...
UNUTUR MUYUM,GÜMÜLDÜR'ÜN TAPTAZE ENGİNARINI,OTLARINI VE DE NİLKURT'UN BAHÇESİNDEKİ PATLICANLARI,SABAH KEYFİNDE...
BEĞENİ İLE OKUDUM,ONUR DUYDUM ARKADAŞIM,SENİNLE.
SEVGİYLE KAL,ŞİİRLERLE,BİZLERLE...